Představujeme Adobe Photoshop CS3 (3) - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



fotograf

Představujeme Adobe Photoshop CS3 (3)

3. ledna 2007, 00.00 | Příjemná drobná vylepšení uživatelského rozhraní, kontrola přepalů či prosvětlení
tmavých stínů, lepší úpravy saturace nebo nové prostředky pro převody do odstínů šedi a
editaci barvových nastavení. Takové jsou některé z poměrně dlouhé řady novinek v nové
verzi pluginu Photoshopu pro práci s RAW fotografiemi Camera Raw, uvedené v rámci
Photoshopu CS3 Beta. Blíže se novou podobu daného nástroje zabýváme v tomto článku.

V dnešní části našeho představování novinek v Adobe Photoshopu CS3 Beta se podíváme na novou podobu pluginu Camera Raw. Tento nástroj pro úpravu RAW snímků dnes patří (vedle řešení jako je Apple Aperture či Bibble Labs Bibble) k zásadním prostředkům pro práci s daným typem obsahu (v kombinaci se samotným Photoshopem a správním nástrojem Bridge), přičemž i Adobe mu nedávno vytvořila v podstatě konkurenta, konkrétně program Photoshop Lightroom, jež je nicméně dosud stále pouze ve fázi betaverzí. Novinek v nové podobě Camera Raw je opravdu hodně, mnohé přitom mají svůj základ v tom, co zvídavější uživatelé již znají právě z Lightroom. O tom, jak dané novinky vypadají, se dočtete v tomto článku.

Rozhraní

Drobné změny lze postřehnout v rozhraní produktu. Karet pro provádění úprav přibylo (je to dáno nabídkou nových funkcí i snahou lépe organizovat rozhraní, samostatná karta je takto nyní i pro práci s předvolbami), možná i z tohoto důvodu jsou nyní jejich záhlaví popsána pomocí pouze jediného písmene, vyjadřujícího poslání dané skupiny funkcí. Pořadí a seskupení funkcí na kartách jsou přitom odlišné od toho, co se nabízí v Camera Raw pro Photoshop CS2.

Dosti užitečnou pomůckou je obarvení posuvníků u jednotlivých nastavení: naznačuje totiž uživateli, jaký vliv má poloha jezdce na barevnou charakteristiku obrázku. Posuvník lze také nyní také snadno nastavit do původního stavu poklepáním na jeho symbol.

aph3-4-1f.jpg

Rozhraní Camera Raw

Základní úpravy

Pro základní úpravy je k dispozici karta B čili Basic, odpovídající posláním dřívější kartě Adjust. První příjemnou změnou v ergonomii jejího užití je odstranění zaškrtávacího políčka Auto pro automatické nastavení hodnot a jeho nahrazení funkcí Auto, která případně provede odpovídající nastavení. Funkce Default zajistí návrat posuvníků do výchozího stavu.

Vedle nezměněných prostředků pro nastavení teploty bílé White Balance a posuvníku Exposure pro změnu expozice je nyní k dispozici i Recovery pro obnovu přepalů a Fill Light pro prosvětlení tmavých stínů, v podstatě tedy funkce označovaná jako digitální blesk. Posuvník Blacks má stejné poslání jako posuvník Shadows v předchozí verzi Camera Raw, slouží tedy k vyladění stínů, beze změny zůstaly nástroje pro nastavení kontrastu a jasu, čili Brightness a Contrast. Všechny výše popsané volby přijdou ke slovu i při úpravách fotografie po jejím převodu do odstínu šedi, pro který je k dispozici odpovídající volba, resp. funkce.

Kontrola saturace

Kromě standardního nástroje Saturation je k dispozici i prostředek Vibrance. S jeho pomocí lze provést nelineální změnu saturace tak, že méně saturované pixely jsou nasyceny více, funkce disponuje i ochranou pleťových tónů, zabraňujících jejich zarudnutí při změně sytosti provedené daným posuvníkem.

aph3-4-2f.jpg

Editace tónové křivky

Změn se dočkala karta pro úpravu tónové křivky (dříve Curve, nyní Tone Curve). Editaci v ní lze zajistit na dvou kartách, přičemž Point nabízí obdobnou funkcionalitu jako stará podoba funkce, tj. dovoluje manuální nastavení či použití několika předvolených hodnot. Nová karta Parametric pak umožňuje křivku ladit s pomocí posuvníků pro přepaly, světla, tmavé části a stíny.

aph3-4-3f.jpg

HSL/Grayscale

Úplně novým prostředkem, dovolujícím kontrolovat barvy ve fotografii, je HSL/Grayscale (H) karta. Jak již název naznačuje, slouží k nastavení odstínu, sytosti a světlosti (Hue-Saturation-Luminance), a to pro osm barevných kanálů (Red, Orange, Yellow, Green, Aqua, Blue, Purple, Magenta) a případnému převodu snímku do odstínů šedi. Konverze do šedi se realizuje zaškrtnutím odpovídají volby, po ní provede Camera Raw nejen převod, ale i automatické nastavení posuvníků pro zmíněné kanály (plugin se tedy pokusí "uhodnout" správné hodnoty), následně lze nastavení posuvníků měnit, k dispozici je takto i návrat do výchozího stavu. Kombinace daných možností by měla podle některých tvrzení zajistit tvorbu velmi kvalitních černobílých fotografií.

aph3-4-4f.jpg

Split Toning

Novou cestu úprav nabízí i karta Split Toning (S). V tomto případě se jedná o prostředek pro pokročilé tónování snímků. S jeho pomocí lze odlišně vyladit odstín a sytost pro světla a stíny a případně změnit podíl těchto složek ve snímku.

aph3-4-5f.jpg

Správa nastavení

Další karty Camera Raw, konkrétně D (Detail - úprava ostrosti, světlosti, barevného šumu), L (Lens Corrections - oprava chromatické aberace a vinětace) a C (Camera Calibration - kalibrace profilu fotoaparátu), poskytují v podstatě stejnou funkcionalitu, jako v minulé verzi Camera Raw. Novinkou je pak již zmíněná karta P, čili Presets, která dovoluje oproti minulosti snáze pracovat s pojmenovanými uloženími nastavení. Konkrétně umožňuje snadno vytvořit vlastní sadu či podmnožinu nastavení či sadu odstranit a samozřejmě i aplikovat.

Editace JPEG a TIFF

Zajímavou novinkou je možnost upravovat s pomocí Camera Raw i JPEG a TIFF soubory (k otevření lze použít příkaz Open As /s volbou typu formátu Camera Raw/, používat Camera Raw jako výchozí nástroj pro JPEG soubory dovoluje příslušná volba v preferencích /Edit-Preferences-File Handling/). Danou funkci přivítají mnozí uživatelé, zejména pak ti, pro které je Camera Raw zásadním nástrojem a jejich fotoaparát (či fotoaparáty) produkují snímky v RAW i JPEG.

aph3-4-6f.jpg

Závěrem

Camera Raw poskytuje mnoho novinek, od příjemných drobností až po skutečně zásadní nové funkce. Jak jsme přitom předeslali již v úvodu, mnohá vylepšení jsou převzata z prostředí Photoshop Lightroom. Nakolik má daná skutečnost pro budoucnost jednoho z daných produktů nějaký význam si v tuto chvíli každopádně netroufáme odhadnout.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Webdesign  

 » Rubriky  » Digitální fotografie  

 » Rubriky  » Photoshop  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: