Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
14. listopadu 2024

fotograf
Photoshop tutoriál: Vánoční dárek se stužkou
5. prosince 2007, 00.00 | Vánoce se nezadržitelně blíží, s čímž mimo jiné souvisí i balení dárků.
Pojďme si tuto činnost vyzkoušet virtuálně - v Photoshopu. Na dárkovou krabici
přidáme pomocí jednoduchého postupu efektní zlatou stužku s mašlí nahoře.
Jako základ dnešního článku použijeme výsledek z tutoriálu Adobe Photoshop: ikonka hrací kostky. Není to sice dárek, ale hrací kostka, nám ale poslouží stejně tak dobře. Pro následující kroky si proto buď minulý článek projděte a kostku vytvořte, nebo použijte tento obrázek.

A ihned se dáme do práce. Jak vypadá stužka obalující dárek každý ví, takže pro začátek se obejdeme bez nějaké pomocné skicy. Místo ní rovnou zvolíme nástroj Pero (Pen Tool) a nakreslíme první část stužky - stejně jako na tomto obrázku. Barva tvaru je #F8BB01. Všechny body jsou rohové - stačí pouze klikat. Celkem šestkrát.

Tedy skoro všechny body mají být rohové. Protože hrany kostky mají být ve skutečnosti oblé, musíme drobně upravit i stužku. V místě hrany nejprve přidejte kolem obou rohových bodů další dva body (celkem tedy čtyři) a poté původní dva rohové body odmazejte (stále nástrojem Pero). Ihned vznikne zakulacený kraj. Pokud se vám zdá zakulacený málo, postup opakujte (kolem bodů přidejte další a původní odmažte). Dokud nebudete spokojeni.

V místě levé spodní stěny přidáme stužce ztmavení. Vytvoříme novou vrstvu (Ctrl + Alt + Shift + N), které nastavíme ořezovou masku vrstvy předchozí - Ctrl + G (u novějších PS zkratka Ctrl + Alt + G). Do této vrstvy následně měkkým velkým štětcem nakreslíme "flek" barvy #EA9E03.

A aby byl stín skutečně jen tam, kde má být, umažeme horní část vrstvy tvrdou gumou (aby na hraně vznikl ostrý přechod).

Ten ještě zvýrazníme odleskem na hraně. Například tak, že nástrojem Pero (Pen Tool) vytvoříme trojúhelník barvy bílé (vrstvě následně stáhneme krytí). Této vrstvě opět nastavíme ořezovou masku vrstvy předchozí - aby byla zobrazena pouze v místě stužky.

Zde je náhled na náš dárek ve 100% velikosti.

Vypadá dobře, takže všechny tři vrstvy zkopírujeme (Ctrl + J), převrátíme Úpravy - Transformovat (Edit - Transform) a posuneme směrem doprava.

Tudíž náš čeká už jen tak nejsložitější část - mašle. Tu už si raději (do nové vrstvy) předkreslíme - například nástrojem Tužka (Pencil Tool). Tvar bude mít přibližně tento.

Ovšem velikost jsem nějak neodhadl. Takže jsem pro další kroky vrstvu raději malinko zvětšil (Ctrl + T). Vznikla sice naprosto otřesná matlanina, ale jako základ nám to postačí. Uvidíte.

Opět zvolíme nástroj Pero (Pen Tool) a dáme se do obtahování. Začneme horní stranou, které bude světlá, tudíž barvu zvolíme žlutou - #F8BA01. Rohové body vytvoříte pouhým kliknutím, u oblých musíte kliknout a táhnout (na obrázku prostřední dva body).

Spodní strana už bude tmavší - barva #A16206.

Pomocnou vrstvu už můžeme skrýt a přidáme odlesky a stíny. Začneme těmi stíny. Nastavíme tmavší barvu (#6D4200) a do nové vrstvy nakreslíme stín vlevo nahoře a vpravo dole. Na zvětšené ukázce jsou tyto místa dostatečně vidět.

I odlesky vytvoříme obdobně - do nové vrstvy několikrát "čmárneme" bílým Štětcem (Brush Tool) se sníženým Krytím (Opacity). Aby byl odlesk pěkný, zkuste nejprve použít tvrdý a následně menší měkký štětec.

I zde můžeme zvýraznit hranu. Pokud si na to troufnete, tak pouhým obtažením malým štětcem (stále ve stejné vrstvě - ve vrstvě odlesků). Nebojte, nemusí to být úplně přesně.

Pro přehled je zde screenshot paletky Vrstev (Layers). Pokud to vezmeme odspodu - tři vrstvy levé stužky, tři vrstvy pravé stužky, spodní část levé mašle se stínem, horní část levé mašle s odleskem. Pomocné vrstvy (odlesky, stíny) mají vždy nastavenou ořezovou masku předchozí vrstvy (to poznáte podle šipky vlevo od vrstvy), takže jsou zobrazeny pouze v místě předchozí vrstvy. Zkratka pro tuto operaci je Ctrl + G v Photoshopu 7.0, u novějších verzí je to Ctrl + Alt + G. Vypadá váš dokument stejně? Tak jdeme dál.

Prostřední část mašle je opravdu jednoduchá (navíc bude z poloviny zakryta pravou částí mašle). Stačí nakreslit tvar podobný tomuto...

...opět do pomocné vrstvy nakreslit stín...

...a stejně jako u hran přidat odlesk - trojúhelník. Prostřední část mašle je v obrázku především proto, aby byla levá a pravá část mašle nějak spojena a nevisela ve vzduchu.

Druhou část mašle si opět předkreslíme (alespoň přibližně) nástrojem Tužka (Pencil Tool) - do nové vrstvy (Ctrl + Alt + Shift + N). Tentokrát už jsem se naštěstí velikostí docela strefil (i když tvar malinko pokulhává).

I zde by nám stačily na vytvoření mašle pouhé dvě vrstvy, ale pro jednodušší práci jich vytvoříme víc. Přesněji tři. Začneme tou nejsvětlejší - barvy #F4B701. Všimněte si levé části, kde by zřejmě již tato vrstva neměla být možná ani vidět (místa, kde je vrstva široká přibližně jeden pixel). My však vrstvu v tomto místě nakreslíme, později ji použijeme jako základ pro odlesk - zvýraznění hrany.

V kreslení pokračujeme vnitřní tmavou vrstvou - barva #6D4200.

A vše završí spodní tmavá vrstva - barva #AC6907. Tento náhled je již bez podkladové pomocné vrstvy.

Je ještě nutné dále popisovat následující kroky? Jsou úplně stejné jako u levé mašle. Takže jenom v rychlosti, obrázky stejně poví víc než slova. Do nové vrstvy nakreslíme na krajích tmavším odstínem stíny...

...ve žluté vrstvě zvýrazníme obrys...

...a nakreslíme odlesk. Nejprve poloprůhledný tvrdý štětec, následně poloprůhledný měkký štětec.

A to je již opravdu vše.

Další úpravy a vylepšení jsou opět na vás. Já vám jen popřeji hodně štěstí při práci a přikládám poslední dva obrázky. Protože jsme vycházeli z hrací kostky, byla by škoda toho alespoň v jednom obrázku nevyužít...


Autor článku Václav Krejčí se zabývá grafikou a GUI designem, své zkušenosti nejnověji zúročil v knize "Adobe Photoshop: design grafiky GUI", věnované tvorbě grafických uživatelských rozhraní.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
5. ledna 2017
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
14. října 2024
-
9. ledna 2025
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
9. ledna 2025
Profesionální scaner Scanner Heidelberg TOPAZ I. optické rozlišení bez interpolace 3800DPI
-
17. ledna 2025
-
21. ledna 2025