Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
-
11. prosince 2024
fotograf
Maskovací mistr KnockOut 2.0
Maskovani KnockOut
19. března 2002, 00.00 | Maskujete často komplikované objekty jako je dým, voda či vlasy? Pak by pro vás nová verze programu KnockOut mohla být zajímavé řešení.
Program KnockOut je jednou ze tří aplikací, které v současné době nabízí Corel ve své samostatné produktové řadě procreate. Spolu s programy Painter a KPT Effects je tak software určen profesionálním grafikům - KnockOut konkrétně k pokročilému maskování bitmapových obrázků.
KnockOut ve verzi 2.0 je prvním celočíselným upgrade, který Corel pro tento software připravil poté, co firma program koncem roku 1999 převzala od původního výrobce, společnosti Ultimatte. V recenzi se proto postupně zaměříme jak na nové funkce, tak samotný účel programu v konkurenci ostatních dnešních řešení.
Jak jsme se již zmínili, KnockOut je určen pro pokročilé maskování objektů z pozadí - nejčastěji pro další použití v grafických montážích. Jeho hlavní síla je přitom v maskování jemných, a zejména poloprůhledných prvků jako jsou vlasy, kouř, stíny, rozmazané okraje atd., při kterém KnockOut uživateli pomáhá zapojením různých "inteligentních" algoritmů. Podíváme-li se na další produkty nabízené na dnešním softwarovém trhu, tak největší konkurenci představuje pro KnockOut podobně zaměřený program Mask Pro od společnosti Extensis (nabízený také ve verzi 2.0) a zejména pak dnešní možnosti nejrozšířenějšího bitmapového editoru Adobe Photoshop. Právě v kontextu s možnostmi Adobe Photoshopu se v recenzi pokusíme vymezit, jaké využití KnockOut nabízí a pro koho je určen (porovnání KnockOutu s Mask Pro se budeme věnovat v některé další recenzi). Srovnání s tímto bitmapovým editorem je na místě mj. také z toho důvodu, že od verze 2.0 již není KnockOut distribuován jako samostatně spustitelný produkt, ale jako zásuvný modul (plugin) určený pro Adobe Photoshop a další grafické programy umožňující používání těchto modulů (Corel Photo-Paint, Painter a další). K dispozici je jak pro platformu Windows, tak Macintosh.
Novinky v KnockOut 2.0
Kromě formy distribuce patří mezi další podstatné novinky programu možnost práce s obrázky uloženými v režimu CMYK (předcházející verze podporovaly pouze RGB obrázky), možnost vícenásobného vrácení prováděných operací (undo), nové nástroje na jemné doladění výsledného vymaskování (štětec a guma) a změny v rozvržení pracovní plochy programu. Velmi podstatná je i viditelná vyšší efektivita využívání systémových prostředků počítače, kdy program již nemá takové paměťové nároky jako předcházející verze.
Princip práce s KnockOutem
Smysl programu je v maskování jednak velmi jemných prvků (např. vlasy, chlupy) a především částečně průhledných objektů (kouř, sklo, kapalina). Nutno však podotknout, že maximální využití všech možností programu vyžaduje určité praktické zkušenosti. Rozhodně nelze očekávat, že se na první pokus podaří vymaskovat komplikovanější objekt tak, jak by si člověk představoval. Na druhou stranu je i s ohledem na cenu programu jasné, že program se vyplatí tam, kde se podobné grafické operace provádějí častěji. V takovém případě si pak dokážeme představit, že se práce s KnockOutem může stát poměrně velmi rutinní záležitostí.
