Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
skenerista, osvitář
Sodipodi a Inkscape: open source alternativa Illustratoru na obzoru?
sw software
8. října 2004, 00.00 | Konkurenční vývojářské projekty Sodipodi a Inkscape mají obdobný cíl: Vytvořit open
source program pro vektorovou grafiku, postavený na formátu SVG. V čem se uvedené
projekty shodují a v čem naopak liší? A dočkáme se díky nim bezplatné alternativy
profesionálních ilustračních aplikací?
Open source software začíná čím dál více pokrývat i oblast publikování. Vedle veteránů, jako jsou TeX či Ghostscript se v posledních letech takto objevil například editor bitmapové grafiky Gimp a nejnověji též sázecí program Scribus. Nezávislá vývojářská komunita dále zaměřuje své úsilí i do oblasti produktů, určených pro práci s vektorovou grafikou. Na špici zde jsou především projekty Sodipodi a Inkscape. Ty mají velmi podobný cíl: poskytnout ilustrační program, jehož nativním formátem je progresivní SVG. Z jakého důvodu se úsilí tříští do dvou projektů? A jaké funkce vlastně Sodipodi a Inkscape nabízí či hodlají nabízet? O odpověď na uvedené otázky bychom se rádi pokusili v tomto článku.
Sodipodi
Projekt Sodipodi se opírá především o práci estonského programátora Laurise Kaplinskeho a dalších dobrovolníků. Cílem je vytvořit editor vektorové grafiky, jehož nativním formátem je SVG. To znamená, že primárním výstupním kanálem produktu je zejména Web, respektive elektronická média. Na druhou stranu je ovšem třeba zdůraznit skutečnost, že SVG má stále výraznější ambice poskytnout i kvalitní tiskové zpracování, takže by se Sodipodi mohl stát v podstatě univerzálním ilustračním programem ve stylu Adobe Illustratoru či Corelu Draw. Sodipodi je k dispozici zdarma, v rámci Gnu General Public Licence.
Ani po několikaletém vývoji nepřekročil Sodipodi stádium desetinových verzí. Přesto lze konstatovat, že škála nástrojů nabízených tímto produktem na platformách Linux (resp. Unix) a také Windows či Mac Os X je značně rozsáhlá. K dispozici jsou takto všechny základní prostředky typické pro vektorové editory: Používat lze tedy různé typy objektů, k dispozici jsou pokročilé nástroje pro práci s cestami či výplněmi. Podporovány jsou barvové modely RGB, CMYK a HSV, na slušné úrovni je i typografie, importovat je možno SVG či bitmapovou grafiku (GIF, JPEG, PNG aj.). K práci s objekty lze využít nástroje pro seskupování, duplikování, nastavení pořadí, umísťování pomocí vodítek a mřížek atp. Bohaté jsou možnosti transformací objektů (rotace, změna velikosti, deformace atp.). Zajímavé možnosti úprav poskytuje zabudovaný XML editor, dovolující editovat zdrojový kód obrázku (SVG grafika je zapsána s pomocí XML tagů). Ve výčtu schopností bychom mohli i dále pokračovat, namísto toho se spokojme s tvrzením, že Sodipodi nabízí překvapivě bohatou sadu funkcí, z nichž mnohé nepostrádají punc profesionality.
Prostředí Sodipodi
Sodipodi je díky činnosti dobrovolníku lokalizován do mnoha jazyků, češtinu z toho nevyjímaje. V zárodečném stádiu, nicméně k dispozici, je sada klipartů, které lze používat ve zmíněném produktu. Mimo výstupu do SVG podporuje Sodipodi i export do bitmapového formátu PNG, tedy open source alternativy formátu GIF.
To, co Sodipodi zcela postrádá, je podpora SVG animací. Jeho uživatelské prostředí se navíc přizpůsobuje vývojářským konvencím pro Controlled Single Document Interface (CSDI), jež je známé zejména z Gimpu. To může činit ovládání produktu poměrně netradičním například pro uživatele na platformě Windows. Kritiku pak zaslouží také absence jakékoli důkladnější dokumentace (pomineme-li tento francouzsky psaný tutoriál), takže uživatelé jsou při práci s produktem v podstatě odkázáni na intuici a práci metodou pokusů a omylů. Galerie na serveru projektu ovšem naznačují, že i tak dokáží uživatelé s pomocí Sodipodi vytvářet velmi dobře vyhlížející ilustrace rozmanitých typů.
Inkscape
Výše naznačené netradiční rozhraní, ale ještě více rozdílné názory na poslání a způsob vývoje Sodipodi, vedly k odloučení některých vývojářů projektu, kteří založili vlastní projekt Inkscape. Ten pracuje na vývoji editoru, jež sice přejímá základní kód Sodipodi a také jeho zaměření (nativní editor SVG), jinak se ale liší v mnoha ohledech. Pomineme-li záležitosti vývojářského charakteru (jiná vývojová platforma, jiný způsob tvorby kódu v rámci komunity atp.), musíme si povšimnout především odlišného uživatelského rozhraní (podle GNOME Human Interface Guidelines; více podobné tomu, které zná uživatel Windows, se snahou učinit ovládání programu co nejvíce "ergonomické") a především řady nových funkcí, které vývojáři do Inkscape vložili. Mnohé z nich souvisí se záměrem učinit z Inkscape SVG editor plně kompatibilní i s nejnovějšími podobami formátu - Sodipodi na rozdíl od toho směřuje podle autorů Inkscape k tomu, aby byl univerzálně použitelným prostředkem pro vektorové ilustrace. V rámci Inkscape je takto implementována například podpora textových toků podle SVG 1.2. Paradoxně ovšem v Inkscape nacházíme i mnohé funkce, které jej posouvají blíže k oblasti předtiskové přípravy než je Sodipodi: zásadní funkcí uvedeného typu je zde export do EPS či PostScriptu.
Inkscape při editaci textových toků, odpovídajících SVG 1.2
Z dalších rozšíření oproti Sodipodi lze uvést například nástroje pro tvorbu různých objektů, jako jsou hvězdice, polygony či spirály, propracovanější možnosti navigace v dokumentu (dle našeho názoru překonávající schopnosti profesionálních ilustračních aplikací), výplně založené na vzorech, rozšířené typografické možnosti (kontrola kerningu či prokladu, speciální znaky aj.), funkci Simplify pro tvorbu obrysů, funkci klonování pro tvorbu linkovaných kopií objektů, vylepšené nástroje pro editaci XML kódu a mnoho, mnoho dalšího. Inkscape má také ve srovnání se Sodipodi výrazně lepší dokumentaci, i když i ta má ke standardu poměrně daleko.
Závěrem
Je těžké jednoznačně říct, který z námi popsaných projektů nabídne lepší prostředek pro vektorovou grafiku. Sodipodi i Inkscape se nicméně i v současném stádiu vývoje jeví jako použitelné nástroje, které by po dopracování mohly (jeden či druhý) představovat skutečně důstojnou bezplatnou alternativu profesionálních ilustračních programů. Hodně ovšem bude záležet i na tom, do jakého stádia se dostane vývoj samotného SVG, který má ještě v mnoha ohledech (tiskové aplikace) poměrně daleko k dokonalosti.
Tématické zařazení:
» Rubriky » Polygrafie
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024