Photoshop tutoriál: Velikonoční pozadí na plochu (1. část) - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



fotograf

Photoshop tutoriál: Velikonoční pozadí na plochu (1. část)

17. března 2008, 00.00 | Co nevidět tu máme další svátek, který si jistě zaslouží naši grafickou pozornost.
Tu tedy v dnešním článku zaměříme na pěkné pozadí, kterým si můžete během Velikonoc vyzdobit
plochu. A stejně jako jsou Velikonoce
svátky pro všechny generace, je dnešní článek určen i pro photoshopové
začátečníky.

A co že budeme tvořit? Jednoduché pozadí s jemnou texturou, na které umístíme pár kuřátek. Náhled výsledku je zde:

Takže začneme. Nejprve vytvoříme nový dokument (Ctrl + N) prozatím libovolné velikosti s bílým pozadím a nástrojem Elipsa nakreslíme dvě elipsy - základ našeho kuřete. Aby byly oba tvary v jedné vrstvě, stiskneme při kreslení klávesu Shift. Pro pozdější editaci je nutné kreslit vrstvu jako Vrstvu Tvaru (Shape Layer), v liště to je hned první ikonka.

Poté zvolíme Nástroj Přímý výběr (Direct Selection Tool) a dva krajní body druhé elipsy označíme a posuneme směrem nahoru...

...a zároveň upravíme i kotevní body - aby byly méně zakulacené. Jak ukazuje následující obrázek, horní bod můžeme malinko pootočit...

...a jsme-li spokojeni, stiskneme tlačítko Zkombinovat (Combine) - tím se oba dva tvary sloučí do jednoho.

Následně upravíme jejich spoj, který je moc ostrý. Jednoduše přidáme okolo bodu další dva (na obrázku označené) a původní bod smažeme. To vše nástrojem Pero (Pen Tool). V místě se vytvoří pěkný zaoblený přechod. Pokud se nám zdá malý, opakujeme postup několikrát.

Můžeme ještě přidat náznak ocásku - nástrojem Pero (Pen Tool) přidáme nový bod, který popotáhneme směrem nahoru. Poté vrstvu přebarvíme na finální barvu - světle žlutou #FDED95.

Tím je základ hotov a můžeme přidat další části kuřete. Oko je opět pouze černá elipsa - resp. kruh - proto při kreslení přidržíme klávesu Shift. Ovšem pozor - až potom, co stiskneme tlačítko myši; pokud bychom tak udělali naopak (první Shift a poté kliknout a táhnout myší), aktivovali bychom mód kreslení přičítání.

Zobáček zase není nic jiného než mnohoúhelník. Stačí tedy zvolit nástroj Pero (Pen Tool) a nakreslit tvar podobný tomuto. Barva je #F7BF86, vrstvu umístíme pod základ kuřete. Rychlé přebarvení vrstvy provedeme buď tak, že dvakrát klikneme na ikonku barvy v paletce vrstev, nebo nastavíme požadovanou barvu popředí a stiskneme zkratku Alt + Backspace.

Nohy nakreslíme obdobně, pouze bodů je trochu víc, takže je i víc klikání. Nezáleží přitom, zda nakreslíte každou nohu jako zvlášní vrstvu, nebo obě nohy do jedné vrstvy. Ostatně nějaká pravidelnost není v tomto případě vůbec nutná - spíše naopak.

Zde je náhled na naše kuřátko ve 100% velikosti.

Chybí už jen náznak křídla - ať zas není přehnaně jednoduché. Jako základ opět použijeme elipsu...

...kterou podobně jako tělo zdeformujeme tak, že krajní body posuneme směrem nahoru...

...a ještě je otočíme směrem doprava (Ctrl + T).

Po přebarvení ale zjistíme, že by bylo možná vhodnější udělat z křídla pouze obrys. Proto zvolíme Nástroj pro Výběr Cesty (Path Selection Tool), označíme náš tvar, zkopírujeme jej, vložíme, zmenšíme přibližně na 90 % (Ctrl + T)...

...a nastavíme mu režim vykreslování na odečítání. Barvu nastavíme na tmavší žlutou - #FBE56E. Jak můžete vidět na obrázku, zmenšení není to stejné jako odsazení, takže obrys je po stranách širší než nahoře a dole. Bohužel Photoshop nedisponuje odpovídajícími funkcemi (jako například Illustrator), takže pokud bychom opravdu chtěli přesný obrys, museli bychom se na chvilku přepnout do Illustratoru a vytvořit jej tam.

Což nás ještě přivádí na jednu otázku, kterou bych chtěl předejít nekonečným diskuzím pod článkem - proč netvořit vše v Illustratoru? Protože v případě, že tvoříme pro obrazovku (v našem případě wallpaper) a ne pro tisk (například leták), je úplně jedno, zda tvoříme ve Photoshopu nebo Illustratoru. V obou lze bez problému vytvořit vektorové tvary, ve Photoshopu lze však rychleji a jednodušeji přidávat efekty a výtvory dále upravovat. Až do této doby bychom tedy mohli úplně stejně tvořit v Illustratoru, ale v průběhu tvorby bychom se chtě nechtě stejně museli do Photoshopu přepnout.

Vrátíme se ale zpět ke kuřátku - ve 100% velikosti vypadá přibližně takto. Křídlo je pěkné, nemělo by stejný obrys mít i tělíčko?

Postupovat budeme úplně stejným způsobem. Vrstvu zkopírujeme (Ctrl + J), označíme tvar, zkopírujeme, vložíme, zmenšíme a nastavíme režim na odečítání. Zde je dobře vidět, že zmenšení opravdu není to stejné co odsazení...

...takže nezbývá než vzít Nástroj Přímý Výběr (Direct Selection Tool) a jednotlivé body naposouvat přibližně tam, kam patří...

To nám ale dává skvělou příležitost si s tvarem trochu víc pohrát a v některých místech i naznačit tvar tělíčka vytvořením výstupků.

Nakonec i obrys křídla můžeme po stranách trochu rozšířit - když už je obrys nepravidelný, tak ať to nevypadá jako chyba, ale záměr.

Opět jeden náhled ve 100% velikosti:

Co nám ještě chybí? Kuřátko je stále opelichané - neškodilo by přidat nějaké to pírko. K tomu použijeme celkem jednoduchý postup. Nejprve si jedno takové "pírko" nakreslíme - například nástrojem Pero (Pen Tool) - stačí opravdu jednoduchý čtyřúhelník.

A jakmile jsme spokojeni s velikostí, posuneme tvar bokem, označíme a definujeme jako novou stopu štětce - Úpravy - Definovat Stopu (Edit - Define Brush). Výběr může být klidně větší než stopa, důležité ale je, aby pozadí bylo bílé a stopa černá.

Což zjistíme už při zadávání nového jména - pokud je vše v pořádku, bude stopa zobrazena na šedém pozadí (bílá se změní na průhlednou).

Nyní musíme stopu nastavit tak, abychom s ní mohli obkreslit tvar kuřátka. Vyvoláme proto paletku Stopy (Brushes) a jako první zvětšíme hodnotu Mezery (Spacing). Šipka ukazuje na testovací stopu štětce, kterou si vždy můžete bokem do nové vrstvy "čmárnout", ať vidíte lépe výsledek. Hodnota mezer je ideální v rozmezí 150 - 200 % (je především důležité, aby se nám stopa neslévala).

Aby byla opeření kuřátka různorodější, zapneme náhodnou změnu velikosti - na záložce Dynamika tvaru (Shape Dynamics) nastavíme vlastnost Kolísání velikosti (Size Jitter) přibližně na 40 %. Ve spodní části dialogu (a vlevo) vidíme opět náhled stopy.

Poslední věc, kterou potřebujeme, je to, aby se stopa otáčela podle tvaru kuřátka. To obstará vlastnost Řízení (Control) u vlastnosti úhel nastavená na hodnotu Směr (Direction). Zde už nevidíme změnu stopy ve spodní části dialogu, ale pokud nastavenou stopou začneme kreslit do nové vrstvy, bude se stopa stáčet podle směru, kterým budeme kreslit (kurzor zůstává stále stejný).

A tím dnes skončíme. V příštím pokračování si ukážeme, jak dotvořit kuřátko do finální podoby, přidat pár dalších kuřátek a vše zamontovat do pěkného pozadí.


Autor článku Václav Krejčí se zabývá grafikou a GUI designem, své zkušenosti nejnověji zúročil v knize "Adobe Photoshop: design grafiky GUI", věnované tvorbě grafických uživatelských rozhraní.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Design  

 » Rubriky  » Photoshop  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: