Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
fotograf
ZoomView: nová cesta prezentace kvalitní grafiky
zoomview
26. července 2002, 00.00 | Technologie společnosti Viewpoint nabízí velmi zajímavý způsob
internetového publikování počítačové grafiky ve vysokém rozlišení.
Využít ji lze snadno s pomocí freewarových nástrojů i Photoshopu
7. Náklady na její provozování mohou přitom být velmi nízké. Více
v našem článku.
Prezentace bitmapové počítačové grafiky prostřednictvím Internetu patří k primárním oblastem dnešního publikačního průmyslu. Jedním z jejich hlavních limitujících faktorů je přitom dosavadní nízká výkonnost internetových spojení. Mnozí uživatelé stále přistupují k Internetu přes pomalé a drahé telefonní linky a i výkonnější internetová připojení bývají často z mnoha důvodů zahlcena. Kvalitní, ale tudíž na přenos náročná grafika se pak stává obsahem, kterému se uživatelé snaží všemožně vyhnout, místo aby jej vítali a vyhledávali.
Řešení uvedeného problému bývají různorodá. Nejčastěji se využívá náhrady původního souboru ve vysokém rozlišení souborem o rozlišení výrazně nižším (typicky rozlišení obrazovky - 72 dpi), který je podstatně menší a tudíž snáze přenositelný. Uživatelé jsou ovšem ochuzeni o zobrazení detailů i možnost kvalitního tisku. Jinou cestou pak jsou specializované formáty, nabízející výkonnou kompresi a možnost progresivního stahování obrazové informace. (Např. JPEG a jeho nástupce JPEG2000, řešení LuraTechu či LizardTechu aj.) Jejich nevýhodou je především zatím malá podpora v klíčových aplikacích dnešního publikačního průmyslu a často ne právě nízká pořizovací cena. Konečně jinou variantu představují technologie typu "pixels-on-demand", stojící někde uprostřed výše uvedených řešení. Jedním z nejzajímavějších řešení uvedeného typu je nedávno uvedená technologie ZoomView společnosti Viewpoint, kterou si blíže představíme v našem článku.
Jak ZoomView funguje a co nabízí
Obdobně jako jiné technologie uvedeného typu je i ZoomView založena na propracované implementaci jednoduché myšlenky: Původní obrázek ve vysokém rozlišení je rozložen do řady obrazových souborů (dlaždic) o menším objemu. Při počátečním zobrazení je uživateli přenesen pouze náhled v nízkém rozlišení. Pokud si uživatel chce prohlédnout detailněji určitou část obrázku, je mu přenesena v požadovaném vyšším rozlišení, uvedený proces se pak může opakovat až do přenesení nejmenšího existujícího detailu. Přenáší se tedy vždy pouze informace, které uživatel doopravdy potřebuje, a nikoli celý objemný soubor. To umožňuje práci s kvalitní grafikou i při pomalém internetovém připojení.
Tím ovšem výhody ZoomView nekončí. Obrázky v tomto formátu lze snadno publikovat na stávajících HTML stránkách, k jejich zobrazení a přenosu přitom není zapotřebí žádného specifického serverového či autorizačního softwaru. Odpovídající prostředky umožňují vybudovat pro daný obrázek specifické uživatelské rozhraní, usnadňující prohlížení obrázku a zároveň kontrolující činnost uživatele. Využít lze animací, skriptů i interakce s jinými prvky dané webovské stránky. Možná je integrace s dalšími mediálními technologiemi, jako je například Flash, což umožňuje použití takových prvků, jako jsou anotace či kontextové informace.
K čemu všemu lze ZoomView využít
Výše naznačené možnosti lze využít v různých oblastech publikačního průmyslu. Na prvním místě lze zmínit skupinovou spolupráci: Designer umístí návrh obrázku na internetovém serveru, kde jej mohou prohlížet či anotovat příslušní pracovníci. Jinou zajímavou aplikací jsou komerční prezentace produktů: On-line náhled ve vysokém, detailním rozlišení poskytuje uživatelům podstatně lepší představu o daném zboží než dosud používané obrázky v nízkém rozlišení. Uvedenou možnost přitom mohou využívat jak ti, pro které je daný obrázek přímo zbožím (fotografové, grafici, on-line vydavatelé), tak i ti, kdo obrazovou formou přibližují vlastní fyzický výrobek. Své uplatnění může dále ZoomView najít i v oblasti vzdělávání (on-line zobrazení edukačních materiálů, jako jsou mapy, diagramy či grafy) nebo nekomerčních aktivit (prezentace sběratelů). Konkrétně si lze některé zajímavé aplikace ZoomView prohlédnout v této galerii.
Co je pro využití ZoomView potřeba
Pro práci se ZoomView jsou samozřejmě zapotřebí odpovídající nástroje. Ty lze rozdělit do dvou skupin, na aplikace pro tvorbu a aplikace pro prohlížení obsahu v uvedeném formátu.
K převodu obrázků ve vysokém rozlišení do ZoomView dnes lze v podstatě užít dvou nástrojů. Prvním je Adobe Photoshop 7, jehož exportní funkce nabízí ukládání do uvedeného formátu. S její pomocí lze tedy převádět obrázky (v modu RGB) prakticky z každého formátu podporovaného Photoshopem, a to i dávkově (pomocí tzv. akcí nebo skriptovacího rozhraní). Pro snadné publikování na webovských stránkách pak lze využít připravených šablon. Druhým nástrojem pro tvorbu obsahu ve formátu ZoomView pak je freewarový ZoomView Builder, nabízený samotným Viewpointem. Ten umožňuje do ZoomView převádět jednotlivě či dávkově obrázky ve formátu TIFF či JPEG. K jeho funkcím pak dále patří i vytvoření odpovídajících HTML stránek založené na šablonách a tvorba animací pro specifické oblasti obrázku.
K prohlížení obsahu ve formátu ZoomView je zapotřebí Viewpoint Media Player. Jedná se o klientskou aplikaci, fungující jako plugin webovských browserů na různých platformách. Je zdarma a lze jej instalovat on-line i off-line, k jeho zajímavým vlastnostem patří schopnost dynamického upgradu na pozadí. Podporuje široké spektrum multimediálních formátů, a jeho využití tudíž nekončí pouze u ZoomView.
Jak publikovat obsah ve formátu ZoomView
V současnosti se nabízí prakticky dvě cesty, jak publikovat obsah ve formátu ZoomView. První možností je vytvoření a publikování obsahu v daném formátu vlastními prostředky. Druhou pak jsou tzv. ZoomView Hosted Solutions, kdy jsou tvorba, licencování i publikování daného obsahu zajišťovány Viewpointem. Jedná se o komerční službu, která ovšem může být za některých okolností používaná i zdarma: potěšující je fakt, že vedle nekomerčních aktivit jsou takto podporováni i uživatelé Photoshopu, kteří hodlají ZoomView využívat pro výměnu náhledů nebo prezentaci svých výtvorů. (Blíže viz zde a zde.)
Závěrem
ZoomView není jedinou technologií svého druhu. V případě konkurenčních řešení typu RealTimeImage máme ovšem obvykle co do činění s proprietárními systémy, majícími značné softwarové, hardwarové i finanční nároky. Viewpoint se místo toho nízkou cenou i snadnou dostupností odpovídajících nástrojů snaží oslovit nejširší uživatelskou obec. Možnosti ZoomView jsou (v kombinaci s dalšími řešeními Viewpointu) víc jak zajímavé, a proto se k nim v případě zájmu našich čtenářů hodláme v blízké budoucnosti vrátit prostřednictvím tutorialu, zaměřeného na konkrétní využití uvedené technologie.
Tématické zařazení:
» Rubriky » Polygrafie
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024