Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
3. dubna 2024
-
3. dubna 2024
-
15. dubna 2024
-
18. dubna 2024
-
28. dubna 2024
-
28. dubna 2024
-
14. května 2024
-
16. května 2024
-
17. května 2024
-
11. června 2024
-
19. května 2024
-
29. května 2024
![OBLIBENE_TITLE2](/templates/102/gr/print-logo.gif)
fotograf
Photoshop: tvorba navazujícího vzorku/textury
11. ledna 2008, 00.00 | Vzorek je obrázek, který je možno libovolně skládat vedle sebe bez toho,
abychom poznali kde začíná a kde končí. Tímto způsobem lze poté
vykreslit velkou plochu jen za pomocí malého obrázku. V tomto tutoriálu si
ukážeme, jak lze vytvořit vzorek z fotografie.
V zásadě existují dva typy vzorků. První typ je jakýkoliv vzorek vyfocený z velké vzdálenosti. Například tráva. Otevřete obrázek, posunete jej na každé straně o 50 % a poté štětcem s měkkou stopou "zamažete" překrývající se místa. O tvorbě takových vzorků toho bylo napsáno již více než dost, a tak nemá cenu se tím dále zabývat (tutoriály hledejte na googlu pod klíčovými slovy seamless pattern/texture).
Druhý typ je například následující fotografie kousků dřeva, stejně jako jakýkoliv jiný vzorek s jasně danou strukturou. Jakmile se pokusíte použít štětec (razítko) s měkkou stopou, vznikne opravdu ošklivá matlanina, která původní strukturu nepřipomíná ani vzdáleně. Proto musíme zvolit malinko odlišnou metodu. Takže se dáme do práce.
Otevřete následující obrázek v Photoshopu.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_01.jpg)
A posuneme jej filtrem Offset (Filtry - Ostatní, Filter - Other) o polovinu doprava - tj. 200 px horizontánlě (obrázek je široký 400 px). Zatím si budeme všímat pouze jedné hrany (vlevo a vpravo).
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_02.gif)
Na zakroužkované ukázce nahoře vidíte, že po posunutí nejenom že vzorek nenavazuje (což bylo jasné), ale ani nemá stejný jas. A to nám teď vadí nejvíc. Pokusíme se proto tento - původně pravý spodní roh - zesvětlit.
Nástrojem Obdélníkový výběr (Rectangular Marquee Tool) vybereme levou půlků obrázku - oblast velkou 200 x 300 px. Použijte přitom možnost zvolit přesně velikost funkcí Pevná velikost (Fixed Size).
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_03.gif)
Vytvořte novou vrstvu úprav (kliknutím v paletce vrstev na černobílý kruh) Jas a Kontrast (Brightness/Contrast). Jezdce posunujte doprava do té doby, až bude hrana uprostřed dole stejně světlá jako druhá polovina obrázku (přechod označený šipkou).
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_04.gif)
Následně do masky vrstvy nakreslete lineární přechod z černé do průhledné nástrojem Přechod (Gradient Tool). Efekt zesvětlení se tím aplikuje pouze na místo, kde je v masce bílá barva - tedy přesně do původního pravého spodního rohu. Největší problém jednotného jasu textury máme vyřešený.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_05.gif)
Proto tyto dvě vrstvy sloučíme do jedné - svážeme a stiskneme Ctrl + E a pokračujeme v práci. Zbavíme se špatného napojení uprostřed textury tak, že vybereme jeden "pruh" dřeva, který poté nad prostřední část zkopírujeme. Pěkně dřevíčko po dřevíčku.
Pro následující práci si zkopírujeme vrstvu znovu (Ctrl + J), posuneme opět o několik pixelů horizontálně a začneme nástrojem Mnohoúhelníkové laso (Polygonal Lasso Tool) vybírat dostatečně široký pruh dřeva, od horní až po spodní stranu.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_06.gif)
Na konci práce by náš výběr mohl vypadat přibližně takto (pro lepší viditelnost je na ukázce obarven na oranžovou barvu).
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_07.gif)
Se stále nastaveným výběrem přidáme aktuální vrstvě masku - kliknutím na ikonku v paletce vrstev (na ukázce zakroužkovaná). Tím máme jedno napojení vyřešené. Pokud teď sloučíte všechny vrstvy do jedné a zkusíte si texturu posunout doleva nebo doprava, bude opravdu nekonečná.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_08.gif)
Druhé napojení (nahoře a dole) vyřešíme úplně stejným způsobem. Všechny vrstvy sloučíme do jedné (Ctrl + E, Ctrl + Shift + E) a opět filtrem Offset posuneme o polovinu směrem dolů - v našem případě o 150 pixelů. To je ale ošklivé napojení!
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_09.gif)
Vrstvu zkopírujeme ještě jednou, opět posuneme, vybereme vhodnou část a přidáme vrstvě masku. Nakonec vše sloučíme do jedné vrstvy a textura (skoro) hotová. Rozhodně ji lze už napojit ze všech stran.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_10.gif)
O čemž se můžete přesvědčit nejrychleji tak, že vytvoříte nový dokument dvojnásobné velikosti (800 x 600) a do něj texturu čtyřikrát přetáhnete. Následující ukázka je dokument zmenšený na 50 %. Textura sice krásně navazuje, ale má nesourodý jas. Tyto místa pak na textuře "svítí" a tím odhalují, že se jedná o jeden obrázek několikrát napojený.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_11.gif)
Musíme se jich proto zbavit. Vrátíme se zpět do původního dokumentu, vrstvu znovu zkopírujeme a rozostříme ji filtrem Gaussovské rozostření (Gaussian Blur). Poloměr volte tak, aby byly jednotlivé části textury slité, ale ne moc.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_12.gif)
Tuto vrstvu odbarvíme - Ctrl + Shift + U.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_14.gif)
A zvýšíme kontrast tak, aby vrstva obsahovala černou i bílou barvu - nejenom stupně šedé. Nejrychleji toho dosáhneme použitím funkce Auto Levels - klávesová zkratka Ctrl + Shift + L.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_15.gif)
Tuto vrstvu vybereme (Ctrl + A), zkopírujeme do schránky (Ctrl + C), vrstvu skryjeme a přidáme novou vrstvu úprav Úrovně (Levels) - opět kliknutím na černobílý kruh v paletce vrstev. Dialog potvrdíme, přepneme se do masky vrstvy a vložíme předchozí vrstvu (Ctrl + V).
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_16.gif)
Opět vyvoláme dialog vrstvy úprav (kliknutím na ikonku v paletce vrstev) a posuneme prostřední jezdec směrem doprava.
Co jsme tím udělali? V předchozích krocích jsme rozostřili vrstvu a tím získali průměrné jasy obrázku. Tím, že jsme nastavili tyto oblasti jako masku vrstvy úprav jsme nyní upravili světlost středních tónů v místech, kde byly jasy příliš rozdílné. Tím jsme sjednotili jas celé textury, aby žádné místo nebylo moc světlé nebo naopak moc tmavé.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_17.gif)
Přesvědčit se o tom můžeme úplně stejným způsobem jako minule. Pokud porovnáte tento obrázek s minulým testovacím, je výsledek znatelně lepší. Zbyly pouze dvě místa která stále ruší - na obrázku jsou označeny. Jedná se o pruh v pravé části a flek v pravém horním rohu. Obě místa jsou moc tmavá.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_18.jpg)
Tudíž přijde na řadu ještě jedna vrstva úprav kterou opět doladíme střední tóny. Do masky nakreslíme bílým štětcem místa, která chceme upravit.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_19.jpg)
Nakonec ještě jeden testovací náhled. Teď je naše textura kompletně hotová a připravena k použití.
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_20.jpg)
Nakonec ještě náhled na texturu ve 100% zvětšení. Porovnejte obrázek s úplně prvním, rozdíl je opravdu znatelný. To je pro dnešek vše, takže vám jen popřeji hodně štěstí při práci a plno pěkných textur. Uvedený postup lze jednoduše aplikovat na jakoukoliv podobnou fotografii, ať už to je spadané podzimní listí, poházené šroubky nebo kamenná zeď...
![](/old-idif/grafika/images4/wood_pattern_21.jpg)
Autor článku Václav Krejčí se zabývá grafikou a GUI designem, své zkušenosti nejnověji zúročil v knize "Adobe Photoshop: design grafiky GUI", věnované tvorbě grafických uživatelských rozhraní.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
11. dubna 2024
-
30. dubna 2024
-
9. května 2024
-
16. května 2024
-
20. května 2024
-
9. června 2024
-
11. června 2024
-
12. června 2024
Profesionální scaner Scanner Heidelberg TOPAZ I. optické rozlišení bez interpolace 3800DPI