Photoshop: Docela prozaický Digital Art - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



fotograf

Photoshop: Docela prozaický Digital Art

praxe

14. února 2003, 00.00 | Lámete si hlavu, kde vzít pozadí pro své návrhy? Nemusíte, máte-li po ruce
například kousek igelitu ... tato prostá "rekvizita" nám prokáže nemalou službu - bude nám totiž dobrým zdrojem struktury a odlesků pro naše budoucí dílko.

{Úvodní část}

Zapomeňme na chvíli na pravděpodobně poněkud jiný účel, ke kterému byla naše zmíněná pomůcka původně určena - a povyšme ji do role zcela jiné ... protože pokud to uděláme, prokáže nám tato prostá "rekvizita" nemalou službu - bude nám totiž dobrým zdrojem struktury a odlesků pro naše budoucí dílko. Jak s nimi naložíme, je už jen na naší fantazii, možností je skutečně mnoho. Jedna z nich, jak to nakonec může dopadnout, je na obrázku:



Začátek je tedy docela prozaický... naskenujeme kousek igelitu. 



Pro svou ukázku jsem zvolila černý igelitový odpadkový pytlík, který jsem "naaranžovala" na skenovací plochu (víko skeneru jsem lehce podložila, abych igelit úplně "nepřiplácla" ke sklu) - a naskenovala (režim "Grayscale"). 
Připravujeme-li grafiku tohoto typu - tzn. zcela abstraktní obraz, jako výchozí materiál lze použít skutečně cokoli .. místo igelitu nám stejně tak dobře může posloužit i jakýkoli jiný materiál, pokud splní, co od něj očekáváme ... Chceme-li dostat výrazné lesky a velmi kontrastní kresbu, je ideálním zdrojem alobal, pokud chceme naopak vycházet z měkkého jemného stínování, je skvělý satén nebo hedvábí ... ale třeba i zmačkaná "PET" láhev od stolní vody položená na skener má své kouzlo ... 

Tak. Připravme si základní prostředí, ve kterém budeme pracovat: Vytvořme nový soubor, do kterého umístíme (nebo prostě přetáhneme) naskenovaný obrázek (takže se současně automaticky vytvoří i nová vrstva). Taky si rovnou předpřipravme i další vrstvy, které budeme v průběhu postupně potřebovat - pro začátek to bude jedna vrstva pro barevný přechod, jedna vrstva pro stíny a ještě vytvořme také vrstvu pro světla (ta by měla být zcela nahoře). Také si zduplikujme vrstvu s naskenovaným obrázkem - budeme sice celou dobu pracovat jen s jednou z obou vrstev - máme ale jistotu, že se můžeme k původní podobě kdykoli vrátit, kdybychom to potřebovali. 
Nyní máme soubor s několika prázdnými vrstvami a se dvěma vrstvami s naskenovaným obrázkem (plus původní background). 



Přepneme se teď do vrstvy "Barva" a pěkně ji celou vyplníme barevným přechodem (Gradient Tool) - já jsem zvolila jeden z přednastavených přechodů Photoshopu - "Copper" /režim Normal, krytí 100%, směr diagonálně z levého dolního do pravého horníhorohu (viz 1. ve schématu načrtnutém o kousek níž) ...




Náš naskenovaný igelitový podklad je teď  tímto přechodemzcela překrytý. 



Ihned poté, co jsme vytvořili přechod, provedeme (ve stejné vrstvě, to je důležité!) totéž ještě jednou - tzn. znovu aplikujeme tentýž přechod, jen s tím rozdílem, že tentokrát změníme režim prolnutí nástroje a směr přechodu: režim prolnutí (Mode) bude nyní "Color Burn" (pozor! - nezaměňovat s režimem prolnutí vrstvy; ta zůstává zatím stále v režimu Normal), směr bude tentokrát z levého horního rohu k pravému okraji (zhruba doprostřed výšky pravého okraje - viz 2.).



Výsledek by měl vypadat přibližně takhle:



Máme teď přichystanou vrstvu, která našemu nebarevnému podkladu dodá barvu - změňme tedy režim vrstvy s přechodem z "Normal" na "Multiply". 



Naši igelitovou strukturu teď už zase vidíme - igelit "převzal" (sice zatím poněkud temný, s tím si ale hned poradíme) barevný tón vrstvy nad ním. Ty uvozovky u slova "převzal" jsou skutečně na místě - ve skutečnosti je vrstva s igelitem stále v původním stavu - tzn. nebarevná; že je barevná se teď jen "tváří" ... 

[-more-]{Zvýraznění světel}

Máme tedy už jakýsi polotovar. Další krok, který je před námi, je úprava (zvýraznění) světel. Abychom měli dostatečnou kontrolu nad tím, co budeme dělat, vrstvu s barevným přechodem na chvíli vypneme, protože by nám teď spíš překážela, než pomáhala, a přepneme se do vrstvy "Sken". To, co nyní provedeme, nebude nic jiného, než že zvýrazníme světla, která už v naší předloze stejně máme. To znamená, že vyjdeme z nejsvětlejších oblastí našeho naskenovaného podkladu. (Pro jednoduchost jsem v naší ukázce zvolila tento postup; v praxi je však práce s abstraktním obrazem tohoto typu v zásadě bez omezení - a je skutečně pouze na grafikovi, jestli je se stávajícím rozložením světel své předlohy spokojen, a tedy "jen" využije a zvýrazní to, co se samo nabízí, nebo jestli naopak do obrazu zcela zásadně zasáhne a sám určí, kam si svá světla/stíny aj. umístí ... )

V naší ukázce tedy zůstaneme u toho, co se k využití samo nabízí. Zvolíme nástroj Magic Wand/kouzelná hůlka a ťukneme někam na nejsvětlejší místo naskenovaného obrazu (v mém souboru bylo toto nejsvětlejší místo v levém horním rohu, na násl. obrázku je zobrazen už jen detail výběru). Samotný výběr kouzelnou hůlkou - tzn. "kolik se toho vybere" - závisí na nastavení tolerance nástroje; je třeba tedy zvolit hodnotu přiměřenou tomu, "kolik toho skutečně potřebujeme vybrat"; v mém případě byla tolerance nastavena na hodnotu 60. Aby to, co chceme právě provést, mělo smysl, výsledkem našeho výběru by měla být skutečně jen světlá místa. 



Protože po prvním "kliknutí" do plochy máme zatím vybranou jen část toho, co potřebujeme, musíme ještě "dovybrat" i všechny ostatní podobně světlé oblasti pomocí Menu:Select/Similar). Potom ještě změkčíme okraje (Menu:Select/Feather=20; selekce lehce změní tvar) a takto upravený výběr vyplníme bílou barvou (nezapomeňme se předtím, než budeme "vyplňovat",  přepnout do vrstvy, kterou jsme si pro tento účel zvlášť vytvořili - tzn. vrstva "Svetla"). Výplň provedeme pomocí Menu:Edit/Fill = barva bílá, režim Normal, krytí 100%. Díky předchozímu prolnutí okrajů získáme měkce ohraničené bíle vyplněné plochy.



Proč jsme tuto samostatnou vrstvu s bílými ploškami vytvářeli uvidíme hned, jakmile si vrstvu "Svetla" přepneme do režimu "Overlay"/Překrýt - a vypnutou vrstvu "Barva" opět zapneme (měla by zůstat v režimu Multiply/Násobit).



(Pokud máme stále ještě vybranou selekci, deaktivujeme ji/Deselect). 
V této chvíli můžeme, chceme-li, ještě doladit vrstvu s naším igelitovým podkladem (přepneme se do ní) - místy ji můžeme ztmavit nebo naopak zesvětlit - ideálními nástroji pro takové úpravy jsou "Burn Tool" (ztmavuje, ale přitom nepřekrývá, tzn. zachovává kresbu) a "Dodge Tool" (zesvětluje, ale nepřijdeme přitom o stíny).

A abychom do obrazu dostali také trochu "dynamiky", nesmí chybět lehký dojem pohybu ... k tomu se dobře hodí filtr Motion Blur/Rozmazání. Nástrojem Lasso nejprve ručně vybereme oblast (stále jsme ve vrstvě "Sken), kterou bychom chtěli "rozmáznout" ...  



... vybranou oblast pak pomocí Clipboardu (tzn. Copy&Paste) zkopírujeme a přeneseme do nové vrstvy (na obrázku je výsledná  vybraná oblast, umístěná nyní v samostatné vrstvě) ...



... a pomocí filtru Menu: Filter/Blur/Motion Blur vrstvu rozmažeme ...
 



Dohromady se zapnutými ostatními vrstvami bude výsledek vypadat přibližně takhle:


[more]{Závěrečné ztmavení - přidání hloubky}
Ještě "přidáme hloubku" - tzn. obraz zčásti ztmavíme (pro tento účel jsme si na začátku připravili vrstvu "Stiny"). Provedeme to tak, že ručně (Lasso) vybereme oblast, kterou chceme ztmavit - a vyplníme ji černou barvou; okraje vybrané oblasti ještě před výplní opět změkčíme pomocí Menu:Select/Feather = 100, aby přechod černé barvy do obrazu byl plynulý (výplň: Menu:Edit/Fill = barva černá, režim Multiply, krytí 100%), celou vrstvu pak taky nastavíme do režimu "Multiply" 



A jsme se svým podkladem vlastně hotovi - už jen dořešíme typografii, pokud máme něco takového v úmyslu (pozn.: pokud ano, musíme poté, co napíšeme text, textovou vrstvu "rozrastrovat" - tzn. převést na bitmapu pomocí Menu:Layer/Rasterize/Type - aby se s vrstvou dalo volně pracovat... V paletce vrstev se provedená změna projeví zmizením znaku "T").
 



Dál už takto připravený text jen kopírujeme ... zvětšujeme nebo zmenšujeme ... prolínáme v různých režimech ... některý  rozmažeme (Motion Blur), některý otočíme, někde ubereme v procentech krytí ... 







... a pokud chceme ještě trochu experimentovat s barvou, můžeme například zduplikovat vrstvu "Barva" - a nebo třeba přidat ještě úplně jiný barevný přechod ... a různě měnit režimy prolnutí ... a nastavovat a kombinovat ... Příjemnou zábavu ...
 


Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Photoshop  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: