Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
skenerista, osvitář
Editorské systémy: významné změny v chodu
technologie tabletpc
3. listopadu 2004, 00.00 | I na poli editorských systémů se odehrává boj mezi společnostmi Quark a Adobe. Do hry
zde navíc významně vstupují i další výrobci a mezi nabízenými řešeními dnes poprvé
nalezneme i taková, která jsou dostupná skutečně každému publikačnímu provozu. Jak
vypadá současný stav dané oblasti? To se dozvíte v tomto článku.
Vydávání publikací s opakovanou strukturou, tedy zejména novin a časopisů, se rozhodně neobejde bez specializovaných redakčních neboli jinak též editorských systémů. Ty patřily donedávna k řešením, jejichž povaha i cena mířila především do prostředí rozsáhlých workflow. S postupnou digitalizací všech odvětví polygrafie se nicméně i v oblasti produktů daného typu poměrně výrazně mění situace, a tak se stále více setkáváme s řešeními, která již dokáží vyjít vstříc i malým subjektům. Co je ovšem možná ještě důležitější, současná podoba redakčních systémů se v poslední době velmi dynamicky rozvíjí a vedle zavedených řešení se mnohdy velmi úspěšně tlačí na trh nové produkty, které nabízejí vylepšení nikoli pouze kosmetická. Vzhledem k uvedené situaci jsme se rozhodli v tomto našem článku přiblížit současný stav trhu s redakčními systémy podrobněji.
Co editorský systém obnáší?
V úvodu našeho výkladu nicméně ve stručnosti připomeňme méně obeznámeným čtenářům koncepci a způsob fungování redakčních systémů. V první řadě je třeba takto zdůraznit, že se jedná o řešení, určená pro skupinové vytváření publikací. Základem bývá kombinace zlomové aplikace a textového editoru. V prvním případě mezi sebou i na poli redakčních systémů zápasí QuarkXPress a InDesign (pokročilejší systémy pak občas nabízí i vlastní zlomovou aplikaci), přičemž lze konstatovat, že InDesign začíná v poslední době XPress z jeho dominantní pozice značně vytlačovat. Obdobná situace panuje na poli editorů: zde oproti řešení Quarku CopyDesk staví Adobe produkt InCopy, který je ve své současné verzi považován za nejlepší řešení daného typu. Uvedené specializované editory nabízí oproti běžným textovým procesorům především zlomový engine shodný s daným sázecím programem (XPress-CopyDesk, InDesign-InCopy), což je vlastnost pro editorské systémy zásadní: redaktoři připravují článek přímo v layoutu publikace, což jim umožní přesně dodržet textový rozsah,odpadají tak zdržení, daná jinak potřebou proškrtávat či přidávat text. (Některé systémy každopádně poskytují vlastní proprietární řešení daného typu nebo nabízí odpovídající úpravy pro Microsoft Word.)
Nad uvedenou kombinací zlomová aplikace-editor je pak postaven samotný editorský systém, fungující obvykle na bázi klient-server. Systém se stará především o zajištění hladkého toku informací od jejich přijetí do workflow přes zpracování až po finální výstup. Uživatelé systému takto mohou například provádět skupinové úpravy téhož článku, automaticky je zajištěna synchronizace mezi změnou layoutu a předlohou, do které editor píše článek, systém dále dovoluje hotový text přenést do aktuálního vydání atp. Směrování podkladu je zajištěno například s pomocí skriptů, sledovaných složek, metadat a dalších prostředků. Dalšími důležitými funkcemi jsou ty, jež slouží k sledování a řízení workflow, tedy například kontrole stavu jednotlivých podkladů, harmonogramu či deadlines, výměně informací mezi spolupracujícími subjekty apod. Zdroje používané při tvorbě publikace mohou být schraňovány u jednodušších systémů v souborovém systému, pokročilejší řešení nicméně bez výjimky stavějí na použití databází, v obou případech jsou pak k dispozici různě výkonné prostředky pro prohledávání zdrojů, jejich správu atp. Operace v systému lze provádět buďto z prostředí daných aplikací pomocí odpovídajících ovládacích prvků (paletky apod.), stále častější je pak nabídka využití některých či všech funkcí prostřednictvím Internetu resp. webového prohlížeče.
Tolik ve stručnosti k principům a funkcím redakčních systémů. Nyní se již podívejme, jak vypadá konkrétní situace v oblasti produktů daného typu.
QPS na ústupu
Na poli editorských systémů si, zejména v oblasti magazínů, mimořádně dobrou pozici po svém uvedení v roce 1992 zajistil Quark Publishing System (dále jen QPS) společnosti Quark, postavený na XPressu (na trhu tehdy nahradil specializované "analogové" systémy společnosti Atex, která v 80. letech poněkud zaspala nástup DTP technologií a později obnovila svou pozici pouze v novinovém průmyslu). Ten ovšem po roce 1998 hodně ze své výjimečné pozice (okolo 900 instalací) ztratil, a to zejména kvůli špatné zákaznické politice Quarku a hlavně velmi problémovému vývoji samotného XPressu - systém ve své druhé verzi nepodporoval Mac OS X a byl nabízen s nižší verzí XPressu i v době, kdy již existoval XPress 6. Situaci by měl napravit QPS Classic 3, uvedený na konci letošního léta, i ten má ovšem ve srovnání s konkurenčními produkty řadu nedostatků: zdroje jsou uloženy v proprietární databázi, chybí webovské rozhraní pro reportéry a systém nedokáže příliš dobře vyměňovat data s externími zdroji (špatná podpora práce s XML). Pozici Classic verze pak komplikuje i samotný Quark, který dnes nabízí i pokročilejší podobu Enterprise, jež se opírá o dobře hodnocený systém správy obsahu DMS a Oracle databázi a poskytuje i možnost úprav přes Web. Oproti verzi Classic (jejíž cena je 25000 USD za serverovou licenci a 1500 USD za každého uživatele) je ovšem několikanásobně dražší, čímž je dostupný opravdu pouze pro oblast enterprise. Problém by měla vyřešit verze Plus, stojící parametry někde uprostřed zmíněných řešení, po té ovšem ani dva roky po jejím ohlášení není zatím ani vidu ani slechu.
Adobe, Modulo a WoodWing získávají
Pozicí Quarku dnes otřásá konkurence. Tu samozřejmě představuje Adobe, ovšem nepřímo. Zmíněný výrobce totiž nenabízí vlastní obdobu QPS, namísto toho ale významně posílil pozici a kvality InDesignu a notně vyšperkoval InCopy - v rámci výbavy InCopy mimochodem nalezneme i zdarma dodávaný plugin Bridge, který dovoluje provozovat základní editorské workflow v malých provozech s pouhým využitím kombinace InCopy-InDesign a souborového systému. Podporu InDesignu-InCopy dnes v podstatě nabízí všechny významné editorské systémy, prakticky jedinou výjimkou je zcela pochopitelně QPS, kterého daná skutečnost vůči konkurenci dále znevýhodňuje. Ostatní řešení totiž obvykle poskytují možnost volby mezi produkty Adobe, Quarku či proprietárními nástroji daného výrobce.
Některé z uvedených systémů se orientují na trochu jiné uživatelské skupiny než QPS (například Atex Prestige, Baseview IQue či Unisys Hermes), najdou se ovšem i takové, které lze považovat za významnou konkurenci QPS. Donedávna se takto hovořilo zejména o produktech K4 Publishing System (první editorský systém pro kombinaci InDesign-InCopy) společnosti SoftCare a PlanSystem3 společnosti Van Gennep. Zásadní konkurent QPS se nicméně objevuje až v současnosti, a to tak trochu díky "ranám z vlastních řad". Společnost Modulo Systems, jejíž systém Concerto zde máme na mysli, byla totiž dříve výhradní distributorem QPS. Concerto je postaveno na využití SQL databází, poskytuje dobrou podporu pro XML a nabízí přes Web nejen možnost editace, ale také stránkové montáže (s pomocí řešení Quasar). V rámci systému lze použít jak kombinaci Adobe, tak kombinaci Quarku, což může být důležité pro ty, kdo by na uvedený systém rádi přešli z QPS. Cenové nastavení systému ovšem není právě nejnižší (27000-40000 USD serverová licence, 1250-2750 USD za klienta).
Jiným systémem, který by mohl notně zamíchat kartami, je Smart Connection Enterprise společnosti WoodWing Software (známé i pluginy InDesignu, jako jsou SmartStyles či SmartLayout). Enterprise rovněž staví na SQL (Open-Source MySQL), XML a webových editačních prostředcích. Podporuje pouze produkty Adobe, QPS i Concertu ovšem dokáže mimo nabízených funkcí konkurovat rovněž značně výhodnou cenou (5000 USD server, 750 USD za editora, 1000 USD za designera).
V současnosti lze těžko odhadnout, zda se Modulo nebo WoodWingu podaří zaujmout podobné výsadní postavení jaké měl QPS. Stejně dobře je totiž možné, že vedle sebe bude koexistovat hned několik řešení, z nichž jsme v tomto článku uvedli ta nejdůležitější - QPS přitom rozhodně není bez šancí, podíváme-li se na současné aktivity obnoveného vedení společnosti Quark. Potěšující je pak skutečnost, že možnost skupinové spolupráce lze dnes využít i v malém: mimo zmíněného InCopy Bridge jsou dnes k dispozici například jiné produkty WoodWing Software (Smart Connection Light/Pro; 529/799 euro) či TruEdit (249 USD) společnosti Managing Editor.
Závěrem
Vývoj na poli editorských systémů je v poslední době značně dynamický. I když se jedná o produkty, které leží možná mimo oblast zájmu většiny našich čtenářů, hodláme se k nim i nadále na stránkách Grafiky vracet: mimo jiné i proto, že ukazují či předznamenávají určité postupy a technologie, které přicházejí ke slovu prakticky na každém publikačním pracovišti.
Tématické zařazení:
» Rubriky » Polygrafie
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024