Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
-
11. prosince 2024
skenerista, osvitář
Vytlačí SVG Flash?
technologie proof natisk
2. července 2003, 00.00 | Ohrozí Scalable Vector Graphics vážně pozici aplikace Macromedia Flash a jejího formátu
SWF nebo lze očekávat jiný vývoj? A v čem je vlastně SVG lepší než SWF?
V souvislosti s nástupem standardu pro webovskou vektorovou grafiku SVG (Scalable Vector Graphics) se stále více diskutuje o tom, jak si vlastně tento formát stojí ve srovnání s dosavadním dominantním standardem uvedeného typu, kterým je SWF (ShockWave Flash) společnosti Macromedia. Argumentů, hovořících ve prospěch jednoho či druhého formátu, je dnes celá řada a my jsme se o přiblížení těch nejzajímavějších pokusíme v tomto článku.
Výchozí přiblížení
Připomeňme nejprve ve stručnosti základní skutečnosti, spojené s nám porovnávanými standardy. Jakýkoliv podrobnější výklad zde samozřejmě přesahuje prostor tohoto článku a čtenář zde musí sáhnout po příslušných zdrojích, z nichž na některé odkazujeme dále.
SWF je binární proprietární formát pro vektorovou grafiku, neodmyslitelně spojený s aplikací Macromedia Flash. S postupem času získal suverénní prvenství zejména v oblasti dynamických webovských prezentací a to zejména díky tomu, že v jeho rámci lze kombinovat snadno text, bitmapovou i vektorovou grafiku a dále skripty, interaktivní prvky, animace, zvuk a video. Jinou častou oblastí nasazení tohoto formátu jsou pak počítačové hry (zejména menšího rozsahu, mající ryze zábavný charakter) a dále nejrůznější typy prezentací, publikovaných na datových nosičích typu CD-ROM. K prohlížení obsahu v SWF je k dispozici především kvalitní, volně šiřitelný Flash Player, dostupný na mnoha platformách. (Mimo běžných počítačů lze dnes Flash animace prohlížet například i na Microsoft TV či Pocket PC.) Existence této jednotné zobrazovací aplikace vede některé autory, aby o SWF hovořili jako o "PDF pro interaktivní média". Na popularitě pak SWF výrazně dodává i samotná aplikace Flash, jejíž rozhraní a funkce umožňují designerům snadný a kreativní návrh prezentací s možností úzké vazby na různé webovské aplikace prostřednictvím XML a využitím výkonného programovacího prostředku ActionScript. Mimo samotného Flashe lze pak pro práci s SWF využít i další aplikace, a to jak od Macromedia (Dreamweaver, FreeHand), tak dalších významných výrobců (exportní funkce v CorelDraw, Adobe Illustratoru a LiveMotion aj.).
Utříděný přehled zajímavých Flash prezentací lze nalézt například na Best Flash Animation sites.
S vývojem SVG se začalo v roce 1999. Jedná se o otevřený standard, napsaný v jazyce XML, který je určený pro reprezentaci dvoudimenzionální vektorové grafiky na Webu. Vyjadřovací schopnosti tohoto formátu jsou skutečně velmi bohaté: mimo vektorové a rastrové grafiky umožňuje SVG rovněž všestranné použití textu (který je v rámci SVG grafiky plně čitelný, editovatelný a prohližitelný) a dále interaktivity či animací. Díky tomu, že je napsán v XML, lze do něj integrovat snadno možnosti jiných standardů založených na tomto jazyce: pro stylizaci textu i dalších prků je například využito kaskádových stylů, animace jsou řešeny pomocí standardu SMIL, dále existuje propojení například se standardem XLink (odkazy), MathML (matematika) či XForms (formuláře). SVG ale nezůstává omezen jen na Web: možnost kvalitní typografie i použití ICC profilů v současné specifikaci, spolu s vývojem odpovídající specifikace (SVG Printing) naznačují jasnou vazbu na pre-press, směrem k mobilním zařízením (telefony, PDA aj.) se obrací specifikace SVG Mobile Profiles. Za vývojem SVG stojí vlivné konsorcium W3C (tvůrce a správce standardů jako jsou HTML či XML), mezi členy SVG Teamu nalezneme zástupce prakticky všech významných výrobců jak ze světa grafického průmyslu (Adobe, Corel, Macromedia aj.), tak z oblasti informatiky (IBM, Microsoft ad.). Podporu SVG ve svých produktech již dnes nabízí Adobe, Corel a mnoho dalších třetích výrobců (odpovídající recenze řady produktů uvedeného typu dohledá čtenář zadáním fráze SVG ve vyhledávací službě Grafiky).
Další zajímavý přehled Flash prezentací poskytuje Top Flash Gallery.
Tolik tedy základní přiblížení. Podívejme se nyní, jaké jsou základní oblasti, ve kterých se střetávají ti, kdo argumentují pro jeden či druhý z uvedených standardů.
Otevřenost
SVG je otevřeným standardem v plném významu tohoto pojmu: jeho specifikace je zdarma dostupná na Internetu, vývojáři tedy její podporu mohou zapracovávat bez licenčních poplatků do svých aplikací, uživatelé se k ní mohou vyjadřovat. Za vývojem nestojí jedna určitá společnost, ale konsorcium, sdružující široké spektrum subjektů a tedy zohledňující mnoho rozmanitých zájmů.
SWF je oproti tomu zcela závislý na společnosti Macromedia. Ta jej ovšem uživatelům netají: specifikaci si lze stáhnout prostřednictvím Internetu. Vývojáři navíc mohou rozšiřovat tuto specifikaci prostřednictvím vlastních tagů: teoreticky by tedy nic nebránilo ani tomu, aby byl v rámci SWF použit i formát SVG. I když je tedy SWF patentově chráněný, není to s jeho otevřeností zas až tak problematické.
Interaktivní SVG grafika umožňuje například online prodej vstupenek. (Ukázka z Adobe SVG zone.)
XML
Podstatně zajímavější polemika se vztahuje k otázce, zda fakt, že SVG je založen na čistě textovém XML, opravdu přináší takové výhody oproti binárně založenému (ve smyslu kódování souborů v tomto formátu) SWF. První proklamovanou výhodou SVG v uvedeném směru je zejména možnost zpracování stávajícími i budoucími nástroji pro XML, tedy zejména různými parsery apod. Tuto možnost nelze rozhodně podceňovat, neboť k dispozici je zde celá řada kvalitních produktů komerčních i nekomerčních, jejichž tvůrci pružně reagují na změny, spojené s vývojem samotného XML i na něj navazujících standardů. S nulovým vlastním úsilím zde tedy má vývojář aplikace pro SVG velmi výkonné prostředky pro zpracování tohoto formátu. Uvedená výhoda se ještě násobí v případě vazby na další standardy, napsané v XML. Pěknou ukázkou je v rámci SVG využití kaskádových stylů, animací či odkazů, formulářů a matematiky.
Pozornost zaslouží také fakt, že je XML čistě textovým formátem. Možnost číst zdrojové texty grafiky v SVG zde není rozhodně samoúčelná: vývojáři či designéři mohou obdobně jako v případě webovských stránek dopodrobna prostudovat, jak byl daný obrázek vytvořen. (V budoucnu bude proto možná zaveden mechanizmus pro ochranu zdrojového kódu v SVG, současný trend ale zůstává u naznačené otevřenosti). Svůj velký význam má textový základ v případě zpřístupnění SVG grafiky zrakově postiženým osobám: i když plný zrakový vjem zde rozhodně nemůže být nahrazen, pořád je prostřednictvím čtecího zařízení k dispozici podstatně více informací než v případě bitmap či SWF. Textové informace v SVG lze rovněž prohledávat a archivovat pomocí indexovačů, k dispozici jsou také editace či kopírování obsaženého textu. Konečně pro leckoho není nezajímavá i možnost přímé editace SVG zdroje: mnohdy lze přepsáním či doplněním jediného řádku získat grafiku, jejíž tvorba v aktuálně dostupné WYSIWYG aplikaci by byla obtížná, o serverovém využití uvedeného postupu ani nemluvě. Sumárně lze tedy konstatovat, že založení na XML je skutečnou, nikoli pouze proklamovanou výhodou SVG.
Efektivnost
Často diskutovanou otázkou je efektivnost nasazení obou zmíněných standardů v prostředí Internetu a kapesních zařízení: v obou těchto oblastech je klíčový především objem soborů. SWF zde mívá díky své binární povaze místy navrch, SVG lze ovšem komprimovat pomocí algoritmu Gzip - vznikají tak soubory v tzv. SVGZ formátu, u kterých se nicméně (do doby dekomprimace) ztrácí výše popsaná možnost přímého využití zdrojového textu. Co se mobilních zařízení týče, představují zde hlavní bariéru v současnosti nikoli samotné formáty, ale spíše zařízení uvedeného typu, vybavená stále nedostačujícím výpočetním výkonem i zobrazovací a paměťovou kapacitou. Do budoucna se zde nicméně pro oba formáty rýsují značné možnosti využití.
Ukázka mapy v SVG. (Převzato z SVG ukázek na serveru DBx Geomatics.)
Aplikace a oblasti nasazení
Sebelepší formát by nic neznamenal bez dostatku aplikací pro jeho zpracování. Zde lze konstatovat, že zatímco pro SWF zatím máme v podobě Flashe a také odpovídajícího prohlížeče jednoznačně nejkvalitnější aplikace uvedeného typu, zaostávají aplikace pro SVG sice částečně co do kvality, nikoli však do množství a rychlosti vývoje. V publikačních aplikacích pro tvorbu obsahu je poměr již teď vyrovnaný - produkty typu CorelDraw či Adobe Illustrator podporují oba typy standardů. Zdá se přitom, že podpora SWF je zde spíše z povinnosti, zatímco na SVG se jednoznačně sází. Ještě výraznější je pak příklon k SVG v rámci open source komunity, sdružené zejména kolem systému Linux: SVG je zde již dnes nativním formátem řady kreslicích aplikací (Sodipodi, Sketch aj.) a další přibývají.
Zajímavá je situace kolem podpory obou formátů v prostředí webovských prohlížečů: pro Flash je zde k dispozici již zmíněný kvalitní multiplatformní Player, pro SVG je jich zde celá řada, přičemž zejména Adobe SVG Viewer má skutečně co nabídnout. Co je ovšem ještě důležitější, zejména v rámci projektu Mozilla se pracuje na podpoře SVG přímo v rámci zobrazovací engine browseru, tedy bez nutnosti instalace dodatečného pluginu. Leccos zde tedy nahrává SVG do noty.
SVG by mělo v publikačním průmyslu sehrát do budoucna skutečně významnou roli. Svědčí o tom zejména projekty Network Publishing (Adobe) a Smart Graphics (Corel). I když se od sebe v lecčems liší, ukazují, jak chtějí giganti dnešního publikačního průmyslu využít SVG coby prostředek pro vysoce kvalitní, interaktivní a dynamickou grafiku nového typu. Adobe zde přitom myslí spíše na cross-media publishing, Corel pak na enterprise publikování z databází. Výraznou dominanci pak získává SVG při prezentaci geografických informací - v chodu je zde celá řada projektů (Map2SVG, SVGMapper aj.).
Závěrem
Na tomto místě si dovolíme náš výklad ukončit, i když jsme si vědomi toho, že by se našlo ještě leccos zajímavého, co bychom mohli v rámci uvedené diskuse uvést. Vzhledem k dynamickému vývoji v uvedené oblasti, díky kterému leccos nemusí za velmi krátkou dobu platit, jsme raději zůstali pouze u bodů, které lze považovat za stěžejní. Polemika SWF či SVG je mimochodem zajímavá i z obecnějšího hlediska, například co se týče výhodnosti nasazení otevřeného standardu, založeného na XML, vůči proprietárnímu binárnímu formátu v rámci publikačního průmyslu.
V závěru se přece jen pokusíme o malý odhad následného vývoje. SWF podle našeho názoru zřejmě úspěšně přetrvá v případě komplexnějších webovských prezentací, zatímco SVG bude jednoznačně dominovat zejména v oblasti křížového, databázového a geografického publikování. Macromedia pak jistě získá na tom, když umožní kvalitní zpracování SVG obsahu v rámci Flashe a dalších svých produktů. Na potvrzení či vyvrácení těchto závěrů si nicméně ještě jistě počkáme. Každopádně přivítáme jakýkoli názor našich čtenářů, vztahující se k uvedené oblasti, vyjádřený prostřednictvím diskusního fóra, připojeného k tomuto článku.
Seznam zajímavých odkazů (řadu dalších jsme vložili přímo do textu článku)
Odkazy na zdroje, týkající se specifikací SWF a Flash Playeru
Průběžně aktualizovaná stránka o vývoji SVG a jeho aplikací
Polemika SWF versus SVG na serveru Oreillynet.com: SWF, SVG
Pokus o detailní srovnání SWF-SVG formou tabulkového přehledu
Tématické zařazení:
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
5. ledna 2017
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
14. října 2024
-
22. října 2024
-
14. listopadu 2024
-
10. prosince 2024