Jak se skenuje se SilverFastem, 5.díl - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



skenerista, osvitář

Jak se skenuje se SilverFastem, 5.díl

10. února 2006, 00.00 | Dnešním článkem přinášíme již 5. díl, zabývající se SilverFastem, coby účinným pomocníkem pro ovládání skeneru a digitalizaci snímků. V tomto tutoriálu se podíváme na další pokročilejší metodu skenování - a sice barevné korekce.

V prvních dvou dílech jsme se věnovali základům skenování - reflexním a transparentním předlohám. Ve třetím díle jsme si představili pokročilejší postupy z oblasti "Restaurování starých snímků". V zatím posledním díle jsme si ukázali, jak odstranit z obrázků zrno a prach. Dnes opět pokračujeme v pokročilejších úpravách snímků. Tentokrát si ukážeme, jak na barevné korekce. Barevné úpravy můžeme samozřejmě provádět až po skenování v některém z grafických programů. My si však ukážeme, jak na to již během skenu.

Jen malá rekapitulace, aneb v minulých dílech jsme probírali:

Takže jako první samozřejmě vložíme předlohu do skenovacího zařízení. Pozor na čistotu a správné, rovné umístění do skenovací plochy.

Začínáme skenovat

Máme-li vše na svém místě, spustíme SilverFast a začneme tím, že si správně nastavíme všechny potřebné parametry. Nejprve v roletce General nastavíme správný režim Normal, Batch - sólově nebo dávkově (zde stačí Normal), dále typ předlohy - v našem případě Reflective a do třetice typ skenování: Positive.

Poté stiskneme tlačítko Prescan pro zobrazení náhledu skenovaného snímku. Nyní si nastavíme aktuální snímanou plochu - obrázek ořízneme. V případě potřeby můžeme ještě provést dodatečné úpravy (např. otočení - rotaci). To však zde již není potřeba. Rozhodně pro podobné úpravy doporučujeme celý náhled zvětšit - kliknutím na ikonku Lupa.

Jak je vidět, celková kompozice je dost nevýrazná a se silným šedým nádechem. S tím se nyní pokusíme něco udělat. V prvním případě ještě nastavíme další parametry, které jsou pod roletkou Frame a zadáme ostatní parametry: bitovou hloubku (nejvyšší, tj. 48 bitů), typ obrázku (standard, nebo přesnější definici - krajina, noc, sníh, atd.) a na závěr velikost a rozlišení. Velikost nastavíme v palcích (inches), cm nebo obrazových bodech (pixels), rozlišení nastavíme v "dpi", udávající počet obrazových bodů na palec (1 inch = cca 2,54 cm). Jen opět upozornění: velikost i rozlišení volíme podle reálných potřeb (je zbytečné zadávat extrémně vysoké parametry - jen tím zbytečně zatěžujeme paměť). Nastavením filtrů se tentokrát nezabýváme. Nemusíme zadávat žádný filtr, nebo můžeme nastavit například Auto Sharpen (Automatické zostření). Klíčové budou pro nás tentokrát dvě ikonky - červeně označené (viz screen shot).

Levá ikonka umožňuje globální barevné korekce v celém obrázku, zatímco pravá ikona nabízí možnosti selektivních barevných úprav.

Pro naše potřeby si zvolíme funkci Selektivních úprav (Selective Colour Correction), neboť nabízí více možností úpravy barev a tím nám dává mnohem větší tvůrčí volnost.

Jako první můžeme začít tzv. automatickou redukcí, kterou nalezneme ve spodní části okna (viz následující obrázek). Nejedná se vlastně o nic jiného, než úpravu kontrastu celého obrázku. V tomto bodě záleží individuálně na každém, jakou úroveň si nastaví, neboť barvy vnímáme každý jinak. Obecně však můžeme říct, že je třeba zvolit takovou míru, aby byly všechny barvy dostatečně výrazné, nikoli však přesycené.

V další fázi se již můžeme pustit do úpravy jednotlivých barevných odstínů. Princip je vcelku velmi jednoduchý. Pomocí kapátka (na které se nám zde změní kurzor) klikneme na libovolné místo na fotografii, které se nám zdá příliš nevýrazné a pak již nastavujeme barvy. To můžeme provést dvojím způsobem. Ten první spočívá v použití barevné lišty (umístěné zhruba v polovině okna) zobrazující šest základních barev barevný prostor RGBCMY (červená, zelená, modrá, cyan, magenta a žlutá). Každou barvu lze rozbalit a vybrat z několika různých odstínů (označovaných jako studenější, teplejší, jasnější, silnější, a podobně). Druhý způsob spočívá v nastavení pomocí "koláče", kde bod uprostřed zobrazuje vámi zvolenou barvu a ostatních 6 okolních bodů je opět RGBCMY barevný prostor. V pravé části ještě leží tři běžce, kterými korigujete barevný posun, sytost a jas (Hue, Saturation, Brightness). Zde opět neexistuje žádný univerzální návod, jak co nastavit. Je to opět naprosto individuální záležitost a nutno vyzkoušet a nastavit takový barevný nádech, jaký vám bude nejlépe vyhovovat. Ovšem je třeba být zvlášť důsledný, aby váš výsledek nevypadal například takto (nastaveny maximální parametry):

V našem případě přidáme trochu na kontrastu, poté označíme maják a dáme mu silnější nádech žluté s kombinací slabšího přidání červené. Poté ještě zvýrazníme moře i oblohu přidáním světle modré na oblohu a tmavě modré do vody a obrázek máme hotov. Ovšem je třeba brát ohled na to, že při výběru libovolné oblasti na snímku se však mění všechny barvy na fotografii, odpovídající vybranému odstínu.

Tímto jsme hotovi. Nyní už jen překontrolujeme správnost nastavení všech parametrů a můžeme stisknout SCAN. Zbývá nám pak už jen zadat cestu pro uložení a vše potvrdit.

Maskování

Funkce selektivní barevné korekce navíc ještě umožňují pracovat s maskami. Můžete vytvořit a uložit 4 různé masky a tím nastavit čtyři různé odstíny pro jednu barvu na fotografii. Novou masku vytvoříte: Mask - New mask / change mask, čímž se automaticky přepne ikona na nástroj Laso. Tím následně kliknete na libovolné místo na fotografii (držíte stisknuté levé tlačítko myši) a provedete výběr. Jakmile uvolníte tlačítko myši, zobrazí se vám dialogové okno, kam zadáte název masky a uložíte.

Poté můžete nastavit libovolnou barvu pro vybranou oblast - masku (viz obrázek). Tato funkce je sice zajímavou alternativou a doplňkem pro barevné úpravy, na druhou stranu se však jedná spíše o nouzové řešení. Každopádně provádět tyto úpravy pomocí maskování přímo v SilverFastu je dosti krkolomnou záležitostí a v takových případech doporučujeme využít pro tuto operaci spíše služeb Photoshopu.

SCC a ACR® - Selektivní vs Adaptivní barevné korekce

Poslední verze SilverFastu disponují dále možností pokročilých úprav barev, které mimo jiné nabízejí také možnost maskování. Čtyři objekty původně stejné barvy tedy mohou být i barevně různé. Pro tento úkon disponuje SilverFast profesionálním rozhraním v barevném modelu LAB. Pomocí korekční matrice o 6 nebo 12 polích jsou definovány konkrétní číselné parametry barvy. Výkonnost řešení pomocí SCC spočívá v možnosti „vymaskování“ určité oblasti, popřípadě definice až 4 vrstev úprav. Funkce ACR dotváří nástroj úpravy barev SCC o adaptivní úpravu barevného podání snímku. Pomocí této funkce docílíme přirozeného vykreslení barev namísto nevýrazného „mlhavého zahalení“ a nebo zkorigujeme barevně přesycené snímky. Náhledové okno nám zobrazuje aktuální stav obrázku.

Zde máme výsledný obrázek:

...a původní skenovaná předloha:

Závěr

SilverFast představuje univerzální skenovací software, který nabídne kromě všech standardních funkcí také rozšířené barevné úpravy fotografií. Korekce barev sice již představují složitější postupy skenování, nicméně s řádným prostudováním manuálu a trochou cviku by měl podobné úpravy zvládnout i průměrný uživatel. Základní úpravu barev a oživení starších nebo vybledlých fotografií tedy můžete snadno provádět již během samotného skenování. Na druhou stranu, korekce barev v SilverFastu nenabízí takový komfort a možnosti jaké naleznete například ve Photoshopu. Při rozsáhlejších úpravách je tedy rozhodně lepší použít přímo k tomu určený grafický editor.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Skenery  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: