Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
skenerista, osvitář
Inkscape zblízka: Základní přiblížení
20. prosince 2004, 00.00 | Vektorový editor Inkscape si někteří dovolují označit za open source alternativu Adobe
Illustratoru. Je takovéto přirovnání na místě? A co vlastně Inkscape za nulovou cenu
nabízí? Odpovědět na uvedené otázky bychom se rádi pokusili v miniseriálu, jehož první
díl vám tímto přinášíme.
Není tomu tak dávno, co jsme našim čtenářům referovali o dvou nadějných open source projektech, kladoucích si obdobný cíl: vytvořit editor vektorové grafiky, opírající se o formát SVG a další moderní otevřené technologie. Zatímco první z uvedených editorů, Sodipodi, zůstal od doby uvedení našeho článku prakticky beze změny, dočkal se Inkscape poměrně významných vylepšení v podobě update na verzi 0.40 a, co se zdá být ještě důležitější, vývoj tohoto produktu v současnosti nabral velmi svižné tempo, připomínající nápadně snažení kolem jiného open source projektu Scribus (bezplatná aplikace pro stránkovou montáž).
Současný vývoj Inkscape nezůstal bez patřičné odezvy u uživatelů, kteří se zdaleka nerekrutují pouze mezi příznivci operačního systému Linux - Inkscape lze používat i v prostředí Windows a Mac OS X. Mnozí z těch, kdo s uvedeným produktem začali pracovat, si přitom dovolují srovnávat jej s profesionálními aplikacemi typu Adobe Illustrator či Corel Draw. Lze ale takováto tvrzení považovat za oprávněná? K odpovědi na uvedenou otázku je samozřejmě zapotřebí si Inkscape skutečně zblízka odzkoušet. My jsme se takovéto testování rozhodli našim čtenářům poněkud usnadnit tvorbou malého seriálu věnovaného zmíněnému produktu. Tato první část si přitom klade za cíl posoudit stávající stav i perspektivy Inkscape v širších souvislostech, následující díly se pak pokusí ukázat pokud možno všechny základní i pokročilejší funkce, které Inkscape nabízí.
Prostředí Inkscape
K dosavadnímu vývoji
Vzhledem k tomu, že podrobněji jsme vývoj kolem Inkscape mapovali nedávno, spokojme se na tomto místě pouze s připomenutím několika základních skutečností. Především té, že se jedná o open source editor vektorové grafiky, vyvíjený početnou skupinu dobrovolných vývojářů, jež si klade za cíl být plně kompatibilní se standardem SVG. Jako takový navazuje Inkscape na obdobný projekt Sodipodi - jádro vývojářů Inkscape se odloučilo od zmíněného projektu z důvodů odlišných názorů na způsob vývoje, uživatelské rozhraní a koneckonců i poslání produktu. Primární vývojovou platformou Inkscape je Linux (a další formy Unixu), pravidlem jsou ovšem souběžné verze produktu pro Windows, možné je rovněž zprovoznění v Mac OS X. Průběžně updatované verze i další informace lze najít na serveru projektu. Server Open Clip Art Library pak v přímé vazbě na Inkscape nabízí zdarma nejrůznější kliparty v SVG formátu, jež lze zdarma začlenit do vlastních ilustrací. Na vlastnosti Inkscape se podíváme blíže dále, nyní věnujme trochu pozornosti jeho nativnímu formátu SVG.
Open Clip Art Library: SVG ilustrace pro Inkscape zdarma
Inkscape a SVG
Formát SVG patří k těm, jimž je slibována velká budoucnost. Není divu, neboť již výčet stávajících vlastností a možných aplikací formátu je opravdu úchvatný. Podrobnější popis by jen opakoval náš nedávný výklad v encyklopedii publikačních formátů a tak se zde pouze podívejme, co SVG znamená pro Inkscape.
Z hlediska výhledů se dá předpokládat, že editor schopný plně pokrýt vlastnosti nabízené SVG, bude ideálním nástrojem nejen pro elektronicky publikovanou vektorovou grafiku, ale nalezne své uplatnění i v předtiskové přípravě (sem totiž míří některá připravovaná rozšíření SVG). Tudíž zde budeme mít co do činění s prostředkem, který, ve vazbě na jiné moderní publikační technologie, opírající se zejména o jazyk XML, bude ideální platformou pro cross-media publishing a to nejen na Internetu či v tisku, ale rovněž v mobilních zařízeních (vývoj a zájem o SVG nám zde mimochodem připadá podstatně progresivnější než ve zmíněných "tradičních" oblastech).
V praxi stojí ovšem uvedenému nasazení SVG v cestě mnoho překážek. Ta zásadní je v tom, že žádný internetový prohlížeč nepodporuje SVG přímo, k dispozici jsou pouze odpovídající externí pluginy (Adobe, Corel, Batik aj.). Vývoj ohledně nejrozšířenějšího prohlížeče Internet Exploreru přitom může dopadnout všelijak, neboť Microsoft začíná vážně uvažovat o technologii WVG, jež je vůči SVG v podstatě konkurenční, zásadní otazníky jsou ohledně vývoje vztahu SVG kontra Macromedia Flash. Jak je tedy vidět, úplnou samozřejmostí, neřkuli formátem číslo jedna, se SVG na Webu jen tak brzy nestane. Z uvedeného hlediska považujeme za správné, že Inkscape dnes disponuje propracovaným exportem do bitmapového PNG (i když i přijetí tohoto formátu není úplně stoprocentní). Možné aplikace v pre-pressu (amatérském i profesionálním) pak podporují exporty do EPS, PostScriptu a dokonce i Adobe Illustratoru (i když u posledního zmíněného formátu zůstáváme poněkud skeptičtí ohledně možností skutečně bezproblémové výměny informací), dále je samozřejmě podporován tiskový výstup.
Dialog pro export do PNG
Současná podpora SVG v Inkscape jakoby odpovídala naznačenému stavu: vývojáři se evidentně snaží implementovat funkce, které více odpovídají vektorovým ilustracím, určeným pro tisk - pěkným příkladem může být například podpora textových toků podle specifikace SVG 1.2. Naopak jen minimálně jsou zatím podporovány možnosti tvorby interaktivní grafiky - Inkscape v uvedeném ohledu poskytuje zatím jen základní možnosti tvorby odkazů, o animacích není v tuto chvíli jediná zmínka. Tím se Inkscape jeví být opravdu více alternativou stávajících vektorových editorů typu Illustratoru (který mimochodem možnost interaktivního SVG na poměrně pokročilé úrovni nabízí) než řešení, jako jsou Jasc WebDraw či Evolgrafix XStudio.
SVG grafika je v Inkscape plně editovatelná i v XML podobě
Co Inkscape umí?
Inkscape nabízí možnost tvorby různých vektorových objektů, jako jsou čáry, mnohoúhelníky (hvězdice), kružnice, elipsy či spirály. Zajímavé nástroje poskytuje pro kresbu od ruky, neboť vedle klasické tužky se nabízí i prostředek pro kaligrafické linie. Propracované jsou nástroje pro práci s cestami, nabízející mimo běžných prostředků také aplikace booleanských operací (průnik, sloučení apod.). Vytvářené objekty lze rozmanitým způsobem vyplňovat (podpora vzorů) a rámovat, nabízí se různé druhy šipek apod. Obarvení (nástroj kapátko) je možné v módech RGB i CMYK, prakticky každému objektu lze nastavit různý stupeň průhlednosti. V případě textu je možno určit různé typy písma, řezu či velikosti, dále lze využít speciálních znaků, kerningu, prokladu, zarovnání na cestu aj. Do dokumentů je možno načítat bitmapové obrázky v různých formátech, nejnověji je nabízena i funkce pro bitmap tracing s pomocí nástroje potrace.
Zpracování bitmapy pomocí potrace
Pro manipulaci s vytvořenými objekty se nabízí všechny obvyklé nástroje, umožňující transformace, zarovnávání či seskupování objektů, k dispozici jsou nastavitelná vodítka i mřížka. Poměrně netradiční a rozhodně vysoce užitečná je funkce pro klonování objektů (všechny změny v předloze se promítnou i do klonu). Novinkou opravdu zásadní pak ve verzi 0.40 bylo uvedení podpory vrstev: jedná se zatím o základní implementaci, která ovšem dává práci v Inkscape rozhodně nové rozměry. Na velmi dobré úrovni jsou možnosti navigace v dokumentu, založené především na různých využitích lupy. Inkscape konečně myslí i na techničtěji založené uživatele, když poskytuje editor XML kódu obrázku a nabízí bohaté možnosti nasazení z příkazové řádky.
Na vysoké úrovni je zpracování textu
Vývoj se rozhodně nezastavuje: funkcemi, které byly uvedeny od verze 0.40, jsou například vylepšení možností úprav textu či nástroj pro dlaždicové klonování objektů (tile clones). V blízké budoucnosti pak hodlá vývojářský tým napřít své úsilí k tomu, aby v Inkscape zohlednil podporu specifikace SVG Tiny, tedy té verze SVG, která je určena pro mobilní zařízení.
Inkscape podporuje i práci s vrstvami
Problémy a nedostatky
Vývojářům Inkscape nelze upřít nadšení, snahu vytvořit opravdu špičkový produkt a především pak reálné výsledky, které jejich snažení přináší. Přesto musíme na základě našich zkušeností s produktem konstatovat, že mnohé ještě volá po zásadních vylepšeních. Konkrétně se dá takto naše výtka vznést vůči uživatelskému rozhraní, které je mnohdy až příliš spartánské, byť značně intuitivní. Práci zde přitom značně komplikuje absence opravdové dokumentace: s Inkscape je dodáváno pouze několik základních tutoriálů, takže na většinu věcí je zapotřebí přijít metodou pokusů a omylů. Citelně nám pak v produktu chybí možnosti ukládat nastavení pro opakované použití (týká se například textových stylů či práce s barvami nebo obrysy). Námi testovaná verze pro Windows se pak vyznačovala ne právě mírnými nároky na operační paměť a, co hůře, občas padala.
Na druhou stranu ovšem musíme říct, že od produktu, který je zdarma a sám sebe deklaruje coby velmi ranou vývojovou verzi, bychom očekávali výrazně více problémů a podstatně méně zásadních funkcí, schopných konkurovat nejlepším komerčním aplikacím daného typu, než je tomu v případě Inkscape. I přes dětské nemoci je tak podle nás Inkscape i v současné podobě dobrou volbou pro ty, kdo nechtějí či nemohou do produktu pro tvorbu vektorové grafiky investovat finanční prostředky a nevystačí si přitom s běžnými nástroji, poskytovanými například v rámci kancelářských aplikací. Profesionálové pak asi zůstanou spíše zdrženliví, rozhodně jim ale doporučujeme další vývoj kolem Inkscape nespouštět ze zřetele.
Závěrem
Tolik naše počáteční přiblížení. V dalších dílech se pokusíme výše naznačené výhody i problémové prvky Inkscape přiblížit poněkud blíže. Nevyhrazujeme si nicméně právo na úplnost a víc než kdy jindy přivítáme v diskusním fóru jakékoli postřehy našich čtenářů, ať už se budou týkat provozu Inkscape na jednotlivých platformách, zaznamenaných problémů, triků a tipů či, v neposlední řadě, ukázek vlastních ilustrací, vytvořených s pomocí zmíněného produktu.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Inkscape zblízka: Základní přiblížení
- Inkscape zblízka: První kroky
- Inkscape zblízka: Tvorba a úpravy objektů
- Inkscape zblízka: Montáž objektů a editace kódu
Tématické zařazení:
» Rubriky » Polygrafie
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024