Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
-
11. prosince 2024
fotograf
Adobe MAX 2008: General session ve stylu Man in Black
3. prosince 2008, 00.00 | General Session nebo, chcete-li, keynote, je vždy jakousi přehlídkou toho, čím se chce společnost blýsknout před odbornou veřejností a ukázat, v čem se liší od konkurence. Adobe na letošním MAXu vsadila na efektivitu webového vývoje a zaměřila se zejména na vzájemnou vazbu mezi jednotlivými aplikacemi, službami a platformami. Co muži v černém předvedli?
Adobe je kreativní společnost s dost neformálním přístupem k řadě věcí, což potvrdila i letošní keynote na Adobe MAX. Celé více jak hodinové vystoupení bylo pojato v agentském stylu a kombinovalo narážky na Muže v černém a Jamese Bonda. Pod sloganem „Weapons of Mass Engagement - Quantum of Richness“ se podařilo dvojici Adobe evangelistů v čele s dobře známým a opravdu zábavným Benem Fortou diváky nejen informovat, ale i královsky bavit. Hlášky typu „Flash – tu technologii jsem prakticky stvořil já“ z úst lidí, kteří opravdu u zrodu těchto technologií stáli, vyzní úžasně dvojsmyslně. Ale vratně se k tomu důležitému – obsahu.
Dějství první: Design
Adobe už z nostalgie nemohlo začít jinde, než u designu, přestože celý program byl zaměřen výhradně na vývojáře. Nicméně i těm má v rámci balíků CreativeSuite CS4 opravdu co nabídnout. Elegance a efektivita celého řešení je založena na vzájemném propojení jednotlivých produktů, takže prezentátoři volně přecházeli mezi Flashem, Illustratorem a Photoshopem při skládání výsledného designu. Ve Flashi CS4 Professional byl hlavní důraz prezentace kladen na zcela nový model animování, který nabízí výrazně pohodlnější, rychlejší a zároveň i preciznější kontrolu nad animací. Na několik kliknutí myší lze nadefinovat pohyb objektu po Bézierově křivce, snadno lze rozhýbat (animace) vektorový objekt definováním jeho kostry a použitím inverzní kinematiky či použít například 3D efekty připravené ve Photoshopu. Z Photoshopu Adobe předvedlo dnes již dobře známé novinky jako je změna velikosti s ochranou objektů (Content-Aware Scaling), Auto Blend či kreslení na 3D objekty ve verzi Extended. Zcela upřímně nic zásadně nového.
Mnohem zajímavější vše začalo být při prezentaci Catalystu, dřív známého jako projekt Thermo. Ten je od dneška k dispozici v rámci Adobe Labs jako raná beta, zatím pouze pro Mac OS. Nicméně během několika týdnů by měla být k dispozici i PC verze bety. Prezentace Catalystu začala načtením PSD souboru (nativní formát Adobe Photoshopu) jako zdroje pro nový projekt. Catalyst rozpoznal všechny objekty, vrstvy a nastavení jak měl, takže z dobře připraveného Photoshop zdroje se snadno stal statický design web stránky. Úkolem Calatystu je pak jeho rozhýbání a přidání interaktivity, a to bez psaní zdrojového kódu. Vše je tedy otázkou klikání myši a využívání objektů, připravených skriptů, animací, transformací či akcí. Stejně jako zdroj může sloužit PSD, tak lze například přes schránku přenést do Catalystu vektorové objekty z Illustratoru s tím, že se zachová možnost jejich dalších úprav, rozložení na elementy atd. Prostřednictvím FXP formátu lze vygenerovaný kód interaktivních prvků přenést do Flexu a dále jej upravovat, což umožňuje zajít při návrhu webu za hranice toho, co je v Catalystu předpřipraveno.
Celkově musím přiznat, že propojení jednotlivých aplikací zaměřených na design uvnitř balíku CS4 s Catalystem je opravdu již na té úrovni, na jaké bychom si jej asi představovali. Je v podstatě jedno, jaký objekt používáte a v jaké aplikaci vznikl. Prostě máte RAW fotografii a můžete ji stejně dobře upravovat ve Photoshopu jako vložit do web stránky či Flash animace s tím, že balík se postará o její korektní zpracování, aniž by vyžadoval nějakou speciální akci uživatele.
Dějství druhé: Development
Největší část prezentace byla logicky věnována vývoji, který je z pohledu Adobe MAXu stěžejním tématem. Vše odstartovala prezentace projektu Alchemy, tedy možnosti využívat existující C++ knihovny a zdrojové kódy na platformě Flash. Alchemy samozřejmě nemůže sloužit jako kompilátor C++, protože jeho vnitřní logika a filosofie je dramaticky odlišná, ale lze díky němu přeložit C++ zdroj na ActionScript, který je již v prostředí Flashe jako ryba ve vodě. Ve výsledku tak není problém přímo ve Flash zobrazit RAW fotografii, exportovat do PNG, načíst PDF nebo třeba spustit emulátor Commodoru C64 a zahrát si klasiku typu Super Mario Bros – to vše v Adobe Flash Playeru 10!
Jako druhý přišel na řadu Flex Builder, resp. jeho příští verze s kódovým označením Gumbo, ve spojení s technologií ColdFusion (CF) na straně serveru. Díky tomuto propojení lze poměrně velmi rychle napojit databázová řešení na webové rozhraní. Ne náhodou Adobe pro testování serverových aplikací používá jednoduché AJAXové rozhraní. AJAX je obecně perspektivní řešení, Adobe jej masivně používá i pro nové funkce v Dreamweaveru nebo pro přenos flexových projektů na Adobe AIR. Na závěr výkladu o Flexu došlo i na již dříve oznámený plugin pro Visual Studio, který umožňuje v tomto populárním vývojářském prostředí Flex použít.
Dějství třetí: Deployment
Poslední kapitola show představila zásadní posun v jedné z palčivých otázek kladených řadou Flash vývojářů. Adobe a Google konečně zasedli za jeden stůl a vyřešili problém indexace flashového obsahu. Díky použití virtuálního klienta na straně Googlu a úpravám ve Flashi 10 dokáže nově Google indexovat všechny textové objekty obsažené ve flashových prezentacích.
Dále padla poměrně stručná zmínka o tom, že Flash Media Server 3.5 podporuje dynamický streaming a jako perlička na závěr byl v praxi předveden videochat ve Flash Playeru 10 bez použití serveru, tedy formou client-to-client spojení.
Co říci závěrem?
Celá keynote se nesla ve velmi dynamickém a vtipném duchu. Je pravdou, že Flex Builder během jedné prezentace zcela „vytuhnul“ a minimálně na třech dalších místech jsem si všiml evidentně neočekávaného chování aplikací, přesto celkový dojem byl skvělý. Adobe se podařilo v rámci balíku CS4 výrazně rozšířit funkčnost a efektivitu práce. Zatímco upgrade z CS2 na CS3 řada uživatelů vyhodnotila jako zbytečný, tak upgrade zejména z CS2 na CS4 je celkem jasná volba.
Tématické zařazení:
» Rubriky » 3D grafika
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
5. ledna 2017
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
14. října 2024
-
10. prosince 2024