Recenze: Fotobanka.cz - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Poptávka práce

Digitální fotografie

Recenze: Fotobanka.cz

fotobanka

11. července 2002, 00.00 | Jak funguje unikátní otevřený český systém Fotobanka.cz na prodej práv k fotografiím? Jaké jsou finanční podmínky, jakými funkcemi systém disponuje a co vše musí pro prodej udělat fotograf?

{Úvod a možnosti}

Mottem "Nechte své fotografie vydělávat" se prezentuje jeden z velmi ambiziózních projektů českého Internetu - server Fotobanka.cz. Celý systém má oproti různým dalším on-line službám provozovaných v našem oboru na "domácím" Internetu řadu specifik, a proto jsme se rozhodli podrobně prozkoumat, jak služba funguje. Průvodcem nám byl Tomáš Macek, ředitel společnosti Papyrus s.r.o. která Fotobanku provozuje.

Fotobanka.cz, jak již název výstižně vypovídá, představuje klasickou on-line fotobanku - rozsáhlou databázi fotografií určených k prodeji nejširšímu okruhu zájemcům. Takových projektů je v celosvětovém měřítku celá řada (jmenujme např. PhotoDisk jenž je součástí gettyimages), Fotobanka.cz má však některá "česká" specifika. Pro české fotografy je to především skutečnost, že Fotobanka.cz byla podle slov Tomáše Macka vytvářena především jako "servisní platforma" pro domácí fotografy, kterým umožňuje on-line prodávat jejich fotografie - a to za jimi udanou cenu, podmínek užití a především s "plným servisem". Dlouhodobým cílem projektu je pak nabídnout fotografie nejen českým zájemcům, ale i zahraničním, kteří by měli ocenit jak kvalitu tuzemských autorů, tak jistě i nižší cenu.

O Fotobance.cz jsme na Grafice psali již několikrát - po jejím prvním spuštění na podzim roku 2000 služba několik měsíců fungovala a následně se na poměrně dlouhou dobu odmlčela. Jak Tomáš Macek dnes přiznává, svoji daň si vybraly ambice na velmi vyspělé technické řešení, které od začátku bylo stavěné jako srovatelné se zahraničními službami. A přestože byl projekt připravován velmi robustně (mj. běží na hardware SUN a databázi Oracle), komplex programů nezvládl zájem uživatelů, byl poměrně pomalý, a provozovatel se jej nakonec rozhodl z větší části nechat přepracovat. Nová verze systému svědčí o tom, že nezůstalo pouze u slov a plánů, a nový systém nabízí svým uživatelům solidní uplatnění. Co tedy Fotobanka.cz ve své nové verzi nabízí a jak vše funguje?

Smlouva, kterou kupující potvrzuje on-line při nákupu fotografie

Funkce Fotobanky lze rozdělit na dva, relativně oddělené celky - služby pro fotografy nabízející svá autorská díla a služby pro kupující z řad např. reklamních agentur, předtiskových studií atd. V tomto článku se, s ohledem na rozsáhlost systému, budeme podrobně věnovat možnostem a funkcím, které Fotobanka.cz nabízí fotografům.

Funkce Fotobanky a využití pro fotografy
Fotobanka.cz představuje pro autory komplexní systém zajišťující prodej jejich snímků třetím osobám. Bez nadsázky lze říci, že Fotobanka.cz je pro autory servisní službou, která na základě pověření vzniklé smlouvou uzavřenou s provozovatelem Fotobanky.cz vykoná pro autory vše, co je potřebné proto, aby autor získal za poskytnuté snímky finanční plnění. Styk zákazníka s autorem fotografie tak sice probíhá přes Fotobanku.cz, ta však obchod pouze technicky, účetně a právně zprostředkovává a veškeré finální obchodní a autorské vztahy uzavírá kupující přímo s prodávajícím přes server elektronickou cestou. Fotobanka.cz tak pro fotografy zajišťuje ve zkratce následující základní aktivity:

• možnost nahrání fotografie do systému, její popsání a vložení prodejních cen
  • uveřejnění fotografií ve veřejně přístupné a propagované "prodejní galerii"
  • možnost práce fotografa s vlastní galerií - změny popisků, cen, stažení fotografií atd.
  • v případě koupě fotografie kupujícím (který si může fotografie v galerii vkládat klasickým způsobem do virtuálního nákupního vozíku), systém vystaví konkrétní smlouvu o poskytnutí autorských práv mezi autorem a kupujícím (její odsouhlasení probíhá elektronickou cestou on-line na základě rámcové smlouvy o zastupování, kterou musí podepsat /jednou/ před začátkem práce se systémem jak autor fotografií, tak kupující - viz dále)
  • po on-line odsouhlasení obchodu kupujícím systém zprostředkuje kupujícímu on-line platbu (eBanka, platební karta) nebo mu vystaví zálohovou platbu pro platbu klasickým převodem z účtu. Platby jsou přijímány na účet provozovatele Fotobanky a okamžitě párovány s objednávkami.
  • po přijetí platby (v případě on-line prodeje během několika málo minut) systém zpřístupní kupujícímu na webu fotografii ke stažení v požadovaném formátu.
  • systém vystaví kupujícímu za zaplacenou fotografii fakturu - daňový doklad. Doklad je vystaven na základě smlouvy o zastupování jménem autora fotografie (coby dodavatele) přímo kupujícímu (ten si jí může z obrazovky okamžitě vytisknout).
  • systém Fotobanky vystaví autorovi fotografie fakturu za servisní odměnu z prodaného fotografie a převede na jeho účet peníze získané z prodeje snížené o tuto odměnu.
Všechny popsané aktivity systém Fotobanky.cz detailně archivuje a autor snímků si může informace kdykoliv on-line prohlížet a pracovat s nimi.

Faktura vystavená systémem Fotobanka.cz

Pojďme si tedy nyní podrobněji přiblížit pracovní workflow fotografa, který se rozhodne přes Fotobanku prodávat své fotografie.

[-more-]{Popis práce fotografa se systémem}

Popis práce fotografa se systémem
Autoři, kteří chtějí své fotografie přes Fotobanku prodávat, se musí nejprve v systému zaregistrovat běžným způsobem na webu Fotobanka.cz. V rámci registrace získají mj. přístupové jméno a heslo, pod kterým se mohou se systémem fotobanky pracovat.

Po registraci zasílá provozovatel klasickou poštou vytištěnou "Smlouvu o umístění námětů v databázi a jejich užití třetími stranami". Ta rámcově upravuje vztah mezi autorem a provozovatelem Fotobanky a kromě standardních klauzulí o autorských právech, odměnách a zodpovědnosti jednotlivých stran umožňuje (za velmi konkrétně specifikovaných podmínek) především provozovatelům Fotobanky.cz autora zastupovat v otázkách prodeje jeho fotografií přes on-line rozhraní systému. Dále pak smlouva upravuje následné elektronické obchodování se snímky vloženými do Fotobanky.cz. Konkrétně to znamená, že autor i kupující (který musí před prvním nákupem také podepsat tištěnou smlouvu) souhlasí s tím, že autorské smlouvy o poskytnutí práv k jednotlivým fotografiím na základě jejich prodeje přes Fotobanku.cz nabývají platnost elektronickým šifrovaným potvrzením. Tedy jakási obdoba elektronického podpisu, jehož skutečné používání je v dnešní době stále jen v začátcích a nelze na něj aplikovat masové obchodování (i když i s klasickým elektronickým podpisem je ve smlouvě počítáno, takže je jeho reálné nasazení jen otázkou času).

Ihned po registraci může autor začít své snímky (uložené v elektronické podobě) uploadovat na server a popisovat je, vystavení snímků do veřejně přístupné galerie však proběhne až po podpisu výše zmíněné smlouvy. Z principu fungování Fotobanky mohou mít vystavené a prodávané snímky nejen různou fotografickou kvalitu, ale především diametrálně odlišné technické zpracování. Je tak na samotném autorovi, aby do systému uploadoval kvalitní, barevně a jasově upravení snímky a především uvedl zařízení, s jakým byl snímek získán. Z těchto údajů pak může kupující odvodit technickou kvalitu snímku (pokud by autor tuto informaci uvedl mylně, je za tuto skutečnost zodpovědný). Dalším vodítkem o kvalitě snímků je řazení fotografů na běžné a profesionální (mající v oboru živnostenský list).

Po uploadu fotografie nastává pro autora nejdůležitější fáze - její správné popsání. Nutné je zadat název snímku, techniku vytvoření (digitální fotoaparát, sken dia, sken fotografie atd.), výrobce a model skeneru či digitálního fotoaparátu a zda-li byl obsah snímku pozměněn. Dále je třeba zařadit snímek do kategorií fotobanky a především zadat klíčová slova, pod kterými bude snímek k nalezení. Fotograf přitom může vycházet jak z předefinovaných kategoriích, tak přidávat kategorie nové.

Poslední důležitá součást každého snímku je informace o jeho ceně, tedy částce, za kterou si jej budou moci zákazníci ve Fotobance koupit. Jak jsme již psali výše, cenu si každý autor určuje sám (minimum je 100 Kč za snímek), přičemž ji lze specifikovat jak pro různé druhy užití, tak formáty. Záleží přitom pouze na autorovi, jestli nabízí k prodeji všechny druhy užití a formáty, nebo jestli se rozhodne nabízet fotografii jen v některých licencích (v takovém případě nechá zbylé licence nevyplněné). Fotobanka nabízí prodej fotografií ve čtyřech kategoriích užití:

• jednorázové nevýhradní užití - kupující si kupuje právo fotografii použít jednorázově a neexkluzivně
  • trvalé nevýhradní užití - kupující získá právo fotografii používat trvale, ale neexkluzivně
  • jednorázové výhradní užití - kupující získá jednorázové exkluzivní právo na konkrétní účel (jednorázová výhradní licence).
  • trvalé výhradní užití - kupující získá právo trvale opakovaně fotografii exkluzivně užívat (po dobu trvání práv).
Ceny za jednotlivá práva lze přitom nastavit pro různé formáty fotografií - od A7 po A1 (minimální velikost uploadované fotografie je 1240 x 877 pixelů). Sympatické přitom je, že systém sám propočítá kvalitu uploadované fotografie a nabídne k prodeji jen ty rozměry, které snímku po přepočtu na 300 dpi odpovídají. Co se sledování způsobů užití týče, tak i zde obstará systém vše za autora snímku (pokud ten snímek pochopitelně neprodává ještě nějakou jinou cestou). Pokud si někdo například zakoupí snímek k nevýhradnímu užití, je toto u snímku poznamenáno pro další kupující a pokud je snímek prodán výhradně, snímek je z databáze stažen (buď na určitou dobu v případě jednorázového výhradního užití, nebo na trvalo v případě trvalého výhradního užití).

Z uvedených informací je zřejmé, že právě pravdivý, přesný a co nejrozsáhlejší popis jednotlivých snímků je pro prodej fotografií (a fungování celého systému) klíčový. Na druhou stranu jde, zejména u více snímků, pro uživatele o poměrně časově náročný postup, bez kterého se však žádný podobný systém neobejde. Naštěstí je vidět, že se autoři Fotobanky snažili i v této otázce vyjít uživatelům maximálně vstříc - při popisu více snímků lze například automaticky kopírovat všechny údaje o snímku včetně ceny (pochopitelně kromě názvu snímku). Přesto Tomáš Macek přiznává, že fáze popisu jednotlivých snímků autory je jednoznačně jedním z úzkých hrdel systému a tak se provozovatel snaží autory motivovat k rychlému popisu snímků různými bonusy - např. bezplatným naskenováním diapozitivů nebo tištěných předloh na high-end profesionálním skeneru v případě, že snímky uživatel v systému popíše do měsíce po jejich vložení (provozovatel také nabízí vložení snímků přes FTP rozhraní v případě, že jich má autor více a jejich samostatný upload by byl časově náročný nebo jejich zaslání na adresu provozovatele vypálené na CD).
Zajímavou alternativu pro uživatele připojené především z domova představuje speciální aplikace pro popis snímků mimo prostředí Internetu. Fotograf získá od provozovatele Fotobanky.cz speciální aplikaci včetně náhledů svých fotografií, které si může vklidu popsat např. na svém domácím počítači (který nemusí být vůbec připojen k Internetu). Datový soubor s popsanými fotografiemi pošle následně zpět provozovateli Fotobanky, který je umístí na Internet.

Popsaná fotografie čeká v systému na schválení provozovatelem a je-li vše v pořádku, začne se zobrazovat potenciálním zájemcům v on-line galerii.

Osobní menu - základní nástroje fotografa
Jak již bylo řečeno, Fotobanka.cz vykonává za autora fotografie veškeré úkony, které se s jejím prodejem pojí - vystavuje smlouvy mezi autorem a kupujícím, zprostředkovává platby, vystavuje faktury - daňové doklady. O všech těchto činnostech musí mít samozřejmě autor snímku detailní přehled, který nalezne v sekci Osobní menu.

Jednotlivé položky Osobního menu vidíte na screenshotu a jejich význam lze velmi snadno odvodit z názvů dostupných funkcí. Uživatel systému (autor snímků) může měnit registrační údaje týkající se jeho účtu (jméno, adresu, účet na zasílání peněz) a především profesní informace o své osobě zobrazované v galerii. Zde může uvést např. různé referenční zakázky a jde tak o údaj, který bude pro řadu kupujících směrodatný.

Rozhraní pro párování faktur

V sekci Prodané snímky vidí fotograf přehled fotografií, které byly přes Fotobanku prodány a za jakých podmínek. V sekci Vystavené faktury může získat přehled vystavených faktur za prodané fotografie, případně si jednotlivé doklady tisknout např. pro své účetnictví. Vzhled svých faktur může uživatel ovlivnit dvěmi doplňujícími řádky textu, které lze zadat v sekci registračních údajů. Sekce Přijaté faktury obsahuje faktury se servisní odměnou vystavené Fotobankou pro fotografa. Každá přijatá faktura odpovídá příslušné vystavené faktuře, o čemž se může uživatel přesvědčit v sekci Párování faktur.

Mimo uvedených možností má fotograf ještě možnost ovlivnit způsob, jakým se fotografie zobrazují v jeho galerii (počet řádků, sloupců) a především v sekci MOJE GALERIE pracovat s vlastními prodávanými snímky - měnit jejich cenu, klíčová slova, zařazení popis, případně snímek deaktivovat nebo ze systému úplně odstranit.

[-more-]{Cena za používání, zisk pro fotografa}

Cena za používání, zisk pro fotografa
Zisk z prodeje fotografie si fotograf v systému určuje sám zadáním vlastní ceny za svůj snímek. Cenu provozovatel v podstatě nijak nereguluje - jen minimální výše by měla být cca 100 Kč. Horní hranice omezená není, podle Tomáše Macka by se však z důvodu prodejnosti fotografií měla pohybovat ve stovkách korun, maximálně tisících u profesionálních fotografů. Fotograf neplatí za používání Fotobanky žádné fixní poplatky - jedinou platbou je servisní poplatek provozovateli služby ve výši 40%, který si provozovatel sám strhne z příchozí platby.
Zjednodušeně řečeno - fotograf poskytne Fotobance.cz své fotografie a v případě prodeje snímku třetí osobě získá z prodané částky po odečtení provize provozovatele 60% prodejní ceny snímku. To je solidně lákavá nabídka pokud si uvědomíme, že snímky lze z Fotobanky.cz kdykoliv stáhnout (pokud by je například exluzivně autor prodal jiným způsobem) nebo nabízet paralelně i jinými způsoby (Fotobanka.cz nevyžaduje exkluzivitu nabízených snímků).

Množství fotografií
Fotobanka.cz dnes nabízí podle Tomáše Macka přibližně 6000 zpřístupněných (tj. popsaných a schválených) fotografií, dalších 10 000 fotografií přitom čeká v systému na popsání svými autory. O ohromném potenciálu systému svědčí i počet vystavených smluv s autory, který se pohybuje okolo 400 dokumentů.

Jednotlivé sekce Fotobanky se začínají pomalu plnit (sekce obuv)

Závěr
Fotobanka.cz je podle našeho názoru systém s obrovským potenciálem a možnostmi pro jednotlivé fotografy. Na systému je vidět, že stále ještě prochází posledními fázemi vývoje a ladění, nicméně pomalu směřuje k použitelnému komerčnímu řešení, který si určitě najde své uživatele.

Jedna z platebních brán systému

Fotobanka.cz poskytuje fotografům jednoznačně precizně připravené zázemí a možnosti, kterých při individuálním prodeji svých fotografií na Internetů nemohou dosáhnout. Nejde ani tolik o samotnou propagaci a návštěvnost celého systému, jako především o implementaci platebních nástrojů, které jsou připraveny pro kupující - ti mohou platit klasickými zálohovými fakturami, on-line bankovními převody (rozhraní pro eBanku je testováno v reálném provozu Fotobanky a mělo by být k dispozici všem uživatelům koncem tohoto týdne) a podle Tomáše Macka v horizontu nejbližších dnů i platebními kartami přes platební bránu Citybank.
Navíc je dobré, že si provozovatel uvědomuje klíčovou důležitost přesného popsání všech snímků a všechny fotografie před jejich zveřejněním ručně kontroluje - jen to je totiž cesta, jak umožnit kupujícím výběr nejen té správné fotografie, ale také ve správné technické kvalitě. Zde totiž hrozí podle našeho názoru největší riziko aplikace - kdy si přes veškeré varování klient pořídí co nejlevnější fotografii naskenovanou na domácím skeneru a nebude, pochopitelně, následně spokojen s očekávanou výslednou kvalitou. V tomto bodě čeká Fotobanku nemalý kus osvěty uživatelů - i když i to si provozovatelé uvědomují, o čemž svědčí velmi rozsáhlý systém nápovědy. Na druhou stranu zkušení uživatelé budou moci na serveru zakoupit nejen kvalitní fotografie, ale i levné amatérské snímky použitelné jako ilustrační obrázky nebo jako podklad pro různé koláže.
Konkrétní komerční potenciál bude moci systém prokázat po jeho definitivním ostrém spuštění - podle Tomáška Macka se posledních několik týdnů Papyrus, coby provozovatel systému, zaměřoval především na naplnění Fotobanky širokým spektrem fotografií a postupné zpřístupnění systému zákazníkům - ti dnes mají možnost platit za fotografie klasickým převodem peněz z účtu a v nejbližších dnech i on-line převodem plateb a platebními kartami, což bude patrně moment, kdy začne být Fotobanka coby on-line zdroj fotografií skutečně zajímavá.

Tématické zařazení:

» Rubriky  » Go verze

» Rubriky  » Digitální fotografie