Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
skenerista, osvitář
Adobe Encore CS3 - nic nového pod sluncem ... na rozdíl od Soundbooth CS3
15. října 2007, 00.00 | Naše poslední recenze programů pro práci s videem z balíku Adobe Production Premium CS3 je věnována známému software pro DVD authoring - Encore a také novince v
oblasti zpracování zvuku - Soundbooth. Co zajímavého přináší Adobe v těchto produktech?
Adobe Encore CS3
Za dobu své existence si program Adobe Encore získal řadu příznivců. Poměrně jednoduchý způsob vytváření DVD a dobrá kompatibilita s ostatními Adobe produkty (především Photoshopem a také After Effects) dělají z Encore skvělý nástroj. Verze 1.5 přinesla podporu značek z Premiere, "realtime" propojení s Photoshopem a také zjednodušení tvorby stylů, verze 2.0 pak mnoho dalších novinek v čele s veleužitečným Flowchart grafem a Slideshow Editorem. No a co nová verze CS3? Skoro nic. Podporu HDV v podobě vytváření Blu-Ray disků a tím to v podstatě končí. Vlastně ještě SWF výstup.
No, nekup to
Dnešní článek začal možná až moc pesimisticky. Ponurý tón ale reflektuje náladu, kterou bude mít asi každý, kdo si Encore pořídí. Mě zachraňuje pouze to, že mám zdarma
zapůjčenou verzi k testování.
Abychom ale uvedli věci na pravou míru – Adobe Encore CS3 se vlastně ani nedá koupit. Tedy ne samostatně. Je totiž součástí instalačního disku s Adobe Premiere Pro CS3. Není ani divu, s absencí výraznějšího množství novinek by se asi ani samotné moc dobře neprodávalo.
Blu-Ray disky
Hlavní přínos nové verze spočívá v podpoře Blu-Ray disků. Adobe naštěstí chytře přistoupilo k věci, takže authoring je nutné pro HDV i SD projekt provádět pouze
jednou v HDV. Poté lze vypálit Blu-Ray projekt jako DVD. Nemusíte tedy tvořit různé verze pro každé rozlišení zvlášť.
V případě, že zpracováváte HDV a přitom nevlastníte Blu-Ray vypalovačku, lze využít možnost vytvoření složky s Blu-Ray obsahem (pomocí File - Build - Folder) (obrázek 2), kterou pak třeba na externím disku přenesete do firmy nebo ke kamarádovi, jenž už Blu-Ray RW mechaniku vlastní.
Obr. 2.: K vytvoření složky se dostaneme takto.
SWF výstup
Už vás taky někdy napadlo, že by bylo fajn nějak vyexportovat pro Web nejen samotné video, ale celé DVD včetně menu?
S Encore CS3 je to konečně možné.
Podobným způsobem, jako bychom vytvářeli Blu-Ray složku, otevřeme okno Build s nastavením.
Tentokráte ale jako Format zvolíme Flash.
Kvalitu výstupu lze změnit v sekci Settings (obrázek 4).
Po exportu (do adresáře, který vybereme v nastavení Location)
nalezneme ve složce všechny soubory potřebné pro okamžité přehrání výsledku (obrázek 5).
Pamatujte, že kódování do Flashe může trvat pekelně dlouho.
Obr. 5.: Soubory vytvořené při exportu.
Chtělo by to více
Vážení přátelé, ano. S Encore CS3 je skutečně možné zpracovat projekt pouze jednou a pak jej vyexportovat pro 3 různé formáty (Blu-Ray, DVD a Flash). To ulehčí
spoustu práce. Tím však novinky Encore CS3 končí. Program sice neztratil nic ze své funkcionality, ale absence více novinek zamrzí.
Adobe Soundbooth CS3
V předchozí verzi balíku pro práci s videem sloužil k úpravám zvuku program Adobe Audition 2.0. V Production Premium CS3 ale pozici audio software přenechává novince s názvem Soundbooth CS3. Jde o jednodušší program pro základní úpravy, který je dostupný prostřednictvím funkce Edit Original z většiny ostatních Adobe aplikací (pokud tedy máte asociovány zvukové soubory právě s Adobe Soundbooth). Ačkoliv neoplývá tolika nástroji jako Audition, měl by pro většinu běžných úprav postačovat. A co konkrétně nabízí?
OnClip Controls
Pro rychlé vytváření efektů Fade In a Fade Out program disponuje takzvanými OnClip Controls. V horních rozích klipu se nacházejí malé
čtverečky, jejichž potažením změníme průběh hlasitosti. Podle směru pohybu myši lze křivku prohýbat, a tím i měnit průběh zesílení, resp. zeslabení (obrázek 8).
Obr. 8.: Potažením za čtvereček v rohu lze docílit vzniku zesílení či zeslabení.
Jestliže chceme křivku třeba jen trochu upravit, musíme opět sáhnout na čtvereček, což se okamžitě projeví v resetování tvaru křivky na úsečku. Naštěstí ale program stále zobrazuje původní tvar, takže se mu lze pohybem myši přiblížit (obrázek 9).
Obr. 9.: Při změně tvaru křivky dojde k resetování na úsečku.
Je libo zvukové filtry?
Adobe Soundbooth CS3 disponuje několika filtry, které je možné aplikovat na klip (např. EQ, Reverb nebo Voice). Množství filtrů se specifickým nastavením je však
limitováno na maximálně 5 současně. Naštěstí to ale většinou dostačuje.
Ukládat pro další použití lze jak jednotlivá nastavení filtrů, tak celou konfiguraci zásobníku.
Obr. 10.: Nastavení zásobníku filtrů lze uložit.
Čištění zvuku
Jak už to tak většinou bývá, po programu na úpravu zvuku často sáhneme ve chvíli, kdy potřebujeme odstranit šum či brum. Soundbooth nabízí několik metod na
odstranění nežádoucích ruchů. Nejrychlejším způsobem je sáhnout do záložky Clean Up Audio, která obsahuje metody Noise, Click & Pops a
Rumble (obrázek 11).
Obr. 11.: Nabídka metod pro čištění zvuku.
Jediným klepnutím myši tak můžeme provést rychlou filtraci, která ale naneštěstí není příliš kvalitní. Měnit lze v podstatě pouze intenzitu potlačení hluku (viz obrázek 12). Při vyšších hodnotách zní výsledek klasicky kovově.
Obr. 12.: Možnosti pro potlačení ruchů.
Další metodou, která se hodí pro drobné nedostatky, je funkce Auto Heal. Nalezneme ji v záložce Remove a Sound.
Pomocí lasa z Remove a Sound vybereme oblast, kterou chceme vyčistit, a poté klepneme na Auto Heal. Výsledek je uspokojující, avšak tento postup nelze použít na rozsáhlé oblasti, neboť označená část může mít maximálně velikost 25 000 vzorků.
Automatické skládání hudby
I když některé konkurenční společnosti ve svých produktech disponovaly funkcí automatického skládání hudby již dávno, přichází Adobe s podobnou funkcí
(pojmenovanou AutoComposer) až nyní. Její využití je dost limitováno a výsledek lze ovlivnit jen pramálo. AutoComposer sice umožňuje měnit intenzitu
syntetizátoru či hlasitosti melodie, ale práce s tempem, délkou skladby a dalšími potenciálními vlastnostmi je komplikovaná, ne-li vyloučená.
Obr. 15.: Záložka AutoComposeru.
Chceme-li vytvořit skladbu s využitím AutoComposeru, přesuneme se do záložky AutoCompose Score, kde je k dispozici několik parametrů (obrázek 15). Nejprve je potřeba otevřít partituru (Score), podle níž se bude hudba skládat. Na otestování je k dispozici soubor AquoVisit.sbst. Tlačítkem Keyframing pak lze zapnout vytváření klíčových snímků pro různé parametry.
Připravte se mimo jiné na to, že ve chvíli, kdy budete používat AutoComposer, spotřebuje Soundbooth klidně 0,5 GB paměti.
Zvukové efekty
Klíčovým prvkem při vytváření krátkých filmů či prezentačních videí je použití zvukových efektů, tzv. ruchů, ať už pro dotvoření atmosféry díla, nebo pro opravení
nekvalitní zvukové stopy. Soundbooth poskytuje přes 3 000 ruchů, které jsou k dispozici přes aplikaci Resource Central. Také zde lze stáhnout další partitury
pro funkci AutoComposer.
Obr. 17.: Díky Resource Central máte po ruce celou řadu zvukových efektů.
Jednoduchý a užitečný
Adobe Soundbooth sice nedosahuje kvalit Adobe Audition, poskytuje ale dostatečné množství funkcí pro základní práci se zvukem a také celou řadu zvukových efektů,
za které bychom museli jinak těžce platit. Je ale znát, že se jedná o nový program. Hodně se dá zlepšit například na funkci AutoComposer, u které bych očekával
v příští verzi znatelný pokrok.
Samotné Adobe doporučuje zvukovým profesionálům používat Adobe Audition, jehož nová verze (CS3) byla již ohlášena.
Tématické zařazení:
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024
-
14. listopadu 2024