Photoshop tutorial: Smudge Tool (Nástroj rozmazání) - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



fotograf

Photoshop tutorial: Smudge Tool (Nástroj rozmazání)

14. března 2008, 00.00 | Smudge Tool (Nástroj rozmazání) je ve Photoshopu už od jeho nejnižších verzí, přesto jste o něj léta nemuseli vůbec zavadit. Ne každý pro něj najde uplatnění, ale pokud malujete nebo retušujete fotografie, při vhodném nastavení se může čas od času hodit.

V základním nastavení je tento nástroj prakticky nepoužitelný, upravíte-li však jeho vlastnosti, dokáže být docela užitečný.

Ukázku jeho možného využití jste mohli vidět v mém předešlém tutoriálu (Malování vlasů), kde jsem slíbila, že se k němu vrátím - dnes tedy podrobnější pohled na použitá nastavení i některé jeho další možnosti. Popsaná nastavení lze využít v jakékoli pozdější verzi Photoshopu (tzn. od sedmé verze výš, kdy byla přidána paletka Brushes).

Smudge Tool - k čemu je dobrý?

Kromě vysloveně výtvarného využití, o kterém byla řeč ve zmíněném tutoriálu, dokáže Smudge Tool docela dobře posloužit také v mnohem prozaičtějších situacích, např. jako korekční nástroj pro začištění okrajů nebo vyhlazení ploch digitální fotografie apod. V každém případě - ať už ho použijete k jakémukoli účelu, vždy je nutné upravit jeho výchozí nastavení.

Princip

Smudge Tool sice možná vypadá jako štětec, ale ve skutečnosti štětcem v pravém slova smyslu není; jde o samostatný nezávislý nástroj, který s malovacími štětci (Brush Tool) pouze sdílí jejich knihovnu přednastavených tvarů a využívá jejich paletku "Brushes" (v české verzi "Stopy").

Nástroj funguje tak, že (kliknutím) navzorkuje část obrazu pod kurzorem, kterou pak "tlačí" či "vytahuje" ve směru vedení ruky. Takto vytlačované či tažené pixely pak mohou reagovat nejrůznějším způsobem v závislosti na tom, jak jsou nastaveny vlastnosti nástroje. V základním nastavení (tzn. se základní airbrushovou špičkou a bez dalších úprav) se Smudge Tool k obrazu chová poměrně neomaleně a nevybíravě: tzn. plošně stahuje a deformuje všechno v dosahu jeho nastavené velikosti. Umí se však chovat i mnohem citlivěji - zvládnete-li jeho destruktivní chování usměrnit a přizpůsobit svému záměru, dokáže ve spojení s tlakově citlivým perem odvádět docela užitečnou a různorodou práci.

V praxi - v reálném čase - pak práce s nástrojem může vypadat takto:

Smudge Tool & horní nástrojová lišta

Nejzákladnější parametry jsou dostupné v horní nástrojové liště, pro přesnější definování chování nástroje pak slouží paletka Brushes (Stopy); o té bude řeč za chvíli.

Horní nástrojová lišta je ve Photoshopu obecně "citlivá" na aktuálně vybraný nástroj, takže jakmile aktivujete nástroj Smudge Tool, okamžitě budete mít přístup k jeho základním parametrům.

PSsmudge_06f.jpg

1. Ikonka zcela vlevo
Umožňuje rychlý přístup do univerzální photoshopové knihovny přednastavených nástrojů; tato položka se však nevztahuje výhradně k nástroji Smudge Tool - odsud se můžete dostat také k jiným přednastaveným nástrojům či jejich uživatelsky uloženým variantám (pokud jste je předtím uložili).

2. Ikonka Brush (Stopa)
Rozbalí zjednodušené okno pro nastavení nejzákladnějších vlastností stopy: tzn. jejího tvaru, velikosti a případně tvrdosti okrajů (což je využitelné pouze v případě standardních kulatých špiček). Občas se mezi posuvníky objeví také tlačítko "Use Sample Size" (Použít velikost vzorku), k čemuž dochází pouze ve chvíli, když vyberete některý z navzorkovaných (nesymetrických) tvarů - a slouží k návratu k původní navzorkované velikosti.

3. Mode (Režim)
Podobně jako u standardních štětců, i u rozmazávacího nástroje můžete pracovat v různých režimech, chcete-li izolovaně ovlivňovat jen některou dílčí část původního obrazu (barvu, světlou složku, tmavou složku apod.). Počet režimů je v tomto případě sice omezený, základní využitelné možnosti však zůstaly.

4. Strength (Síla)
Koriguje intenzitu rozmazávacího účinku.

5. Sample All Layers (Vzorkovat všechny vrstvy)
Nástroj Smudge Tool za normálních okolností nepracuje v prázdné vrstvě, protože potřebuje mít přímý přístup k obrazovým pixelům - aby fungoval, je nutné pracovat buď přímo v obraze (což není moc praktické), nebo v jeho kopii. Zatržení tohoto parametru však práci v prázdné vrstvě umožní - Photoshop totiž při zatržení "vzorkuje" pixely napříč vrstvami (jako by byl obraz sloučený). Tento nenápadný parametr má docela velký význam z hlediska "nedestruktivního" způsobu práce - umožňuje bezpečnou práci v prázdné vrstvě nad obrazem, kde zůstávají pouze rozmazané tahy (oddělené od spodních vrstev), zatímco původní obraz zůstává pod pracovní vrstvou beze změny zachován. Při tomto způsobu práce však Photoshop může občas reagovat trochu zpomaleně, takže není-li to nezbytně nutné (tzn. pracujte-li např v kopii obrazu), pak tento parametr nechte nezaškrtnutý, abyste Photoshop (i sebe) zbytečně nezatěžovali nepotřebnými procesy. Parametr je dostupný pouze v případě, že jeho použití přichází v úvahu, tzn. obsahuje-li soubor více vrstev.

6. Finger Painting (Malování prstem)
Za normálních okolností (tzn. ve stavu "nezatrženo") si Photoshop navzorkuje pixely pod kurzorem v místě kliknutí, a ty pak při následném tažení "přesouvá". Zatrhnete-li však toto tlačítko, Photoshop do rozmazané stopy během tažení přidává ještě aktuálně nastavenou barvu popředí (jako byste ještě před rozmazáním namočili prst do nějaké barvy); pro přepínání mezi stavy "zapnuto/vypnuto" lze během práce použít také klávesu Alt (Option pro Mac); tato volba však z nějakého důvodu na některých počítačích, kde jsem ji zkoušela použít, nefungovala.

7. Poslední ikonka
... vyvolává/vypíná paletku Brushes (Stopy), která slouží pro přesnější nastavení chování nástroje.

Paletka Brushes (Stopy)

Paletka Brushes je univerzálním místem, kam mají přístup nejrůznější nástroje - tedy nejen standardní malovací štětec "Brush Tool" (jak by se z názvu paletky mohlo zdát), ale také např. rozmazávací "Smudge Tool", klonovací "Clone Stamp Tool", zesvětlovací "Dodge Tool", ztmavovací "Burn Tool" a ještě několik dalších ručních lokálně pracujících nástrojů. Právě zde se totiž upřesňují vlastnosti jejich chování. Je-li paletka pro zvolený nástroj dostupná, dostanete se k ní přímo z horní lišty (viz č. 7); a nebo ji kdykoli můžete vyvolat z Menu/Window/Brushes (Menu/Okna/Stopy).

V rámci tohoto článku se nemohu podrobně věnovat obecné filosofii nastavování paletky Brushes, ani významu každého jednotlivého parametru (k tomu se vrátím výhledově v plánovaných tutoriálech zaměřených na štětce); dnes se paletce budu věnovat jen velmi okrajově - zmíním pouze parametry a nastavení, která mají nějaký přímý nebo nepřímý vztah k základním vlastnostem nástroje Smudge Tool.

Paletka Brushes (Stopy) v kontextu nástroje Smudge Tool

Má-li být nástroj prakticky použitelný, nemůže zůstat v základním nastavení, to už jsem zmínila. Důvodů je hned několik: jeho základní airbrushová špička je příliš "kompaktní", jeho pružnost je příliš "strnulá" a jeho ohleduplnost k okolním částem obrazu je díky "hutnosti" jeho stopy téměř nulová - nástroj s sebou jednoduše plošně "strhne" každý pixel v okolí, apod.

To všechno však lze upravit - pro nástroj můžete zvolit mnohem vzdušnější (nebo dokonce speciálně uživatelsky vytvarovanou) špičku/hrot, můžete snížit intenzitu reakce, můžete upravit nežádoucí "těžkopádnost" stopy tím, že snížíte její mezerování, lineární způsob rozmazání můžete změnit na plošné rozmazání aktivováním rozptylu stopy apod.

Poznámka k terminologii

Než se dostanu ke konkrétním nastavením, musím se chtě-nechtě alespoň stručně zastavit u terminologie štětců. Vzhledem k tomu, že při přesnějším nastavování chování štětců (či jiných nástrojů využívajících paletku Brushes) je nutné rozlišovat jejich jednotlivé elementární části - a vzhledem k tomu, že české ekvivalenty původních anglických názvů nejsou v rámci Photoshopu používány vždy zcela jednoznačně - je dobré si ujasnit, co si pod používanými pojmy představit. Označení "štětec", "stopa", "otisk", "špička/hrot", "varianta" apod. tedy v rámci dnešního článku (a vlastně ve všech svých textech) používám v následujících významech:

"Štětec" je označení pro standardní štětec (Brush Tool), tj. samostatný malovací nástroj ze základní paletky nástrojů. V tomto kontextu se tedy toto označení nevztahuje na ostatní "nemalovací" nástroje (Smudge Tool apod.), protože tyto nástroje nejsou skutečnými "štětci" v pravém slova smyslu; se standardními malovacími štětci pouze sdílejí některé společné knihovny či nastavení.

Každý štětec za sebou může zanechat buď samostatný "otisk", nebo souvislou "stopu", jejíž charakter je dán (mimo jiné) zvoleným tvarem "špičky/hrotu". U ostatních "nemalovacích" nástrojů je to do jisté míry velmi podobné - také "nemalovací" nástroje za sebou nechávají nějakou "stopu", jejíž charakter je dán (mimo jiné) tvarem "špičky/hrotu". Rozdíl je jen v tom, že u těchto nástrojů nemalujete, ale např. rozmazáváte, ztmavujete, rozostřujete apod.

"Varianta" je jakákoli přednastavená podoba nástroje, kterou nemusíte, ale můžete uložit (pro pozdější rychlejší přístup) do knihovny přednastavených nástrojů; každý nástroj může mít de facto libovolný počet variant.

Tvar špičky

Tvar špičky/hrotu (Brush Tip), který svému nástroji přiřadíte, má z hlediska jeho chování dost zásadní význam - určuje základní charakter stopy. Pro běžné rozmazání, rozmytí či vyhlazení plochy poměrně dobře funguje jakýkoli odlehčený tvar ze základní photoshopové sady. Označením "odlehčený" mám na mysli jakýkoli "tečkovaný", "vzdušný" či "děrovaný" tvar, který není tvořen souvislou plochou (v základní sadě jich je poměrně dost). Photoshop při práci s takovou špičkou některé pixely v ploše během rozmazání vynechá (nebo je ovlivní jen minimálně), takže ve výsledku dochází k mnohem menší destrukci původní plochy pod kurzorem a v jeho okolí. Potřebujete-li navíc dosáhnout nějakého specifického chování, Photoshoshop umožňuje definování vlastního uživatelského tvaru (což byl také případ např. "hřebenové" varianty" z předešlého tutoriálu).

Do knihovny s nejrůznějšími tvary špiček se dostanete např. buď přímo z už zmíněné horní lišty (viz č. 2), nebo z paletky Brushes (Stopy) přes sekci "Brush Tip Shape" (Tvar špičky stopy), která se zobrazí po kliknutí na název příslušné lišty (viz obr. paletky Brushes/Stopy).

Zde najdete základní parametry pro nastavení velikosti a tvrdosti zvolené špičky (podobně jako ve zjednodušené paletce rozbalitelné z horní lišty) - a kromě toho je tu ještě několik dalších parametrů, z nichž nejdůležitějším je Spacing (Mezery).

Mezery

Spacing/mezerování ovlivňuje "hutnost" či "vydatnost" nanesené stopy. Co si pod tím představit?

Když si představíte, že každá digitálně nanesená stopa vlastně ve skutečnosti není ničím jiným, než jen souvislou řadou těsně za sebou kladených jednotlivých "otisků" zvolené špičky, pak tento parametr určuje hustotu či vzájemný rozestup mezi těmito jednotlivými "otisky". Odlišné hodnoty mezerování u stejné stopy jsou vidět na násl. obrázku - nastavíte-li mezerování na nízké hodnoty, žádné oddělené otisky neuvidíte, zkuste ale posunout jezdec k vyšším hodnotám - a stopa se začne rozpadat. (Toto je také - mimo jiné - jeden ze způsobů, jak ve Photoshopu dosáhnout "tečkované" linky.)

PSsmudge_11f.jpg

Standardní používaná hodnota se u běžných štětců pohybuje kolem cca 15 - 25 % (čím "hustší" stopa, tím větší zátěž pro Photoshop - což se normálně nijak neprojeví, ale u slabších počítačů může dojít ke zpožděnému vykreslování).

V kontextu dnes popisovaného Smudge Tool lze tedy zjednodušeně říct, že stopy s nízkými hodnotami jsou "hutné" a reagují poměrně těžkopádně, naopak stopy s vyššími hodnotami jsou "lehké" a "svižné". Při nastavení větších mezer bude rozmazaná stopa méně deformující a navíc "vyjde" na delší vzdálenost, takže můžete pracovat mnohem uvolněněji a mnohem snáz během pohybu ruky kontrolovat přítlak pera.

Způsob vedení tahu

Kromě zmíněných základních nastavení je pro nástroj Smudge Tool (na rozdíl od malovacích štětců) velmi důležitý také způsob vedení tahu. Při každém "nasazení" tahu (tzn. při kliknutí, resp. přiložení hrotu pera na plochu tabletu) nástroj vzorkuje vlastnosti pixelů pod kurzorem - takže není jedno, kam kliknete (či kam umístíte pero) a jakým směrem nástroj vedete. Navzorkované pixely budou "vtaženy" či naopak "vytaženy" z jednoho místa na jiné, takže je potřeba docela cíleně hlídat, o jaké pixely (a kde) vlastně skutečně stojíte - a podle toho vést ruku s nástrojem. Důležitost způsobu vedení tahu jsem u jedné použité varianty zmínila už minule na příkladu malování vlasů:

Ostatní možnosti

Zatímco standardní malovací štětce mají v rámci paletky Brushes k dispozici ještě desítky dalších nastavitelných parametrů (ukrytých v jednotlivých sekcích, které se zobrazí až po kliknutí na název příslušné lišty), které mohou zcela zásadně ovlivnit jejich vzhled či chování; pro nástroj Smudge Tool většina z nich nemá větší význam, některé jsou dokonce přímo nedostupné. K řízení chování i celkové dynamiky tohoto nástroje obvykle stačí pouze vhodná volba špičky, volnější mezerování a standardní ovládací prvky z horní nástrojové lišty.

Nastavení použitá v tutoriálu Malování vlasů

V následujícím textu uvádím konkrétní nastavení, která jsem použila v minulém tutoriálu:

Smudge Tool 1: ostře definované rozmazání
Charakteristika:
Nástroj má relativně kompaktní, ale přitom vzdušnou špičku (kterou jsem definovala právě pro tento účel) a jeho mezerování je výrazně zvýšeno (93 %), žádné další zásadní nastavení v paletce Brushes nebylo použito - není aktivováno dokonce ani řízení přítlakem pera (Other Dynamics / Další dynamika), protože by zkrátilo dráhu rozmazávané stopy.
Režim Normální
Síla 75 %

PSsmudge_13f.jpg

Smudge Tool 2: hřebenová varianta
Charakteristika:
Nástroj má lineární tečkovanou špičku (kterou jsem definovala speciálně pro tento účel), hodnoty mezerování jsou nízké (3 %), ostatní parametry použity nebyly.
Režim Normální
Síla 75 %

PSsmudge_14f.jpg

Nevýhodou této varianty je to, že během práce obvykle nevystačíte s jediným pevně nastaveným úhlem hrotu, a musíte tedy (chcete-li ho průběžně měnit) v paletce Stopy často upravovat jeho natočení:

Smudge Tool 3: plošné rozmytí
Charakteristika:
Pro tento nástroj jsem použila jeden z photoshopových přednastavených "štětinových" tvarů špičky/hrotu, mezerování je nastaveno na minimum (1%) - a kromě toho je tentokrát aktivován také rozptyl stopy (Scattering), který je nastaven na mírné nahodilé kolísání; díky tomuto parametru nástroj tentokrát nerozmazává navzorkované pixely "v linii", ale reaguje plošně.
Režim Normální
Síla 58 %

PSsmudge_16f.jpg

Kromě zmíněných nastavení automaticky používám (u všech štětců či jiných nástrojů) také parametr Smoothing (Vyhlazení); Photoshop při tomto nastavení "dopočítává" stopu tak, aby při změně směru nebyla ostře kostrbatá, ale plynule zaoblená.

Shrnutí

Dnes popsané varianty či teoretické možnosti jsou - jak je pro Photoshop typické - jen malou ukázkou toho, co je ve skutečnosti možné. Každý záměr vyžaduje trochu jiné nastavení - a úspěšnost práce s nástrojem v praxi pak záleží na tom, do jaké míry dokážete rozlišit, zkombinovat a využít vlastnosti nástroje a jeho dílčí nastavení, která jsou k dispozici.

K ostatním parametrům paletky Stopy, které jsem dnes zmínila zatím jen letmo nebo vůbec - nebo k jiným zmíněným a neupřesněným postupům (definování vlastní stopy, práce s Preset Managerem aj.) se vrátím v některém z příštích samostatných tutoriálů.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Design  

 » Rubriky  » Photoshop  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: