Podrobná recenze: Adobe Photoshop Album 1.0 - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Poptávka práce

Photoshop

Podrobná recenze: Adobe Photoshop Album 1.0

31. března 2003, 00.00 | Novinkou společnosti Adobe na českém trhu je Photoshop Album, relativně levný univerzální multimediální balík pro import, katalogizaci a správu digitálních fotografií a dalších typů grafických souborů. Zajímá vás, co všechno Photoshop Album umí? Nabízíme vám podrobnou recenzi.

{Základní charakteristika}

Adobe Photoshop Album je novinkou mezi programy pro katalogizaci a správu digitálních fotografií a dalších typů multimediálních souborů. Photoshop Album a další produkty Adobe Systems na českém trhu prodává společnost AMOS Software, která nám produkt zapůjčila na recenzi. Protože je Photoshop Album určen široké veřejnosti, není jeho prodejní cena 1 500,- Kč bez DPH nijak dramatická. Poměrně slušně jsou na tom i oficiálně uváděné nároky programu na hardware, které zahrnují procesor Pentium III nebo novější, MS Windows 98SE/ME/2000/XP, MS Internet Explorer 5.0+, 128 MB RAM (doporučeno je 256 MB) a grafické rozlišení alespoň 800 x 600 bodů. Celou práci s Adobe Photoshop Album můžeme rozdělit do několika kroků. V první části recenze se podíváme na import souborů a na jejich správu a katalogizaci. Druhá část je věnována úpravám importovaných souborů a třetí závěrečná část pak bohatým možnostem exportu a také stručnému zhodnocení celkových schopností programu. Jako přídavek si pak můžete prohlédnout ještě čtvrtou část článku, ve které najdete spoustu dalších screenshotů (včetně jejich stručného popisu), které se už nevešly do samotné recenze.

Nejprve několik poznámek k instalaci programu. Jako jeden z prvních programů od Adobe přináší Photoshop Album do oblasti správy a archivace digitálních fotografií nové prvky elektronických dokumentů. Nebyla by to totiž společnost Adobe, kdyby si do Photoshop Album neodpustila zahrnout podporu multimediálních PDF souborů. Co jsou multimediální PDF soubory? Jednoduše řečeno klasické elektronické PDF dokumenty, které mohou mimo textu, obrázků, webových odkazů a formulářů nově obsahovat i zvukové soubory, animace, video, elektronické pohlednice a různé přechodové efekty využívané hlavně při slideshow. Na prohlížení těchto nových PDF dokumentů je zapotřebí nová rozšířená verze freewarového Acrobat Readeru 5.1+, který je nedílnou součástí instalace Photoshop Album. Multimediální PDF dokumenty můžete ve standardní verzi Acrobat Readeru 5.x prohlížet i s pomocí Adobe Image Viewer 4.0+ plug-inu, který si rovněž můžete ve verzích pro Windows i pro Macintosh stáhnout zdarma na webu společnosti Adobe.

Adobe Photoshop Album 1.0 - jedna z možných variant pracovního prostředí programu

Pracovní prostředí respektive grafické rozhraní Photoshop Album se až na některé zajímavé detaily nijak výrazně neliší od jiných managerů digitálních fotografií. V základním nastavení je největší plocha logicky vyhrazena náhledům snímků zobrazovaným v jedné ze čtyř možných velikostí, které přepínáte pomocí čtyř dostatečně graficky přehledných ikon ve spodní části hlavního okna. Ve stejné řadě je i funkce pro rychlé třídění zobrazovaných snímků a funkce pro zobrazení data přímo u fotky. Mezi další funkce dostupné jedním kliknutím myši patří ještě další ikonky pro vyvolání tzv. Workspace (jakýsi pracovní zásobník vybraných souborů), dvě ikonky pro rotace fotografií (u JPEG snímků samozřejmě bezeztrátové) a ikonka pro rychlé vypnutí/zapnutí podrobných vlastností pro jednotlivé soubory. Nalevo hlavního okna si můžete nechat zobrazit tzv. Tags sloužících pro rychlou a pohodlnou kategorizaci souborů. Napravo si pak můžete nechat zobrazit podrobné informace o souborech včetně případných audio poznámek. Všechny EXIF metadata najednou si můžete nechat zobrazit v externím okénku, žádnou z těchto informací ale nemůžete přímo editovat.

Úplně nahoře jsou pak tlačítka ovládající hlavní funkce programu a pod nimi časová osa! Ano, opravdu čtete dobře, Photoshop Album má jednoduchou časovou osu nabízející grafickou formou souhrnný přehled o datu importovaných souborů. Časová osa je samozřejmě interaktivní a kliknutím na grafické symboly (čtverce nebo obdélníky) můžete přecházet mezi soubory s různým datem. Časové rozmezí v ose můžete snadno upravit pomocí dvou posuvných sliderů fungujících podobně jako tabulátory v textových editorech, nebo přímo zadáním data v requesteru.

Adobe Photoshop Album 1.0 - další z variant pracovního prostředí programu s největším možným náhledem obrázku

Adobe Photoshop Album 1.0 - úprava rozsahu data zobrazovaného v časové ose

Import snímků, videa a případných zvukových záznamů přes Get Photos funguje u Photoshop Album s prakticky libovolným digitálním fotoaparátem, jehož paměťová karta nebo interní paměť je schopna pracovat jako samostatný disk (např. všechny fotoaparáty vybavené rozhraním USB storage class). Stačí si vybrat jednotku a o zbytek se už postará Photoshop Album. Mezi další dvě možnosti načtení souborů patří import ze skeneru a import souborů z libovolného lokálního nebo síťového datového zařízení. Ohledně podporovaných formátů souborů je na tom Adobe Photoshop Album na úrovni jednodušších multimediálních image browserů. Do programu lze načíst grafické soubory a dokumenty ve formátech JPEG, TIFF, BMP, PNG, GIF, PSD, PDF, PDD (katalogy PhotoDeluxe), audio soubory ve formátech MP3 a WAV a animace/video ve formátech AVI (včetně Motion JPEG videa), MPEG-1 a MOV (QuickTime).

Adobe Photoshop Album 1.0 - jedno z importních oken pro import digitálních fotografií přímo z fotoaparátu nebo z libovolné paměťové karty

Katalogizaci souborů má na starost okénko Tags. Mimo několika standardně předdefinovaných kategorií si samozřejmě můžete vytvořit libovolný počet vlastních kategorií a "zařadit" do nich vybrané soubory. Jeden soubor lze zařadit i do více kategorií současně, jednotlivé kategorie pak lze zároveň použít jako on-line filtr pro zobrazení souborů. K souborům lze přidávat i nadpisy a detailní poznámky, podle kterých pak lze soubory v archivu vyhledávat stejně jako lze soubory hledat podle jednotlivých kategorií. Reálná klíčová slova bohužel Photoshop Album nepodporuje, ale protože kategorie a nadpisy fungují na obdobném principu, stačí si jen navyknout je používat. Celý katalog všech importovaných souborů lze uložit na disk (jinak se ukládá se automaticky při každé změně v katalogu), exportovat ho na cédéčko, provést jeho zálohu, opětovně nahrát "ztracené" soubory (program se je pokusí najít na disku) a provádět další běžné souborové operace s jednotlivými soubory.

Úprava data a času u souborů

Editace kategorií pro

Interní prohlížeč fotografií v Photoshop Album je velmi jednoduchý a mimo zobrazení v okénku nabízí i fullscren zobrazení. Prohlížeče audio souborů, videa a animací jsou samostatné a spouští se v novém okénku. Audio poznámky lze k souborům přidávat, ale nikoliv je editovat.

[-more-]{Úpravy importovaných souborů a tiskové funkce}

Úpravy obrázků a fotografií lze provádět přímo v Adobe Photoshop Album nebo v libovolném externím grafickém editoru. Editor si nejprve musíte nastavit v preferencích programu, pokud to neuděláte, automaticky se použije defaultní editor pro daný typ upravovaného souboru. Při editaci v externím programu je obrázek uzamčen a po ukončení editace je nutné ho zpětně odemknout a tím současně dokončit jeho úpravu spojenou s automatickou aktualizací náhledu obrázku.

Adobe Photoshop Album 1.0 - čtyři základní úpravy fotografie dostupné jedním kliknutím myší

Interní editor Photoshop Album není příliš bohatý na funkce, přesto ale obsahuje většinu z toho, co by jednoduchý editor obsahovat měl. Rychlé úpravy obrázků a fotografií lze provádět jedním kliknutím myší. V tomto "Single Click" módu můžete nechat automaticky upravit vyvážení barev, úrovní a kontrastu (funguje to podobně jako v Adobe Photoshopu), nebo obrázek zaostřit. V manuálním módu pak můžete obrázek oříznout (včetně nastavení přesných rozměrů ořezové plochy s pevně daným poměrem stran), vyretušovat "upíří" červené oči, upravit jas/kontrast, světelnost a saturaci barev. U všech operací máte k dispozici lupu a komfortní náhledový systém. Při úpravách také můžete obrázek otáčet stejným způsobem jako v samotném Photoshop Album.

Adobe Photoshop Album 1.0 - ořez obrazu s možností nastavení přesného rozměru pro ořez

Adobe Photoshop Album 1.0 - poloautomatická korekce efektu červených očí

Mezi export souborů můžeme částečně zařadit tiskové funkce. Photoshop Album nabízí stejně jako řada dalších multimediálních správců souborů univerzální tiskový modul s celkem třemi variantami tiskového výstupu. První variantou je individuální tiskový výstup umožňující tisknout obrázky a fotografie v přesně definovaných rozměrech tiskového archu a volbou počtu obrázků na stránku. Druhou variantou je tisk tzv. contact sheetů se základními informacemi o každém obrázku. Poslední třetí variantou je tisk obrázkových sestav s různým počtem a rozmístěním obrázků podle pevně definovaných předloh.

Adobe Photoshop Album 1.0 - jedna z variant tiskového výstupu

[-more-]{Exportní funkce, on-line služby a závěr}

V Photoshop Album najdete opravdu bohatou škálu nejrůznějších exportních funkcí. Najdete je jak v menu programu, tak i v zásobníku obrázků nazývaném jednoduše Workspace, do kterého si soubory zkopírujete například z kontextového menu Photoshop Album. V tomto miniaturním skladišti obrázků si můžete vybrané obrázky libovolně poskládat pomocí drag&drop a poté aktivovat požadovanou exportní funkci.

Adobe Photoshop Album 1.0 - zásobník souborů Workspace

Creations Wizard obsahuje všechny základní exportní funkce. Protože se tento pomocník chová celkem inteligentně, nemusíte si pamatovat nastavení pro každý z exportů, které stačí vždy zadat při exportním procesu. Mimo webových galérií, slideshow, Video CD a komplexních fotografických alb můžete také vytvářet elektronické pohlednice a kalendáře. Pro každý z těchto exportních funkcí Creations Wizard nabídne výběr z několik anebo rovnou z několika desítek grafických layoutů a po upřesnění několika dalších nezbytných voleb (např. název alba, titulky, cesty k souborů, barvy apod.) si hotové album atp. můžete dle jeho typu uložit na disk v multimediálním PDF dokumentu, nebo ho vytisknout, poslat e-mailem, vypálit na cédéčko případně ho s pomocí vybrané on-line služby odeslat přes internet.

