Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
fotograf
Představujeme Adobe Photoshop CS3 (3)
3. ledna 2007, 00.00 | Příjemná drobná vylepšení uživatelského rozhraní, kontrola přepalů či prosvětlení
tmavých stínů, lepší úpravy saturace nebo nové prostředky pro převody do odstínů šedi a
editaci barvových nastavení. Takové jsou některé z poměrně dlouhé řady novinek v nové
verzi pluginu Photoshopu pro práci s RAW fotografiemi Camera Raw, uvedené v rámci
Photoshopu CS3 Beta. Blíže se novou podobu daného nástroje zabýváme v tomto článku.
V dnešní části našeho představování novinek v Adobe Photoshopu CS3 Beta se podíváme na novou podobu pluginu Camera Raw. Tento nástroj pro úpravu RAW snímků dnes patří (vedle řešení jako je Apple Aperture či Bibble Labs Bibble) k zásadním prostředkům pro práci s daným typem obsahu (v kombinaci se samotným Photoshopem a správním nástrojem Bridge), přičemž i Adobe mu nedávno vytvořila v podstatě konkurenta, konkrétně program Photoshop Lightroom, jež je nicméně dosud stále pouze ve fázi betaverzí. Novinek v nové podobě Camera Raw je opravdu hodně, mnohé přitom mají svůj základ v tom, co zvídavější uživatelé již znají právě z Lightroom. O tom, jak dané novinky vypadají, se dočtete v tomto článku.
Rozhraní
Drobné změny lze postřehnout v rozhraní produktu. Karet pro provádění úprav přibylo (je to dáno nabídkou nových funkcí i snahou lépe organizovat rozhraní, samostatná karta je takto nyní i pro práci s předvolbami), možná i z tohoto důvodu jsou nyní jejich záhlaví popsána pomocí pouze jediného písmene, vyjadřujícího poslání dané skupiny funkcí. Pořadí a seskupení funkcí na kartách jsou přitom odlišné od toho, co se nabízí v Camera Raw pro Photoshop CS2.
Dosti užitečnou pomůckou je obarvení posuvníků u jednotlivých nastavení: naznačuje totiž uživateli, jaký vliv má poloha jezdce na barevnou charakteristiku obrázku. Posuvník lze také nyní také snadno nastavit do původního stavu poklepáním na jeho symbol.
Rozhraní Camera Raw
Základní úpravy
Pro základní úpravy je k dispozici karta B čili Basic, odpovídající posláním dřívější kartě Adjust. První příjemnou změnou v ergonomii jejího užití je odstranění zaškrtávacího políčka Auto pro automatické nastavení hodnot a jeho nahrazení funkcí Auto, která případně provede odpovídající nastavení. Funkce Default zajistí návrat posuvníků do výchozího stavu.
Vedle nezměněných prostředků pro nastavení teploty bílé White Balance a posuvníku Exposure pro změnu expozice je nyní k dispozici i Recovery pro obnovu přepalů a Fill Light pro prosvětlení tmavých stínů, v podstatě tedy funkce označovaná jako digitální blesk. Posuvník Blacks má stejné poslání jako posuvník Shadows v předchozí verzi Camera Raw, slouží tedy k vyladění stínů, beze změny zůstaly nástroje pro nastavení kontrastu a jasu, čili Brightness a Contrast. Všechny výše popsané volby přijdou ke slovu i při úpravách fotografie po jejím převodu do odstínu šedi, pro který je k dispozici odpovídající volba, resp. funkce.
Kontrola saturace
Kromě standardního nástroje Saturation je k dispozici i prostředek Vibrance. S jeho pomocí lze provést nelineální změnu saturace tak, že méně saturované pixely jsou nasyceny více, funkce disponuje i ochranou pleťových tónů, zabraňujících jejich zarudnutí při změně sytosti provedené daným posuvníkem.
Editace tónové křivky
Změn se dočkala karta pro úpravu tónové křivky (dříve Curve, nyní Tone Curve). Editaci v ní lze zajistit na dvou kartách, přičemž Point nabízí obdobnou funkcionalitu jako stará podoba funkce, tj. dovoluje manuální nastavení či použití několika předvolených hodnot. Nová karta Parametric pak umožňuje křivku ladit s pomocí posuvníků pro přepaly, světla, tmavé části a stíny.
HSL/Grayscale
Úplně novým prostředkem, dovolujícím kontrolovat barvy ve fotografii, je HSL/Grayscale (H) karta. Jak již název naznačuje, slouží k nastavení odstínu, sytosti a světlosti (Hue-Saturation-Luminance), a to pro osm barevných kanálů (Red, Orange, Yellow, Green, Aqua, Blue, Purple, Magenta) a případnému převodu snímku do odstínů šedi. Konverze do šedi se realizuje zaškrtnutím odpovídají volby, po ní provede Camera Raw nejen převod, ale i automatické nastavení posuvníků pro zmíněné kanály (plugin se tedy pokusí "uhodnout" správné hodnoty), následně lze nastavení posuvníků měnit, k dispozici je takto i návrat do výchozího stavu. Kombinace daných možností by měla podle některých tvrzení zajistit tvorbu velmi kvalitních černobílých fotografií.
Split Toning
Novou cestu úprav nabízí i karta Split Toning (S). V tomto případě se jedná o prostředek pro pokročilé tónování snímků. S jeho pomocí lze odlišně vyladit odstín a sytost pro světla a stíny a případně změnit podíl těchto složek ve snímku.
Správa nastavení
Další karty Camera Raw, konkrétně D (Detail - úprava ostrosti, světlosti, barevného šumu), L (Lens Corrections - oprava chromatické aberace a vinětace) a C (Camera Calibration - kalibrace profilu fotoaparátu), poskytují v podstatě stejnou funkcionalitu, jako v minulé verzi Camera Raw. Novinkou je pak již zmíněná karta P, čili Presets, která dovoluje oproti minulosti snáze pracovat s pojmenovanými uloženími nastavení. Konkrétně umožňuje snadno vytvořit vlastní sadu či podmnožinu nastavení či sadu odstranit a samozřejmě i aplikovat.
Editace JPEG a TIFF
Zajímavou novinkou je možnost upravovat s pomocí Camera Raw i JPEG a TIFF soubory (k otevření lze použít příkaz Open As /s volbou typu formátu Camera Raw/, používat Camera Raw jako výchozí nástroj pro JPEG soubory dovoluje příslušná volba v preferencích /Edit-Preferences-File Handling/). Danou funkci přivítají mnozí uživatelé, zejména pak ti, pro které je Camera Raw zásadním nástrojem a jejich fotoaparát (či fotoaparáty) produkují snímky v RAW i JPEG.
Závěrem
Camera Raw poskytuje mnoho novinek, od příjemných drobností až po skutečně zásadní nové funkce. Jak jsme přitom předeslali již v úvodu, mnohá vylepšení jsou převzata z prostředí Photoshop Lightroom. Nakolik má daná skutečnost pro budoucnost jednoho z daných produktů nějaký význam si v tuto chvíli každopádně netroufáme odhadnout.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Představujeme Adobe Photoshop CS3 (1)
- Představujeme Adobe Photoshop CS3 (2)
- Adobe Bridge CS3 beta zblízka
- Představujeme Adobe Photoshop CS3 (3)
- Představujeme Adobe Photoshop CS3 (4)
- Adobe Photoshop CS3 bude mít dvě podoby
- Photoshop CS3 Extended: k čemu je dobrý?
Tématické zařazení:
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024
-
14. listopadu 2024