Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
skenerista, osvitář
Icograda 2002 - den první
icograda
19. června 2002, 00.00 | Včera odstartovala v Brně dvoudenní konference Icograda - prestižní mezinárodní akce věnovaná tématům designu, korporátní identity a vizuální komunikace. S čím vystoupili jednotliví řečníci? Popis prvního dne akce přinášíme v reportáži.
Včera odstartovala v Brně dvoudenní konference Icograda - prestižní mezinárodní akce věnovaná tématům designu, korporátní identity a vizuální komunikace. Pro Českou republiku jde o obzvlášť výjimečnou událost, neboť se stáváme první postkomunistickou zemí, v níž Icograda proběhla (příští ročník Icograda 2003 se bude konat v Japonsku). Současně se s touto akcí otevřelo i 20. Bienále Brno 2002 - mezinárodní výstava plakátů, firemní, informační a reklamní grafiky. Bienále potrvá v Brně do 20. října a budeme se mu věnovat v samostatném článku.
Icograda byla založena v roce 1963 v Londýně jako Mezinárodní rada asociací grafického designu plnící úlohu profesionálního celosvětového orgánu grafického designu a vizuální komunikace. V současné době sdružuje 70 organizací ze 43 zemí světa. V České republice jsou jejími členy Asociace užité grafiky, Design Centrum ČR, Brno Biennale Association a TypoDesignClub. To samo o sobě slibuje, že jednotlivé ročníky konference dokáží přilákat nejen jedinečné přednášející, ale i velmi zajímavé účastníky.
Podtitulem letošní konference je motto "Brno, hlavní město vizuální komunikace 2002" slibující především vyjímečnou možnost výměny zkušeností mezi designéry z celého světa - a to nejvíce lidem z naší země, kteří na akci mají možnost navázat zajímavé kontakty a inspirovat se na řadě přednášek podávaných často z těch nejpověřenějších úst. Alespoň tak vyznívaly všechny pozvánky a informace publikované před samotnou akcí. A jak tedy probíhal ve stručnosti první den konference?
Icograda probíhá v brněnském Janáčkově divadlu, kam se sjelo několik set účastníků z celkem 44 zemí. V prvním dnu konference, 18. června, prezentovalo své názory a zkušenosti účastníkům Icogrady vždy v jednohodinových blocích celkem pět přednášejících.
Mervyn Kurlansky
Po slavnostním zahájením přednesl jako první příspěvek Mervyn Kurlansky (Dánsko), který konferenci otevřel tématem The Principles of Corporate Identity - Principy korporátní identity. Kurlansky, známý jako zakládající člen Pentagramu a člen AGI (Alliance Graphique Internationale) působí v oblasti korporátní identity pro významné klienty typu Reuters, British Telecom, Rank Xerox, Olivetti, Wilkinson Sword a řadu dalších. Jeho přednáška, přestože mířila spíše do obecnější roviny, tak byla postavena na skutečně pevných základech a symbolicky otevřela celou konferenci. Na příkladech z minulosti i současnosti Kurlansky poukázal na potřebu lidstva vyjadřovat sounáležitost k určitému celku a současně potřebu lidí a komunit odlišit se - ať již formou pravěkých kreseb nebo moderních korporátních znaků. Kurlansky v řadě bodů své přednášky působil jako předřečník pro následující přednášející - na názorných příkladech definoval prvky korporátních komunikací, v obecnější rovině vymezil pojmy jako design, styl atd.
David Berman - produkt s ideálním designem: cigareta
Také druhý příspěvek nazvaný How logo can we go - Jak logo můžeme jít - přednesený Davidem Bermanem (Kanada) se nesl v obecnějším duchu, i když s výrazně větším poselstvím celé komunitě designerů. Berman, který se grafickému designu věnuje více než 20 let, a v kanadském Ontariu představoval prvního zvoleného prezidenta Asociace grafických designerů Ontaria (Association of Registered Graphic Designers of Ontario) především pokazoval na morální zodpovědnost, kterou designéři při své práci mají. Prezentaci obsahující řadu konkrétních příkladů z nešťastně cílených reklamních kampaní nadnárodních společností především v oblasti třetího světa zakončil výzvou, aby designéři dělali nejen pro bohaté klienty, ale část svého času (10%) věnovali obecně prospěšným projektům které potřebují dobrou propagaci stejně (né-li často více) jako bohaté nadnárodní společnosti. O těchto aktivitách se můžete více dočíst na http://www.gdc.net/designcares/. Svoji hodinovou prezentaci má David Berman ve formě videa umístěnou také on-line na Internetu na adrese http://www.gdc.net/designcares/video1.htm a disponujete-li rychlou linkou (jde o cca 400MB) určitě ji doporučujeme ke shlédnutí - minimálně poskytuje řadu témat k hlubšímu přemýšlení.
Po trochu obecnějším úvodu přišly na řadu postupně tři ryze praktické a velmi zajímavé prezentace.
Wally Olins
Uznávaný světový odborník na korporátní identitu a branding Wally Olins (UK) přednesl přednášku The Nation and the Brand and the Nation as a Brand - Stát a značka a Stát jako značka, ve které se zabýval otázkou identifikace a komunikace států. Ve velmi zajímavé přednášce se Olins zaměřil jak na otázku komunikace a identifikace jednotlivých zemí, tak i nadnárodních společností, které mají možnost buď své produkty spojit s image některé země (např. skotská Whiskey) - pokud je takový postup ku prospěchu věci - nebo naopak své produkty vyrábět jako "nadnárodní" a zabránit tak možnému špatnému přijetí zákazníky. Praktický příklad uváděl Olins na Německu. To je podle studie prezentované na konferenci vnímáno ze zahraničí v rovině obchodu zejména jako výrobce automobilů (z 50%), případně jako výrobce lehké i těžké průmyslové techniky (30%). Z pohledu image pak většina zahraničních dotazovatelů vnímá výrobky Made in Germany jako technicky vyspělé, kvalitní a spolehlivé, spíše drahé a především naprosto bez jakýchkoliv emocí. Podle Olinse je pak pro jednotlivé výrobce velmi důležité aby si podobné image jednotlivých zemí uvědomovali a uzpůsobovali tomu image svých produktů - na uvedeném příkladu Německa demonstroval např. ideální image "Made in Germany" u automobilů, třebaže jsou často vyráběny i v jiných zemích a na druhou stranu firmy typu Hugo Boss nebo SAP, které se z hlediska svého vlastního image s Německem příliš spojovat nemohou. Velkou pozornost věnoval Olins i technikám "propagace" zemí, které musí mezi ostatními státy bojovat v oblasti turistiky, zahraničních investic a exportu domácích značkových produktů. Konkrétní příklad uvedl Olins na Španělsku, které bylo po pádu Frankova režimu velmi chudou a izolovanou zemí, ale promyšlenou a cílenou komunikací se image této země výrazně změnila.
Ahn Sang-Soo
S dalším příspěvkem vystoupil Ahn Sang-Soo (Jižní Korea), univerzitní profesor a uznávaný typograf. Sang-Soo je tvůrcem novodobého korejského počítačového písma korejské řeči hangul a ve své precizně připravené přednášce The Visual Vocabulary of a Nation - Vizuální slovník národa - nechal účastníky konference nahlédnout do pro nás exotické typografie Koreje. A to nejen na praktických ukázkách své tvorby, ale zejména na způsobu, jakým byla tvořena počítačová typografie jazyka hangul a jak byla nová technologie přijímána v Koreji v historickém kontextu.
Bo Linnemann
Jako poslední přenášející vystoupil dánský designér Bo Linnemann, zakladatel společnosti Kontrapunkt - jedné z nejvlivnějších skandinávských designerských společností. Linnemann detailně představil změny, jakými prošel z pohledu vizuální komunikace sektor veřejné dánské správy a některých státních podniků. Velmi poutavé povídání o změně identity vládních ministerstev z "neutrálních administrativních center" do "kulturních institucí" doprovázelo množství ukázek logotypů a komplexních designových studií. Přednáška Linnemanna byla opravdu poutavá a vydá na samostatný článek, který uveřejníme na Grafice v nejbližších dnech.
Příprava logotypů pro dánskou poštu od Bo Linnemanna - tématu budeme věnovat samostatný článek
Konference Icograda dnes pokračuje dalším kolem přednášek, ve které mimo jiné představí i Aleš Najbrt korporátní identitu v Česku a její vývoj za uplynulých 13 let. Závěrečné hodnocení celé akce si tak necháme na pokračování článku.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024