Ve většině případů se v programu pracuje tak, že se nejprve maskovaný objekt ručně vybere nástrojem podobným lasu v Adobe Photoshopu. K dispozici jsou samozřejmě nástroje pro následné jemné doladění výběru (přesto výběr komplexnějších objektů - např. celých postav vyžaduje poměrně dost práce). Výběry jsou v programu k dispozici dva - pro plné objekty a pro stíny. Po definování vnitřních hranic obrazu (tj. maskovaného objektu) je třeba výběrem definovat také jeho vnější hranice - tj. začátek pozadí, které bude z obrazu odstraněno (vymaskováno). KnockOut 2 již má naštěstí k této operaci funkci "Auto Outside Object", která sama vytvoří předpokládané hranice začátku pozadí podle nastaveného výběru samotného objektu - prostor vzniklý mezi těmito dvěma hranicemi pak představuje "přechodovou oblast" na kterou se soustředí hlavní funkce programu. Zde probíhá maskování objektů, které se prolínají s pozadím (tj. jemné drobné součásti obrázu není nutné vybírat zvlášť, např. vlas po vlasu, ale stačí je ve většině případech nechat v "přechodové oblasti"). Pokud výsledné vymaskovaní u takto hrubě provedeného výběru nefunguje, nabízí KnockOut další specifické nástroje, kterými lze definovat např. barevné odstíny v přechodové oblasti náležející k maskovanému objektu nebo opačně odstíny náležející k pozadí. U komplikovanějších objektů (např. průhledná sklenice s pozadím nebo poloprůhledná křídla hmyzu) se musí definovat hranice mezi objektem a pozadím třeba i několika různými výběry a nápomocny jsou ještě další nástroje pro jemné výběry jednopixelových bodů.
Původní obrázek
Označení vnitřní části maskované hlavy v programu KnockOut 2.0
Při práci je k dispozici praktická inteligentní lupa
Vnější výběr označuje začátek pozadí
Automatické vymaskování vlasů hotové během několika desítek vteřin
Maska v alfakanálu
Dodatečné úpravy pomocí nástroje štětec nebo guma
Po vymaskování nabízí KnockOut ještě dva nástroje pro úpravu obrázku - stětec a gumu, pomocí kterých lze ve vymaskovaném obrázku doplňovat nebo vymazávat jednotlivé plochy nebo body. Tyto nástroje však vypadají, jako by byly do programu přidány na poslední chvíli - minimálně proto, že nedisponují žádnou možností vrácení ani poslední provedené operace!
Přímo v prostředí pluginu lze navíc nahrát k vymaskovanému objektu i pozadí a ujistit se tak například, že je objekt pro použití s vybraným pozadím vymaskován dostatečně.
Hotový obrázek je možné uložit zpět do Photoshopu buď jako samotnou masku v alfakanálu, nebo vrstvu s průhledným pozadím.
KnockOut vs. Photoshop
Jak je dostatečně vidět i ze stručného popisu možností programu, KnockOut je opravdu určen především pro maskování komplexnějších objektů s postupnými přechody do pozadí. Bude-li vašim cílem vymaskovat jednoduchý, kontrastní objekt doporučujeme zvolit funkce běžného grafického editoru - pro skutečně jednoduché objekty stačí základní nástroje typu laso, pro komplikovanější pak např. nástroj Extract v Adobe Photoshopu (jeho možnosti popisujeme např. v článku "Photoshop a makro efekt s fotkou" nebo "Photoshop: Výroba vlastního PFka není nic těžkého". Tutoriály ukazují, že nástrojem Extract lze u některých typů obrázků provádět v podstatě velmi podobné operace jako v programu KnockOut - podstatný rozdíl je však v produktivitě práce. Zatímco KnockOut si většinou sám poradí s maskováním různých chlupů a vlasů (označených pouze rámcově), v Photoshopu je nutné všechny detaily vyznačit opravdu hodně detailně. Na některé speciální úlohy, jako je maskování skla, dýmu aj. je pak KnockOut opravdu jedinečný - avšak poté, co se jej naučíte dobře ovládat. Zmiňované výhody KnockOutu jsou vykoupeny jeho cenou - plugin se prodává za cca 330 dolarů, takže jeho smysl vidíme na těch pracovištích, kde jsou podobné maskovací úlohy skoro denním chlebem. Tam může odvést velmi dobrou práci. Další zajímavé ukázky možností programu naleznete na adrese http://www.procreate.com/product/knockout2.html
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
5. ledna 2017
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
14. října 2024
-
22. října 2024
-
10. prosince 2024