Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
fotograf
Knižní novinka: Scott Kelby - Digitální fotografie ve Photoshopu CS2
22. listopadu 2006, 00.00 | Na český knižní trh se nedávno dostal překlad dalšího úspěšného díla renomovaného
amerického autora Scotta Kelbyho. Jde o sadu návodů pro úpravy digitálních fotografií v
prostředí Photoshopu CS2, jež má skutečně co dát jak začínajícím, tak pokročilým
uživatelům. Více již v naší recenzi.
Amerického autora Scotta Kellbyho není asi třeba našim čtenářům příliš představovat, neboť v tuzemsku se hojně vydávají překlady děl, které stvořil Kelby buďto sám nebo ve spolupráci s dalšími autory. Hlavní doménou Scotta Kelbyho je bezesporu Photoshop (připomeňme, že Kelby je mimo jiné šéfredaktorem časopisů Photoshop User a renomovaným školitelem pro daný program). Na práci ve Photoshopu se zaměřuje i nedávno vydaný překlad díla jmenovaného autora "Digitální fotografie ve Photoshopu CS2" (originální titul "The Photoshop CS2 Book for Digital Photographers" vydalo vydavatelství New Riders v roce 2005), s kterým na český tržní trh přichází vydavatelství Computer Press. Jedná se o následníka i u nás populární obdobné publikace věnované Photoshopu CS. Co vše se lze z dané knihy dozvědět a pro jakou cílovou uživatelskou skupinu je tato publikace určena? To jsou otázky, na které bychom rádi odpověděli v této recenzi.
Základní popis
Poslání knihy je jasně naznačeno již názvem. Je ovšem třeba říci, že narozdíl od jiných publikací na dané téma je důraz silně kladen na praxi, a nikoli na nic neříkající popisy počítačových funkcí. Odpovídá tomu styl výkladu, který je založen na přesně definovaných postupech (či chcete-li tutoriálech), které si může uživatel sám vyzkoušet krok za krokem na svém počítači. K danému účelu lze přitom použít prakticky všechny ukázkové fotografie (mnohé pořídil sám Kelby, další pak D. Moser a fotografové ze společnosti Jupiter Images) zobrazené v jednotlivých postupech, neboť tyto jsou k dispozici k volnému stažení na webových stránkách autora.
Postupy jsou předkládány v dvousloupcovém layoutu, který v jednom sloupci přináší text, v druhém pak odpovídající obrázky (screenshoty z prostředí Photoshopu, zpracovávané fotografie atp.). Postup lze často pochopit již jen rychlým prolétnutím obrazové části, v části textové se nicméně často skrývají i cenné doplňkové informace: Kelby je opravdu praktikem, a tak jde ve výkladu obvykle za pouhé informace, které by čtenář sám vyčetl z manuálu, mimo jiné se mnohdy dovíme "ty pravé a osvědčené" hodnoty, které je třeba nastavit v různých dialozích při úpravách rozmanitých charakteristik fotografií.
Obsah
V 15 kapitolách se na 472 stranách formátu 167 x 225 mm věnuje autor jak tématům klasickým, patřícím k Photoshopu bez ohledu na jeho verzi, tak i mnoha těm, které přinesl až Photoshop CS2. Těmi novými je kniha otevřena, když první dvě kapitoly patří základním i pokročilejším postupům v manageru zdrojů Bridge (s pomocí podaných informací si uživatel Bridge osvojí na skutečně dobré úrovni). Rovněž výklad o používání Camera RAW v třetí kapitole se věnuje vysoce aktuálnímu tématu, a to práci s profi formáty digitálních fotoaparátů RAW, přičemž mimo obvyklých úprav je pozornost věnována nasazení formátů DNG a HDR. Naopak za klasickou co do tématu lze označit kapitolu 4, věnovanou změně velikosti a ořezu fotografií, mnohé z představených technik zde nicméně patří do kategorie chytrých tipů a neotřelých postupů nežli všeobecně známých návodů.
Hodně zajímavá je kapitola 5, ve které se Kelby pokouší bez jakéhokoli nadbytečného teoretizování přiblížit postupy správy barev, jež by měly vést k optimálnímu nastavení workflow, tedy konfiguraci barevného prostoru ve fotoaparátu a Photoshopu a dále kalibraci monitoru a nastavení tiskárny. Barvám je věnována i kapitola 6, která se zabývá korekcí barev (zde Kelby prozradí například své osvědčené hodnoty pro korekci tónů v okně Křivky či pro korekci barev pleti u fotografií určených k tisku a dále třeba skvělý trik pro nalezení neutrální šedé), kapitola 7 přináší (opět často hodně netriviální, například s použitím okna Výpočty) postupy pro převody fotografií do černé a bílé.
Pokud dopadla fotografie díky nesprávným nastavením fotoaparátu či nevhodným podmínkám nepříliš dobře, lze k jejímu vylepšení použít postupy z kapitoly 8, mimo jiné jsou zde řešeny problémy s digitálním šumem, expozicí, nevhodně použitým bleskem, červenýma očima apod. Srdce každého retušéra zaplesá nad následujícími kapitolami, neboť kapitola 9 se zabývá odstraňováním nežádoucích objektů z fotografií a kapitola 10 zase retušováním portrétů (bělení zubů a očí, odstranění akné a příznaků stárnutí, barvení vlasů aj.). Kapitola 11 nabízí řadu speciálních postupů, dovolujících vzhled fotografie vylepšit s pomocí různých efektů (měkké světlo, falešný duplex, koláž, infračervený filtr aj.), kapitola 12 se zabývá tvorbou panoramat. Celá kapitola 13 se pak věnuje ostření fotografií s pomocí nástrojů jako jsou filtry Zostření (Sharpen) a Chytré zostření (Smart Sharpen) či úprava světlosti v režimu Lab, popsány jsou i metody pro extrémní zostření obrysů či speciální doostření portrétů žen.
Poslední dvě kapitoly se zabývají vysoce důležitým, ale přitom podceňovaným tématem, kterým je prezentování a distribuování výsledků práce fotografa. V kapitole 14 se takto uživatel naučí z fotografií vytvářet různé formy plakátů a rámů, kapitola 15 je pak věnovaná použití nástrojů pro digitální copyright, vytvořením prezentace fotografií na monitoru či webu, tisku a zasílání podkladů přes Internet.
Jak je tedy z našeho přiblížení vidět, kniha se zabývá v postatě všemi podstatnými tématy spojenými s workflow digitální fotografie, od počátečního třídění až po finální výstup. Výklad o publikování na Webu či tiskovém výstupu je ovšem třeba brát jako základní, sloužící skutečně zejména především autorovi či retušérovi snímků, zde i v případě jiných témat pak nelze čekat podrobnější teoretické pasáže či snahu začlenit výklad do širších souvislostí: nevnímáme to ovšem v daném případě jako nějaký výrazný zápor.
K českému vydání
Kniha má velmi slušivý vzhled, je plnobarevná, v kvalitní brožované vazbě, tištěná na křídovém papíře (což ji ovšem činí hodně těžkou) a jejímu typografickému zpracování či použití vkusných ilustrativních fotografií u jednotlivých kapitol se dá máloco vytknout - toto provedení dokáže rozhodně motivovat k tomu, aby vlastní fotografie byly jednou publikovány také tak dobře. Zajímavou kuriozitou je skutečnost, že vnitřní část zadní obálky je vlastně kartou se vzorníkem, který poslouží jako velmi praktická pomůcka při korekcích barev u portrétních fotografií (viz postup s. 182-183).
Překlad Libora Pácla je rovněž na velmi dobré úrovni. Překladatel si poradil dobře nejen s překladem postupů, ale také rádoby vtipnými úvody k jednotlivým kapitolám, které mají sice nulovou informační hodnotu, ale zato představují slovíčkaření na vysoké úrovni, s kterým si překladatel musí umět trochu pohrát. (Vtipkování je v Kelbyho publikacích zdá se povinné, zde se naštěstí skutečně projevuje pouze v oněch úvodních částech, v postupech autor svůj "báječný smysl pro humor" krotí, což je dle našeho názoru jen a jen pro dobro věci.) Stejně jako v jiných publikacích Computer Pressu jsou názvy příkazů uvedeny pro anglickou i českou verzi Photoshopu CS2, screenshoty byly pořízeny v anglické verzi Photoshopu na platformě Mac OS X.
Závěrem
Nová Kelbyho publikace přináší hodnotnou sadu praktických postupů a informací, která má hodně co dát začínajícím i pokročilým uživatelům Photoshopu CS2, i když se nejedná o nějaký obecný výukový materiál, který by práci v Photoshopu probíral nějak systematicky - výklad vychází z požadavků, nikoli nástrojů. Zaměření na digitální fotografii přitom rozhodně neznamená, že je kniha pouze pro fotografy, stejně dobře ji využijí i pracovníci pre-pressových studií či pracovišť webdesignu, neboť bez dobře upravených fotografií se dnes obejde málokterá publikace. Majitelům předchozího vydání, kteří mezitím také přešli na CS2 verzi, můžeme knihu rovněž doporučit, neboť změny v novém vydání nejsou rozhodně pouze kosmetického charakteru a představují spíše zcela nového poutavého průvodce většinou užitečných funkcí, které Photoshop CS2 přinesl. Vzhledem k užitné hodnotě podaných informací a kvalitě polygrafického zpracování nám cena knihy 599 Kč (899 Sk) přijde jako adekvátní, i když pochopitelně ne právě nízká.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024