Adobe Photoshop Album 1.0 - Creations Wizard pro export souborů

Adobe Photoshop Album 1.0 - export obrázků ve formě webového alba

Adobe Photoshop Album 1.0 - export obrázků v podobě kalendáře

Při exportu obrázků a jiných souborů ve formě e-mailové přílohy nabízí Photoshop Album samostatný wizard. Můžete si v něm vybrat program, se kterým budete chtít poštu odeslat (Hotmail server, MS Outlook, Outlook Express nebo jiný program) - Photoshop Album zpracuje soubory, oznámí jejich celkovou velikost i dobu stahování a pak je rovnou vloží do příslušného e-mailového klienta nebo je uloží na disk. Neméně zajímavý je export fotografií ve formátu Adobe Atmosphere. Získáte tak nefalšovanou 3D galerii s fotografiemi umístěnými na zdech místností, pro jejichž sestavení si můžete vybrat jednu z deseti nabízených architektonických objektů.

Adobe Photoshop Album 1.0 - výběr e-mailového klienta při exportu fotek ve formě e-mailové přílohy

Adobe Photoshop Album 1.0 - realistická 3D obrazová galerie v podání Adobe Atmosphere

On-line služby dostupné přímo z Photoshop Album jsou určitě vítaným pomocníkem americkým uživatelům programu, v našich podmínkách ale nevidím žádné jejich rozumné využití. K sestavení a odesílání fotografií k jejich digitálnímu "vyvolání" totiž určitě nebudete chtít využívat služby zahraničních serverů, na poštovném byste se totiž za takovou zakázku patrně nedoplatili a v tuzemsku můžete fotky pořídit nesrovnatelně levněji. Partnery Adobe Photoshop Album jsou společnosti/servery Shutterfly a MyPublisher, které lze použít jak pro finální tisk fotografií, tak i pro jejich sdílení na internetu. Je asi naivní se domnívat, že by společnost Adobe zařadila mezi on-line služby Photoshop Album některého z "internetových" digitálních minilabů české provenience, pokud by se tak ale v budoucnu (náhodou) stalo, určitě by tato služba byla přínosem. On-line služby současně obsahují i propojení na server Adobe, kde si patrně v budoucnu bude možné stáhnout některé další šablony pro export obrázků a fotografií (momentálně se nic stáhnout nedá).

Adobe Photoshop Album 1.0 - přehled aktuálně dostupných on-line služeb

Adobe Photoshop Album je kreativní a funkčně dostatečně vybavený správce obrázků a digitálních fotografií. První verzi programu se bohužel nevyhnulo několik chyb a funkčních omezení spočívajících především v nepříliš velké stabilitě programu. Například při delší práci s kalendářem a generování různých katalogů mi ve Windows XP Photoshop Album několikrát spadl (viz jedno z chybových hlášení v doplňkových screenshotech), také při tisku fotek se mu občas nějak "nevedlo". Servisní služby obsažené v Photoshop Album nejsou pro našince prakticky nijak smysluplně využitelné, to ale samozřejmě není vina společnosti Adobe. Také s momentálně nabízenými doplňkovými soubory ke stažení (různé šablony apod.) to zatím nevypadá nijak slavně (nejsou žádné) a samotný Photoshop Album jich obsahuje "tak akorát". Stejně tak image processingové funkce představují běžný standard, ale například možností Zoner Media Exploreru 5 zdaleka nedosahují.

V našich podmínkách zřejmě bude největší nevýhodou Photoshop Album chybějící česká lokalizace, kterou stále častěji vyžadují zejména začínající uživatelé a současně majitelé digitálních fotoaparátů, kteří se zkrátka nehodlají "prokousávat" anglickým rozhraním. Přesto se odvážím Adobe Photoshop Album hodnotit jako relativně vyvážený a v mnoha ohledech poměrně dobře využitelný "low-entry" produkt (prodávaný navíc za přijatelnou cenu), na kterém ale bude muset společnost Adobe ještě zapracovat a odladit zmíněné chyby. Součástí Photoshop Album je i rozsáhlý elektronický manuál (jak jinak než ve formátu PDF), v jehož cca 150 stránkách najdete opravu úplně všechno, co vůbec program umí.

[-more-]{Další screenshoty}

Adobe Photoshop Album 1.0 - rychlé vyhledávání souborů podle jedné z mnoho dostupných kategorií

Adobe Photoshop Album 1.0 - kompletní přehled EXIF metadat u vybrané fotografie