Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
-
11. prosince 2024
skenerista, osvitář
Adobe Flash CS5: chuť originality
21. dubna 2010, 00.00 | Máte-li dostatek finančních prostředků a myslíte to s tvorbou Flash animací a vývojem Flash aplikací opravdu vážně, nenechte si ujít podrobnější přehled novinek v nové verzi editoru Adobe Flash CS5, který je součástí několika edicí balíku Adobe Creative Suite 5. Flash CS5 přináší několik velmi zajímavých nových funkcí, které zasahují do oblasti videa, efektového kreslení, práce se skripty a dokonce i do oblasti sazby a publikování.
Aktuální verze editoru Adobe Flash CS5 na tvorbu Flash animací, her a jiných komplexnějších Flash aplikací představuje ucelený balík na vývoj takřka libovolného interaktivního obsahu pro webové stránky, multimediální prezentace či webové aplikace s programovatelným grafickým rozhraním.
Flash CS5 Professional se samostatně prodává za zhruba 14 300 Kč bez DPH ve verzích pro Windows a Mac OS X. Editor bude oficiálně k dispozici zhruba od poloviny května, česká verze pak zřejmě s několikatýdenním zpožděním.
Adobe Flash CS5 - prostředí editoru s časovou osou a pracovními paletkami s obvyklými záložkami, na ukázce je funkce editoru pro synchronizaci pohybů úst/rtů s obsahem zvukové stopy
Spolupráce s aplikacemi a nové typografické funkce
Inu, skoro ke všemu. Editor Adobe Flash CS5 v sobě kombinuje hned několik navzájem propojených nástrojů pro práci s bitmapovou a především vektorovou grafikou, kterou lze organizovat v knihovnách a vyměňovat si grafický obsah s dalšími aplikacemi v balíku Creative Suite 5.
Všechny Flash projekty lze nově ukládat i v nekomprimovaném formátu XFL na bázi XML datových struktur organizovaných do adresářů s jednotlivými multimediálními, textovými atp. prvky a metadata pro různé účely.
Adobe Flash CS5 - projekty lze nově ukládat i v nekomprimovaném formátu XFL využitelném v dalších aplikacích
Integrace Flash CS5 s Photoshopem CS5 a Illustratorem CS5 je příkladná. Přes schránku můžete kopírovat libovolné grafické objekty včetně řady jejich specifických vlastností či vrstev, stejně tak layouty z Adobe InDesignu CS5, které pak lze zařadit do prezentací či interaktivních Flash dokumentů.
Flash CS5 přináší zcela nové typografické funkce, které si v některých ohledech nezadají s typografií a sazbou textů v Adobe InDesignu. Skvělým pomocníkem v editoru je zejména integrované rozhraní Text Layout Framework, které nabízí mimo nastavení mnoha vlastností znaků a odstavců také například vizuální linkování textových rámečků shodným způsobem jako v InDesignu. Zjednodušeně řečeno lze tedy v Adobe Flash CS5 pohodlně pracovat s vícesloupcovou sazbou textů, přičemž text může automaticky přetékat do vybraného rámečku.
Adobe Flash CS5 - novinkou v editoru je výrazně rozšířená práce s textem včetně možnosti linkování textových rámečků (přetékající texty apod.) podobně jako v Adobe InDesignu
Efektové kreslení
Potřebujete rychle do projektu nakreslit například symetrický ornament, lístek trávy, plamínek, kouřovou stopu, nebo rovnou celou budovu či strom? Adobe Flash CS5 obsahuje specializované dekorativní štětce, kterými můžete podobně jako v Picture Tubes v Corel PaintShop Photo Pro kreslit přímo do okna projektu a vyrobit tak unifikované grafické objekty s přesně danou „prefabrikovanou“ strukturou a vzhledem.
Kreslit lze přitom nejen statické objekty, ale také například animace plamínků, které se průběžně vkládají do časové osy. K dispozici je několik kategorií dekorativních štětců pro desítky druhů objektů, dále slušnou řádku stromů, symbolů a jiných speciálních tvarů i složitějších objektů jako jsou třeba mraky, déšť, hudební noty či matematické vzorce.
Adobe Flash CS5 - dekorativní efektové štětce umožňují kreslit například statické i animované plamínky, květiny, kouřové stopy, blesky, stromy, budovy, srdíčka, symetrické dekorativní objekty, diamanty, noty a spoustu jiných objektů |
Animace a video
Výrazně rozšířená je animační funkce Bone neboli Kost, která ve spojení s inverzní kinematikou umí propojit a ovládat pohyby kostí objektů například u animovaných postav. Adobe Flash CS5 se tak pomalu dostává na úroveň vyspělých animačních systémů, které práci s kostmi a nastavením jejich vlastností (například včetně síly či automatického ztlumení pohybu ruky) nabízí už delší dobu.
Vylepšení v oblasti videa zahrnují u Flash CS5 zejména podporu aktuálních verzí různých formátů videa a jejich konverzi v přibaleném Adobe Media Encoderu. Reálnou inovací přímo v Adobe Flash CS5 je funkce trošku složitě pojmenovaná jako inspektor startovacích bodů, s jejíž pomocí můžete časovat video bloky vložené v projektech. Užitečná je hlavně interaktivita ovládacích prvků vložených FLV souborů, které lze ihned přehrávat v aktuálním projektu bez nutnosti projekt publikovat či kompilovat.
Adobe Flash CS5 - Motion Editor umožňuje mimo jiné detailně ovládat pohyby a transformace prvků v jednotlivých osách
Skriptování a doplňkové aplikace
Stejně jako u Adobe Dreamweaveru má Adobe Flash CS5 samostatnou paletu pro rychlý výběr fragmentů kódu. Jedná se o paletu Code Snippets, ve které najdeme například různé modulární útržky ActionScriptů, konkrétně třeba pro ovládání vlastností a chování objektů v časové ose, vkládání animací, video souborů, nahrání obrázku z knihovny, práci s časovačem, skrytí objektu apod.
Rozšířený je v Adobe Flash CS5 také vestavěný ActionScript editor, ve kterém najdeme mimo jiné i automatické doplňování kódu včetně příslušných uzavíracích prvků a vylepšenou nápovědu jednotlivých syntaxí ActionScriptu.
Adobe Flash CS5 - paleta Code Snippets s kousky kódu především pro ActionScript a další programovatelné prvky Flash prezentací/aplikací
Obrovskou výhodou Flashe jako vývojářské platformy je schopnost zobrazení výstupní animace či webové aplikace na téměř libovolném cílovém zařízení. Ano, opravdu na libovolném, ovšem s nutnou podmínkou existence příslušného Flash playeru a příslušných runtime knihoven. Jak už jistě víte, Flash aplikace lze už kompilovat i pro Apple iPhone (podrobnosti a problémy nemá smysl rozvádět) a Flash funguje na mnoha kapesních zařízeních a mobilních telefonech.
K simulaci Flash výstupu zobrazenému na cílovém zařízení slouží externí aplikace Device Central, ve které najdeme databázi mnoha desítek mobilních telefonů, PDA a jiných typů kapesních zařízení. Každé zařízení má své specifikace, podle kterých se řídí simulátor Flash výstupu a můžete tak poměrně přesně sledovat jak grafický výstup Flash projektu, tak i jeho chování.
Další užitečnou doplňkovou aplikací je Adobe Flash Builder, který můžete používat jako primární editor ActionScriptů pro Flash projekty. Flash Builder současně umožňuje Flash aplikace/Flash výstup testovat a publikovat v rámci celé vývojářské platformy Flash.
Adobe Flash CS5 - doplňková aplikace Device Central slouží k testování flash výstupu na různých cílových zařízení
Adobe Flash CS5 - nastavení pro publikování Flash výstupu obsahuje i export Flashe pro Adobe AIR 2 a iPhone
Závěr
Technologie Flash je sama o sobě nepsaným standardem pro interaktivní webový obsah a byť jeho akcelerace grafickými kartami stále trochu vázne a systémové požadavky Flash projektů jsou mnohdy dost značné, stále neexistuje nic lepšího, co by dokázalo Flash plně či dokonce lépe nahradit, a to nejen z hlediska rozšířenosti Flashe. Silverlight se ani ve své nastupující čtvrté stěžejní verzi stále výrazněji neprosadil a Flash tak zůstává prakticky jedinou smysluplnou formou interaktivního online grafického obsahu.
Nová verze Adobe Flash CS5 výrazně vylepšuje některé zjevné nedostatky například v podobě práce s textem, rozšiřuje manipulaci s videem a navyšuje komfort úprav skriptů v dodávané aplikaci Flash Builder. Adobe Flash CS5 navíc zdaleka není jen grafický editor se schopností kreslit, upravovat a navzájem propojovat vektorovou a bitmapovou grafiku, nýbrž současně i výkonný vývojářský prostředník při tvorbě a především designu Flash aplikací a multimediálních projektů. Flash CS5 tak vlastně elegantně propojuje vývojářské platformy a technologie Adobe Flex/Flash Builder/AIR, jejichž výstupem může být prakticky libovolný multimediální interaktivní obsah obalený grafickým rozhraním, to vše navíc hezky pohromadě na stejné platformě.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
5. ledna 2017
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
14. října 2024
-
10. prosince 2024