Vektorové hrací kostky v Adobe Illustrator - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



skenerista, osvitář

Vektorové hrací kostky v Adobe Illustrator

8. října 2010, 02.00 | Na Internetu dnes najdeme mnoho vektorových ilustrací či různých symbolů a znaků v tzv. free galeriích či placených fotobankách. Avšak při troše snažení nebo pomocí malého návodu si můžeme bez větších problémů zkusit nakreslit nějakou tu ilustraci sami. V dnešním cvičení si v Adobe Illustratoru vytvoříme vektorové hrací kostky se zaoblenými rohy.

Pro začátek musíme mít trochu představu, jak naše kostky budou vypadat. Ti, kteří si netroufnou malovat „rovnou z placu“, si mohou pro lepší představu vypomoci kresbou či názorným obrázkem. Ten umístíme do nového dokumentu (Soubor/Umístit…).

Vybereme nástroj Zaoblený obdélník, jednou klikneme levým tlačítkem myši na pracovní plochu plátna a do parametrů zadáme Š 30 mm, V 30 mm, poloměr rohů 2,5 mm a potvrdíme OK. U obdélníku nastavíme obrys na „žádný“, barvu například na purpurovou a v paletě Průhlednost nastavíme na 50 %.

Takto vytvořený obdélník si dvakrát zduplikujeme a přibližně natočíme do úhlu podle stran kostky, jak je vidět na obrázku.

Nyní si nástrojem Libovolná transformace (E) přesně upravíme poměry stran a hlavně perspektivu.

Protože každá kostka musí mít celkový obrys a ucelený tvar, vytvoříme si celkové pozadí. Vybereme nástroj Mnohoúhelník, opět klikneme levým tlačítkem myši kamkoliv na plátno a zadáme hodnoty do parametrů, tedy poloměr 30 mm, stran 6. Přejdeme na paletku Průhlednost, kde nastavíme šestiúhelníku, tentokrát na 70 %, aby nám vše nesplývalo v jeden objekt.

Jelikož jsme si dali za cíl, že kostka bude mít zaoblené rohy, musíme je vytvořit taktéž u šestiúhelníku. Zde si pomůžeme efektem v hlavní nabídce: Efekt/Stylizovat/Zaoblení rohů… Poloměr rohů nastavíme stejně jako u stran kostky, tedy 2,5 mm.

Šestiúhelník přemístíme ve vrstvách pod námi nakreslené tři obdélníky a Nástrojem pro přímý výběr upravíme jednotlivé kotevní body tak, aby odpovídaly výslednému tvaru kreslené kostky.

V této fázi máme nakreslenou kostku a jsme-li spokojeni s celkovým tvarem, můžeme se pustit do obarvení. Nástrojem pro výběr označíme první stranu kostky, na které chceme nastavit potřebnou barvu s přechodem, v našem případě byla použitá červená. Nejprve však na paletce Průhlednosti nastavíme hodnotu zpět na 100 %. Poté v paletě Přechodu vybereme z nabídky typ Lineární a nástrojem (G) jej vytvoříme podle svých představ. Teď nastavíme barvy, v našem cvičení byly použity následující hodnoty: světlejší C=0 M=81 Y=81 K=0, tmavší C=0 M=100 Y=100 K=20. Tímto postupem vybarvíme zbývající dvě strany kostky.

Dále si obarvíme pomocí Kruhového přechodu zadní část kostky, ale nejprve si nastavíme Průhlednost opět na 100. Na paletce Přechodu vybereme typ, tedy kruhový a nástrojem (G) vytvoříme. Nastavené hodnoty můžeme upravit v paletce nebo tažením dle vlastního citu. Zde vidíte nastavené hodnoty, při použití přechodu z červené do bílé; jezdec 1: C=0 M=81 Y=81 K=0 a umístění 72; jezdec 2: C=0 M=0 Y=0 K=0 a umístění 10, viz také názorný obrázek.

Celkový tvar a barevnost máme hotové, chybí jen číslování po stranách. Nástrojem elipsa si vytvoříme kruh o průměru 9,5 mm, přidáme tah (tloušťka 1 pt) s barevností 30% černé. Výplň prozatím ponecháme nastavenou na bílou.

Zduplikujeme potřebný počet koleček a „zgrupujeme” (označíme Nástrojem pro výběr (V) a seskupíme (CTRL+G) do jednotlivých skupin.

Posléze skupiny koleček rozmístíme na patřičné strany kostky.

Nástrojem libovolná transformace (E) začneme upravovat perspektivu tak, aby odpovídala co nejvěrohodněji realitě. Nejdříve zvětšíme rozestupy mezi jednotlivými kolečky, neboť jsou na kostce příliš u sebe, takže rozdělíme skupinu tří koleček (CTRL+Shift+G) a Nástrojem pro výběr upravíme mezery. Změny provedeme rovněž u zbývajících koleček po stranách kostky.

Aby výsledek působil ještě reálněji, kolečka trochu vylepšíme jednoduchým přechodem. Označíme kolečko a zvolíme Lineární přechod z bílé do šedé, resp. K=50 % (viz. obrázek).

Takto upravíme opět všechna kolečka na vektorové kostce. Výsledek by měl vypadat přibližně takto.

Nyní máme hotovou podstatnou část ilustrace. Všechny části kostky označíme Nástrojem pro výběr (V) a seskupíme do jedné skupiny (CTRL+G). Kostku zduplikujeme, celou ji trochu zmenšíme a natočíme podle obrázku na pozadí, které jsme si hned na začátku vytvořili jako malou pomůcku při našem dnešním kreslení. Posléze ji umístíme za první kostku (v hlavní nabídce Objekt/Uspořádat/posunout dozadu).

Na vzdálenější kostce nyní rozdělíme skupinu (CTRL+Shift+G), označíme kolečka a vymažeme. Zde budeme dávat na každou stranu jiný počet (4, 5, 6), protože kostka bude „jako” jinak natočená. V našem případě byly navíc upraveny přechody po stranách, aby kostka nebyla úplně stejná. Protože již dále nebudeme potřebovat obrázkové pozadí, můžeme jej vymazat, nebo ve vrstvách nastavíme, aby se obrázek nezobrazoval.

Dokreslíme zmíněná kolečka v počtech 4, 5 a 6 podle stejného postupu jako u první kostky. Náhled výsledku můžete vidět v následujícím obrázku.

Ti, kteří se nespokojí „jen s obkreslováním” podle vzoru, mohou využít malé inspirativní ukázky pro tvorbu vlastních kreací. V podstatě se jedná jen o změny barev v přechodech a natočení úhlu Nástrojem pro výběr (V).

To je pro dnešní cvičení vše. Doufám, že pro vás bylo alespoň trochu inspirativní, popřípadě, že jste si trochu osvěžili kreslení v Adobe Illustrator.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Vektory  

 » Rubriky  » Design  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: