Adobe Creative Suite 3: Tvorba mobilního obsahu - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



fotograf

Adobe Creative Suite 3: Tvorba mobilního obsahu

17. dubna 2007, 00.00 | Zajímají vás možnosti tvorby obsahu pro zařízení, jako jsou mobilní telefony? Pak byste neměli přehlédnout tento článek, ve kterém se věnujeme tomu, jaké nové nástroje v daném směru nabízí nastupující Adobe Creative Suite 3.

Pojem mobilní médium se v dnešním publikování používá stále častěji. Míní se jím zařízení, jako jsou především mobilní telefony, a dále třeba PDA či různé konzumentské přístroje, které mohou sloužit i k příjmu a prohlížení online obsahu. Ten může dnes mít různorodou podobu – od čistě textových WAP stránek přes různé bitmapové grafiky až po interaktivní prezentace (či někdy spíše aplikace) ve formátech Flash Lite a SVG. Poptávku po daném typu obsahu registruje i společnost Adobe, která v nastupující Creative Suite 3 výrazně rozšířila nástroje určené speciálně pro mobilní publikování. Má pro to dobré předpoklady, neboť vedle dřívějších prostředků pro bitmapy (Photoshop) a SVG (zejména Illustrator) nyní disponuje i produkty společnosti Macromedia, jejíž Flash Lite je v dané oblasti hodně důležitou platformou. Souhrnný přehled novinek v Creative Suite 3, týkajících se mobilního publikování, přinášíme v tomto článku.

Flash CS3 Professional: První kontakt s nástroji pro mobilní obsah

Při prvním pohledu na nový Flash (který jsme nedávno na Grafice rovněž představili) nic nenaznačuje, k jakým zásadním změnám v případě prostředků pro návrh mobilního obsahu došlo. Podívejme se ale blíže do Publish Settings – Flash CS3 nyní obsahuje Flash Lite kompilery pro mobilní zařízení od historické verze 1.0, většinou používané v Japonsku pro i-mode stránky, až po nejnovější 2.1, s podporou ActionScript 2 založeného na Flash Playeru 7, kde se masovější podpora u výrobců teprve rozjíždí. Tím, že nový Flash nyní obsahuje podporu nejnovějších technologií, odpadá nutnost aktualizace softwaru a lze se rovnou pustit do vývoje.

Pracovní plocha

Pracovní plocha při vývoji Flash Lite aplikace může vypadat například takto (pro větší náhled zde i dále klikněte):

cs3mobmed1f.jpg

Zatím žádný markantní rozdíl od Flashe 8, pokud ale aplikaci začneme kompilovat a je spuštěn emulátor zařízení, je rozdíl verze 8 a CS3 stejný jako “přesednout z Trabanta do Maserati” – nejde pouze o vzhled, ale hlavně o nové funkce. Flash Lite emulátor Flashe 8 se nedal nazvat emulátorem, bylo to pouze placebo neexistující aplikace a slabá náplast ze strany Adobe – nyní vše napraveno!

Markantní rozdíl emulátoru Flash Lite aplikací ve Flashi 8 a CS3

Takto se změnil komfort při vývoji jedné a té samé Flash Lite aplikace/hry.

cs3mobmed2f.jpg

cs3mobmed3f.jpg

První, dřívější emulátor nám nenabídne nic kromě jednoduché definice mobilního zařízení ze seznamu a možnosti výpisu systémových informací, případně vlastní „Trace“ v kódu.

Novinky Flash Lite Emulátoru

Emulátor Flashe CS3 se rozrostl o mnoho užitečných pomůcek pro vývoj a testování. Stejně jako u Flashe 8 je i zde k dispozici možnost simulace řady zařízení. Seznam je ze strany Adobe aktualizován, předpokládám, že se vždy nedlouho po vydání určitého zařízení objeví i příslušná emulace.

Teď již k samotným novinkám emulátoru (viz obrázek výše):

Content type: Zde nastavujeme, o jaký typ aplikace jde (tapeta, zvonění, spořič, standalone aplikace a další). Zvláště zařízení na asijském trhu obsahují možnost vytvářet „mini“ aplikace pro různé stavy mobilních zařízení, o kterých si můžeme zatím nechat v Evropě jen zdát.

File Info: Zobrazuje základní informace o souboru s aplikací.

Display: Jedna z důležitých funkcí emulátoru, můžeme otestovat kontrast, podsvícení i odraz okolí a jeho vliv na displej a spuštěnou aplikaci.

Memory: Určitě chceme vědět, jak náročná je naše aplikace na paměť telefonu a zda si nezaslouží optimalizaci.

Performance: Po kalibraci můžeme simulovat vliv výkonu procesoru na aplikaci a rovnou zasáhnout při přehnané náročnosti na zařízení, kdyby byla některá z funkcí aplikace omezena.

Device Status: Nastavení časové zóny, jazyka, hlasitosti, simulace stavu baterie a její nabíjení.

Network: Možnosti simulace vlivu různých generací sítě, typu připojení a kvality signálu na chod aplikace.

Persistent Storage: Další důležitá informace je, v jakém datovém objemu zanechává naše Flash Lite aplikace informace v telefonu (funkce SharedObjects).

Device Central CS3

Emulátor zařízení pro technologii Flash Lite je součástí nové aplikace Device Central CS3, dodávané s Creative Suite 3, která slouží nejen programu Flash, ale i programům Photoshop a Illustrator. I ty nabízejí ve stávajících podobách rozšířené možnosti vývoje mobilního obsahu.

cs3mobmed8f.jpg

Photoshop CS3

Ve Photoshopu lze nyní nejen přímo začít vytvářet obrázek myslící na mobilní zařízení, ale poté i obrázek kdykoli otevřít v Device Central a zde zkontrolovat jeho chování na určitém zařízení. Následující dva screenshoty aplikace Device Central jsou takto vyvolané z Photoshopu a zobrazují emulaci pozadí do Flash Lite hry s možností zvětšení, otáčení telefonu, zarovnání a stejně tak ukázání vlivu okolí (sluneční svit versus podsvícení, použití v místnosti) na displej a jeho obsah z hlediska čitelnosti/přehlednosti. Dále jsou k dispozici informace o telefonem podporovaných formátech (hlavní funkce, podpora Flash Lite, bitmapová grafika, podpora videa, Web/Internet).

cs3mobmed4f.jpg

cs3mobmed5f.jpg

V případě, že si nejsme jisti kupř. tím, jaké rozlišení či funkce dané zařízení podporuje, můžeme pro vytvoření nového dokumentu s budoucím obsahem pro podporovaná zařízení využít Device Central, který nám vše potřebné řekne a případně nás upozorní na špatně zadané parametry, než jaké jsou požadovány.

Illustrator CS3

Illustrator nám pravděpodobně bude sloužit také jako „přestupní stanice“ při kreslení uživatelského rozhraní, charakterů postav, pozadí animací a dalších statických částí Flash Lite aplikací. Díky na Grafice už dříve zmiňované integraci formátů PSD a AI do Flashe je to otázkou chvilky. Opět lze použít Device Central jak k vytvoření nového dokumentu pro určité zařízení, tak i k jeho testování.

cs3mobmed6f.jpg

Illustrator dokáže taktéž exportovat vytvořený obsah, hlavně tedy grafiku, ve formátech SVG/SVG Tiny, které některé mobilní zařízení podporují. Jedná se zde vlastně o jakousi konkurenci k Flash Lite, i když SVG-Tiny obsah může být základem právě pro Flash Lite prezentaci.

cs3mobmed7f.jpg

Závěrem

Implementace nástrojů pro vývoj mobilního obsahu do produktů Creative Suite 3 je logickým krokem ze strany společnosti Adobe, která si uvědomuje potenciál a rostoucí zájem o tyto technologie a jejich celosvětové rozšiřování. Věříme, že i díky nim bude přibývat atraktivních elektronických interaktivních prezentací, nabízených prostřednictvím mobilních zařízení. Netřeba pak asi příliš dodávat, že v dané oblasti lze tušit nové odbytové příležitosti například pro ty, kteří se dnes zabývají tvorbou webové nebo též třeba i "klasické", pro tisk určené grafiky.

O autorovi: Jiří Křivánek je designérem v oblasti nových médií, vývojářem Flash/Flash Lite aplikací, občasným autorem odborných článků a konzultantem. Úzce spolupracuje s agenturou Actum na úrovni Art Director a své postřehy z odborné praxe publikuje na blogu www.fandango.cz.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Vektory  

 » Rubriky  » Webdesign  

 » Rubriky  » Polygrafie  

 » Rubriky  » Photoshop  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: