Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
skenerista, osvitář
Adobe zvyšuje zájem o variabilní publikování
Trendy
10. listopadu 2004, 00.00 | Nové aktivity Adobe mají posílit pozici produktů a technologií uvedeného výrobce na
vysoce zajímavém poli variabilního publikování. Jak a proč? A lze díky tomu očekávat
nějaké změny v uvedené oblasti? O odpovědi na uvedené otázky se pokoušíme v tomto
článku.
Variabilní publikování (Variable Data Publishing - VDP; jinak též personalizace) je publikační technologií, která se stále více dostává do centra pozornosti uživatelů z různých publikačních oblastí. Zvýšený zájem o uvedenou publikační metodu je přitom zcela pochopitelný: v záplavě dnešních marketingových prostředků jsou ty, které sázejí na 1:1 personalizovanou komunikaci (direct marketing) prokazatelně jedny z nejúspěšnějších. Poptávka po tvorbě personalizovaných materiálů se přitom nevyhýbá ani polygrafii. Ta dnes poněkud paradoxně získává novou příležitost stanout v uvedené oblasti na špici, protože donedávna favorizované elektronické kanály narážejí na nové problémy, dané především obrovským nárůstem nevyžádaného obsahu (spam) a obavami ze zneužití důvěrných informací (cookies). Personalizovaná tiskovina má tudíž i v dnešní době šanci zaujmout tam, kde elektronicky distribuovaný obsah neuspěl.
Uvedený nárůst poptávky samozřejmě znamená nové nároky. Ty vyžadují od polygrafické výroby, aby dokázala jednak rychlostí vyrovnat krok s elektronickými kanály a dále případně zajistit výstup téhož obsahu i v elektronické podobě - v marketingové komunikaci podle všeho patří největší budoucnost smíšeným kampaním. Takovéto nároky vyžadují odpovídající nástroje. V oblasti polygrafických zařízení to jsou především digitální tiskové stroje, dále je zapotřebí i příslušný software. Ten dosud patřil většinou do kategorie specializovaných, finančně značně náročných řešení (pomineme-li například mail-merge funkce textových procesorů), s výše naznačeným růstem poptávky nicméně dochází k stále těsnější fúzi s běžnými pre-pressovými nástroji. Donedávna se takto nabídka vztahovala především ke QuarkXPressu (příslušné extenze, z nichž mnohé jsme přiblížili i na stránkách Grafiky), dnes se nicméně v uvedené oblasti začíná objevovat stále více řešení, majících vazbu na nástroje společnosti Adobe, zejména InDesign resp. Creative Suite, a také technologie téhož výrobce, jako jsou především formáty PDF a PostScript. Posílit svou pozici na uvedeném poli se dnes Adobe snaží prostřednictvím nově otevřeného internetového zdroje Variable Data Publishing Resource Center. V tomto našem článku bychom rádi přiblížili jak služby, které uvedený zdroj nabízí, tak řešení, jež lze dnes pro variabilní publikování s pomocí produktů Adobe využít.
Takto vypadá podle Adobe variabilní publikování s pomocí Creative Suite
Variable Data Publishing Resource Center
Zmíněné informační resp. edukační centrum má za cíl propagovat výhody variabilního publikování provozovaného prostřednictvím nástrojů Creative Suite. Mimo přiblížení obecných výhod pro různé subjekty (kreativní profesionálové a poskytovatelé tiskových služeb) jsou v Centru zveřejňovány i popisy příslušných trendů a technologií, a rovněž případové studie, demonstrující výhody a možnosti variabilního publikování. Dále jsou k dispozici i popisy příslušných nástrojů (o jejich konkrétní přiblížení se pokoušíme dále), přičemž Adobe slibuje i možnost downloadu demoverzí a přímého nákupu prostřednictvím stránek Centra. Zájemci si také mohou u řešení, která je zajímají, vyžádat kontakt se zástupci výrobce. Souhrnně řečeno je tedy Centrum poměrně zajímavým informačním zdrojem, dovolující těm, kdo provozují publikační nástroje Adobe, získat na jediném místě základní i podrobnější informace, spojené s variabilním publikováním, řešeným pomocí uvedených prostředků.
Nástroje
Zmíněné informační centrum mapuje nástroje variabilního publikování, určené pro kreativní profesionály a poskytovatele tiskových služeb, jež jsou nabízeny partnery Adobe pro uvedenou oblast. V případě kreativních profesionálů je cenou nejvýhodnější plugin InDesignu EmSoftware InData (400 USD). Novinkou na poli produktů uvedeného typu je uDirect (cena od 2500 USD) společnosti XMPie. Tento plugin InDesignu, provazující obdobně jako InData šablonu s databází, je zajímavý nejen svými pokročilými funkcemi (inteligentní vyplňování dokumentů na základě přednastavených pravidel a podmínek), ale také úzkou vazbou na jiné řešení daného výrobce, patřící do třídy high-end aplikací pro variabilní tisk, PersonalEffect. S pomocí PersonalEffectu lze řešit kampaně na různých médiích, přičemž součástí tohoto systému jsou prostředky pro plánování a správu kampaní. XPublisha od Sansui Software staví, narozdíl od výše zmíněných produktů, na XML a víc než pro kampaně se hodí k tvorbě katalogů. Konečně dnes Adobe v oblasti designerských prostředků propaguje i řešení své vlastní společnosti Datalogics DL Formatter (cena od 3300 USD), umožňující personalizaci z PDF (v tisku i na Webu) pomocí Adobe Acrobatu.
Jednotlivá řešení jsou použitelná rozdílným způsobem
V přehledu řešení pro poskytovatele tiskových služeb je na prvním místě uvedena společnost Creo se svými serverovými řešeními Spire, určenými pro barevný variabilní tisk na tiskových strojích Xeroxu. Dále jsou pak propagovány nástroje společnosti EFI, konkrétně servery Fiery a Digital StoreFront, doplněné o příslušný software (Atlas PrintShop Mail, Pageflex Persona). Ve výčtu pak nalézáme i řešení NexPressu (NexPress 2100, NexTreme) a Xeroxu (FreeFlow).
Závěrem
Výše popsané aktivity Adobe na poli variabilního publikování lze brát spíše jen jako jakýsi pokus o bilanci stávajících řešení (a to především těch, jež spadají do třídy high-end), majících vazbu na produkty zmíněného výrobce, než o zásadní počin na uvedeném poli. Těžko říct co bude dál, konkurence nicméně nespí: připomeňme například, že po letech letargie opět značně aktivní Quark nabízí extenzi QuarkXClusive pro variabilní publikování na strojích HP Indigo přímo v rámci svého XPressu a navíc může stavět na nabídce řady extenzí dalších výrobců, určených pro uvedenou třídu aplikací. Víc než konkurenční boj je ovšem důležitý zvýšený zájem výrobců o uvedenou oblast, díky kterému se zřejmě postupně dočkáme pestré škály řešení, dovolujících zajímavě využívat variabilní publikování v prakticky každém publikačním provozu.
Tématické zařazení:
» Rubriky » Polygrafie
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024