CorelDraw - procvičení základních technik práce s křivkou - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Příslušenství

CorelDraw - procvičení základních technik práce s křivkou

krivk

9. března 2004, 00.00 | Na příkladu kreslení komplexního obrázku si nejprve procvičíme techniky práce s křivkou (Bezier Tool) a v dalších dílech pak práci s výplněmi a stínováním. Poslední část bude věnována funkci Power Clip.

V tomto tutoriálu si ukážeme základní techniky práce s křivkou ("Bezier Tool") - jak v programu kreslit různé tvary. V dalších tutoriálech si ukážeme základní práce s výplněmi a stínováním, poslední část bude věnována funkci Power Clip. Pro usnadnění práce s tvary můžete jako podklad použít tento obrázek .


Výsledný obrázek

Po naimportování obrázku zvolíme nástroj Bezier Tool pro kreslení křivek pomocí uzlů a směrových úseček. Pro lepší čitelnost podkladu si někdy zapínám režim zobrazení Wireframe - View -> Wireframe. Začneme s kreslením třeba obrysu. Vytvořte si pár základních uzlů a spojte je v jeden objekt.

Nyní zvolíme nástroj Shape Tool (F10) a začneme s tvarováním. Pro výběr všech bodů stiskněte kl. zkratku Ctrl + A (nebo obdelnikovou selekcí tažením myši), poté vybereme v horním menu funkci Convert Line To Curves nebo kliknutím na úsečku a přes pravého tlačítka myši funkci To Curve . Klikněte na křivku a tažením tvarujte. Polohu křivky můžete měnit také tažením uzlů. Pro přesnější tvarování křivky použijte směrové úsečky. Klikněte na uzel, vyberte jednu z úseček a tažením koncového bodu opět můžete tvarovat.

Kdyby vám jedna křivka na vytvoření tvaru nestačila, můžete si libovolně přidávat body a to stiskem pravého tlačítka myši a funkcí Add . Při kreslení nevytvářejte zbytečně moc uzlů než je skutečně pro zachování tvaru nutné, dosáhnete tak lepší plynulosti.

Při kreslení tvaru můžete použít funkce, které vám tvarování hodně zjednoduší. Jsou to funkce Make Node A Cusp, Make Node Smooth a Make Node Symmetrical - typy uzlů . Make Node A Cusp - Ostrý vrchol - směrové úsečky mohou mít libovolnou délku a různý směr nezávisle na sobě. Make Node Smooth - Hladký uzel - úsečky leží v jedné přímce a nemusí být stejně dlouhé. Make Node Symmetrical  - Symetrický uzel - leží v jedné přímce a směrové úsečky jsou stejně dlouhé. Všechny funkce lze volat jak z menu tak i pravým tlačítkem myši.

Vytvořte si celkový obrys, oko, ploutev, a mapy stínů. Některé objekty nemusíte tvarovat celé. Stačí pouze část, kterou již hotovým objektem oříznete, vytvoříte průnik apod. Má to i výhodu, že okraje budou shodné, což se hodí při výplních (nebudete tam mít díry ...) apod. Chcete-li mít např. takovéto dva objekty, jejíž spodní strana je stejná (červeně) a obrys již máte nakreslen, vytvořit průsečík.

Nakreslete si jen horní část stínu, zbytek jen spojte.

Kliknutím vyberte obrys delfína - nástroj Pick Tool , podržením Shift i druhý objekt (přetažením výběru všechny), v horním menu Arrange - Shaping  - Intersect . Vyberte nejdříve obrys (černě), zaškrtněte políčko Source Object(s) (objekt, který zůstane zachován) - Intersect With - a vyberte druhý (modrý) objekt, který se ořízne.

Takto můžete pokračovat se vším. Je to jen jedna z možností. Lze to vyřešit i správným zařazením, jež nám tento problém v některých případech také vyřeší.

 

Nakreslete si pár základních objektů, zbylé si vytvoříme kopírováním a malou úpravou již hotových objektů podle potřeby. V příštím tutoriálu si ukážeme, jak delfína vybarvit.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Vektory  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: