Photoshop tutorial: Puzzle - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



fotograf

Photoshop tutorial: Puzzle

21. června 2005, 00.00 | Téměř v každé nabídce fotobanky lze najít snímek kostičky puzzle odstrčené od zbytku skládanky. Vzhledem k tomu, že tento motiv lze spojit s nepřeberným množstvím sloganů a funkci oné kostičky vysvětlit jakkoliv, stal se obrázek velmi oblíbený. A - přestože je možná už i okoukaný - nám krásně poslouží jako námět na tvorbu v Photoshopu.

Téměř v každé nabídce fotobanky lze najít snímek kostičky puzzle odstrčené od zbytku skládanky. Vzhledem k tomu že tento motiv lze spojit s nepřeberným množstvím sloganů a funkci oné kostičky vysvětlit jakkoliv, stal se obrázek velmi oblíbený. A - přestože je možná už i okoukaný - nám krásně poslouží jako námět na tvorbu v Photoshopu.

Pro začátek je potřeba obstarat si nějaké to puzzle. Vzhledem k tomu, že toto není předmětem článku, použijeme to, co zrovna máme při ruce. Ať už se jedná o clipart z Illustratoru nebo z Corelu (popř. vytvořený v corelu - tutorial), obrázek z internetu nebo výstup z pluginu AV Bros Puzzle Pro. Že zrovna nic takového při ruce nemáte? Nevadí, stahujte zde kliknutím na obrázek:



Takže se rovnou pustíme do práce. Vezmeme všechny vrstvy (slinkujeme je, aby se transformovaly všechny najednou) a pořádně je zdeformujeme (Edit/Transform/Disort) - táhnutím za kotevní body. Nějak takto:



Vzhledem k tomu, že máme v souboru vrstvy dvě, odlinkování zrušíme a posuneme tu s jednou kostičkou puzzle někam bokem, a aby se nám nepletla, můžeme ji ještě vyplnit jinou barvou (zapneme vlastnost zachovat průhlednost - Lock transparent pixels, vybereme požadovanou barvu a použijeme zkratku Ctrl+Backspace, resp. Alt+Backspace):



Nyní přichází na řadu obarvení pozadí. Řekněme, že například chceme, aby bylo modré. Vzhledem k tomu, že nyní je černobílé, to přímo svádí k použití mapování na přechod. Nad vrstvu tedy hodíme Gradient Map (buď rovnou na paletce vrstvy, nebo Layer/New Adjustment layer/Gradient Map):



A použijeme přechod podobný tomuto:



Výsledek bude, že puzzle budou mít tmavě modrou barvu, a černé linky budou nyní světle modré. Nám to ale nestačí. Co takhle kdyby se kostičky směrem ke kostičce hlavní zesvětlovaly? Žádný problém. Vrstvu s pozadím si zkopírujeme, a přechod u ní změníme tak, aby šel až do bílé barvy:



Výsledek však je, že nyní jsou bílé linky na celém obrázku:



To my však nechceme. A řešení? Jednoduše stačí odmazat místa, ve kterých chceme, aby byl vidět podklad. Jedna s možností je také dát horní vrstvě masku, kterou vyplníme kruhovým přechodem, výsledek je naprosto stejný. Takto potom vypadá varianta s maskou vrstvy:



A výsledek:



Tím jsme s pozadím prozatím hotovi. Necháme jej chvíli uzrát, a během této doby se podíváme na vykrojenou kostičku. Určitě by ji svědčilo, kdyby ze vzniklé díry pod ní šla záře. Takže ji malinko rozzáříme. Vrstvu s kostičkou zkopírujeme, přebarvíme do bílé barvy, posuneme na místo díry a rozmázneme efektem Motion Blur (Filter/Blur/Motion blur). Důležité je zvolit vhodný úhel:



Ovšem ouha - efekt vůbec nepočítá s perspektivou. Pomůžeme si tedy opět deformací Disort, a tento nedostatek spravíme:



Pro lepší náhled zneviditelníme vrstvu s kostičkou:



Nuda? Ano! Je to nudné. Takhle rovnoměrně přeci světlo ve skutečnosti nesvítí. Všechno se napoprvé nepovede, takže je na čase si říci - znovu a lépe. Rovnoměrné rozmáznutí bylo způsobené jednobarevným podkladem. Zkusme tedy se zachováním tvaru vytvořit plochu malinko rozmanitější. Načteme výběr minulé kostičky, vytvoříme novou vrstvu a v ní štětcem s měkkým okrajem uděláme několik bílých teček. Třeba takto:



Stejně jako minule na vrstvu aplikujeme efekt rozmáznutí a zdeformujeme funkcí Disort. A výsledek?



Nyní je však další problém. Potřebujeme docílit toho, aby paprsky šly přesně od hrany kde začíná díra. Dejme tomu, že bychom je mohli odmazat gumou, ale my zvolíme rychlejší variantu. Načteme výběr vrstvy (tj. výběr díry):



Vytvoříme novou sadu vrsev, a z tohoto výběru vytvoříme pro tuto sadu masku (Layer/Add Layer Mask/Reveal selection):



Nyní přetáhneme dvě vrstvy se září do tohoto Setu:



Výsledek je, že nyní je záře vidět pouze v místě díry. To ještě není úplně ono - my potřebujeme, aby byla vidět i směrem nahoru. Proto klikneme na masku se stisknutou klávesou alt. Vypadá následovně:



Vezmeme štětec, a tam, kde chceme, aby byla záře vidět, nakreslíme bílou plochu:



Vrstvy se září posuneme malinko níž, aby bylo opravdu vidět, že září zezpod. Před tímto ale musíme zrušit slinkovaní s maskou!:



Efekt umocníme tím, že jednu zářící vrstvu zkopírujeme a aplikujeme na ní gausovské rozostření:



Tím se konečně dostáváme k samotné kostičce. Posuneme ji na vhodné místo a zběžně omrkneme, co by s ní tak šlo dělat:



Rozhodně nemůže zůstat takto plochá - potřebujeme u ní dosáhnout 3D vzhledu. Prakticky to znamená, že vrstvu s kostičkou budeme kopírovat a posouvat vždy o 1px směrem nahoru, dokud nebudeme s výškou kostičky spokojeni. Kopírování provedeme tak, že se stisknutou klávesou alt několikrát stiskneme klávesu nahoru - tím se nám kostička rychle zkopíruje. Toto nám však nestačí - v jednolité barvě se plastičnost hned ztratí, a tak jak budeme kopírovat, vždy po chvilce vrstvu obarvíme na malinko tmavší. Není nutné obarvovat každou vrstvu, stačí každá třetí nebo čtvrtá. Kostička by mohla nyní vypadat nějak takto:



Barevné schody odstraníme filtrem gausovské rozostření:



A jako třešničku na dortu přidáme úplně nahoru ještě jednu nejtmavší vrstvu:



Máme 3D kostičku - ale najednou nám hlavou proletí myšlenka, proč je vlastně modrá a ztrácí se v okolí. Proč není například oranžová? Jistě - mohli jsme ji rovnou tvořit jako oranžovou, ale smyslem tohoto tutoriálu není jít podle předem stanovených bodů, obrázek vzniká společně s tutoriálem, a tutoriál má ukázat, že kdykoliv se rozhodneme něco změnit, je to možné. Zpět tedy k barvě. Zkusme obarvit kostičku pomocí Hue and Saturation, přinejlepším dosáhneme tohoto výsledku:



Což není to pravé ořechové a do oranžové barvy to má opravdu hodně daleko. Zkusíme jiný postup. Vrstvu nejprve odbarvíme (Desaturate):



A poté stáhneme Levels k nejsvětlejšímu a nejtmavšímu bodu vrstvy. Tím bude vrstva obsahovat černou i bílou barvu:



A je plně připravena na aplikování Gradient Map:



Toto je již výsledek po aplikaci přechodu:



Jako další věc budeme chtít, aby kostička měla nahoře zkosení. Načteme výběr vrstvy kostičky (pouze jedné kostičky-ne celé 3D), a zmenšíme jej o 3px (Select/Modify/Contract). Následně výběr posuneme malinko doleva nahoru:



Vybereme doplněk výběru (Select/Inverse) a uděláme průnik s původní vrstvou (Ctrl+Alt+Shift a kliknutím na vrstvu):



Tím se nám krásně vytvoří prostor pro aplikaci zkosení. Efekt obstará velký štětec s měkkou stopou a bílou barvou. Tímto štětcem uděláme ve výběru pár tahů - tak, aby v levém spodním rohu byl výběr vyplněný plnou barvou, a postupně mizel:



Vrstvu posuneme nad 3D kostičku:



A po chvilce usoudíme že efekt je moc výrazný, tudíž vrstvu zkopírujeme, rozostříme, rozostřené vrstvě nastavíme krytí na 50%, a je to:



S kostičkou jsme tímto definitivně hotovi a vrátíme se zpět k pozadí. Svojí strukturou odtahuje pozornost od kostičky, což rozhodně nechceme. Třeba by pomohlo napodobení efektu hloubky ostrosti (DOF). Toho docílíme následovně. Nejprve rozostříme vrstvu s pozadím (stále máme dvě vrstvy s pozadím, rozostříme tedy tu spodnější):



Poté vrstvu zkopírujeme a rozostříme znovu, s větším poloměrem:



A v místě kolem kostičky tuto vrstvu umažeme velkou měkkou stopou gumy:



Tím dosáhneme efektu postupného rozostření pozadí:



Poslední, co nám zbývá, je obrázek oříznou nástrojem Crop na požadovanou velikost:



Při ořezávání dejte pozor, aby bylo zapnuto Cropped Area na Hide - tedy aby se oříznutá plocha skryla, a ne aby byla umazána. Předejdete tím zbytečnému rozčilování až budete chtít s něčím hnout a zjistíte, že tam už dál nic není:



A toto už je opravdu konečný výsledek naší práce - puzzle v celé svojí kráse. Hodně štěstí při jeho tvorbě! Kliknutím na obrázek si můžete stáhnout výsledný psd soubor.



Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Photoshop  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: