Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
fotograf
Adobe Creative Suite 3: Tvorba mobilního obsahu
17. dubna 2007, 00.00 | Zajímají vás možnosti tvorby obsahu pro zařízení, jako jsou mobilní telefony? Pak byste neměli přehlédnout tento článek, ve kterém se věnujeme tomu, jaké nové nástroje v daném směru nabízí nastupující Adobe Creative Suite 3.
Pojem mobilní médium se v dnešním publikování používá stále častěji. Míní se jím zařízení, jako jsou především mobilní telefony, a dále třeba PDA či různé konzumentské přístroje, které mohou sloužit i k příjmu a prohlížení online obsahu. Ten může dnes mít různorodou podobu – od čistě textových WAP stránek přes různé bitmapové grafiky až po interaktivní prezentace (či někdy spíše aplikace) ve formátech Flash Lite a SVG. Poptávku po daném typu obsahu registruje i společnost Adobe, která v nastupující Creative Suite 3 výrazně rozšířila nástroje určené speciálně pro mobilní publikování. Má pro to dobré předpoklady, neboť vedle dřívějších prostředků pro bitmapy (Photoshop) a SVG (zejména Illustrator) nyní disponuje i produkty společnosti Macromedia, jejíž Flash Lite je v dané oblasti hodně důležitou platformou. Souhrnný přehled novinek v Creative Suite 3, týkajících se mobilního publikování, přinášíme v tomto článku.
Flash CS3 Professional: První kontakt s nástroji pro mobilní obsah
Při prvním pohledu na nový Flash (který jsme nedávno na Grafice rovněž představili) nic nenaznačuje, k jakým zásadním změnám v případě prostředků pro návrh mobilního obsahu došlo. Podívejme se ale blíže do Publish Settings – Flash CS3 nyní obsahuje Flash Lite kompilery pro mobilní zařízení od historické verze 1.0, většinou používané v Japonsku pro i-mode stránky, až po nejnovější 2.1, s podporou ActionScript 2 založeného na Flash Playeru 7, kde se masovější podpora u výrobců teprve rozjíždí. Tím, že nový Flash nyní obsahuje podporu nejnovějších technologií, odpadá nutnost aktualizace softwaru a lze se rovnou pustit do vývoje.
Pracovní plocha
Pracovní plocha při vývoji Flash Lite aplikace může vypadat například takto (pro větší náhled zde i dále klikněte):
Zatím žádný markantní rozdíl od Flashe 8, pokud ale aplikaci začneme kompilovat a je spuštěn emulátor zařízení, je rozdíl verze 8 a CS3 stejný jako “přesednout z Trabanta do Maserati” – nejde pouze o vzhled, ale hlavně o nové funkce. Flash Lite emulátor Flashe 8 se nedal nazvat emulátorem, bylo to pouze placebo neexistující aplikace a slabá náplast ze strany Adobe – nyní vše napraveno!
Markantní rozdíl emulátoru Flash Lite aplikací ve Flashi 8 a CS3
Takto se změnil komfort při vývoji jedné a té samé Flash Lite aplikace/hry.
První, dřívější emulátor nám nenabídne nic kromě jednoduché definice mobilního zařízení ze seznamu a možnosti výpisu systémových informací, případně vlastní „Trace“ v kódu.
Novinky Flash Lite Emulátoru
Emulátor Flashe CS3 se rozrostl o mnoho užitečných pomůcek pro vývoj a testování. Stejně jako u Flashe 8 je i zde k dispozici možnost simulace řady zařízení. Seznam je ze strany Adobe aktualizován, předpokládám, že se vždy nedlouho po vydání určitého zařízení objeví i příslušná emulace.
Teď již k samotným novinkám emulátoru (viz obrázek výše):
Content type: Zde nastavujeme, o jaký typ aplikace jde (tapeta, zvonění, spořič, standalone aplikace a další). Zvláště zařízení na asijském trhu obsahují možnost vytvářet „mini“ aplikace pro různé stavy mobilních zařízení, o kterých si můžeme zatím nechat v Evropě jen zdát.
File Info: Zobrazuje základní informace o souboru s aplikací.
Display: Jedna z důležitých funkcí emulátoru, můžeme otestovat kontrast, podsvícení i odraz okolí a jeho vliv na displej a spuštěnou aplikaci.
Memory: Určitě chceme vědět, jak náročná je naše aplikace na paměť telefonu a zda si nezaslouží optimalizaci.
Performance: Po kalibraci můžeme simulovat vliv výkonu procesoru na aplikaci a rovnou zasáhnout při přehnané náročnosti na zařízení, kdyby byla některá z funkcí aplikace omezena.
Device Status: Nastavení časové zóny, jazyka, hlasitosti, simulace stavu baterie a její nabíjení.
Network: Možnosti simulace vlivu různých generací sítě, typu připojení a kvality signálu na chod aplikace.
Persistent Storage: Další důležitá informace je, v jakém datovém objemu zanechává naše Flash Lite aplikace informace v telefonu (funkce SharedObjects).
Device Central CS3
Emulátor zařízení pro technologii Flash Lite je součástí nové aplikace Device Central CS3, dodávané s Creative Suite 3, která slouží nejen programu Flash, ale i programům Photoshop a Illustrator. I ty nabízejí ve stávajících podobách rozšířené možnosti vývoje mobilního obsahu.
Photoshop CS3
Ve Photoshopu lze nyní nejen přímo začít vytvářet obrázek myslící na mobilní zařízení, ale poté i obrázek kdykoli otevřít v Device Central a zde zkontrolovat jeho chování na určitém zařízení. Následující dva screenshoty aplikace Device Central jsou takto vyvolané z Photoshopu a zobrazují emulaci pozadí do Flash Lite hry s možností zvětšení, otáčení telefonu, zarovnání a stejně tak ukázání vlivu okolí (sluneční svit versus podsvícení, použití v místnosti) na displej a jeho obsah z hlediska čitelnosti/přehlednosti. Dále jsou k dispozici informace o telefonem podporovaných formátech (hlavní funkce, podpora Flash Lite, bitmapová grafika, podpora videa, Web/Internet).
V případě, že si nejsme jisti kupř. tím, jaké rozlišení či funkce dané zařízení podporuje, můžeme pro vytvoření nového dokumentu s budoucím obsahem pro podporovaná zařízení využít Device Central, který nám vše potřebné řekne a případně nás upozorní na špatně zadané parametry, než jaké jsou požadovány.
Illustrator CS3
Illustrator nám pravděpodobně bude sloužit také jako „přestupní stanice“ při kreslení uživatelského rozhraní, charakterů postav, pozadí animací a dalších statických částí Flash Lite aplikací. Díky na Grafice už dříve zmiňované integraci formátů PSD a AI do Flashe je to otázkou chvilky. Opět lze použít Device Central jak k vytvoření nového dokumentu pro určité zařízení, tak i k jeho testování.
Illustrator dokáže taktéž exportovat vytvořený obsah, hlavně tedy grafiku, ve formátech SVG/SVG Tiny, které některé mobilní zařízení podporují. Jedná se zde vlastně o jakousi konkurenci k Flash Lite, i když SVG-Tiny obsah může být základem právě pro Flash Lite prezentaci.
Závěrem
Implementace nástrojů pro vývoj mobilního obsahu do produktů Creative Suite 3 je logickým krokem ze strany společnosti Adobe, která si uvědomuje potenciál a rostoucí zájem o tyto technologie a jejich celosvětové rozšiřování. Věříme, že i díky nim bude přibývat atraktivních elektronických interaktivních prezentací, nabízených prostřednictvím mobilních zařízení. Netřeba pak asi příliš dodávat, že v dané oblasti lze tušit nové odbytové příležitosti například pro ty, kteří se dnes zabývají tvorbou webové nebo též třeba i "klasické", pro tisk určené grafiky.
O autorovi: Jiří Křivánek je designérem v oblasti nových médií, vývojářem Flash/Flash Lite aplikací, občasným autorem odborných článků a konzultantem. Úzce spolupracuje s agenturou Actum na úrovni Art Director a své postřehy z odborné praxe publikuje na blogu www.fandango.cz.
Tématické zařazení:
» Rubriky » Polygrafie
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
22. října 2024
-
5. listopadu 2024
-
14. listopadu 2024