Adobe Creative Suite 4 zblízka: Premiere Pro - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



skenerista, osvitář

Adobe Creative Suite 4 zblízka: Premiere Pro

6. listopadu 2008, 00.00 | Nová Creative Suite 4 přinesla inovace i v případě aplikace pro střih digitálního videa Adobe Premiere Pro. Nová verze takto nepředstavuje revoluci, nicméně pod povrchem se nachází řada evolučních změn, které nejen o kousek dále posunují hranice uživatelského komfortu, ale poskytují i nové nástroje pro efektivnější práci. Více si o nich povíme v tomto článku.

Od roku 1991, kdy vyšla jeho první verze, až do dnešních dnů prošel střihový software Adobe Premiere velkým vývojem. O tom nemůže nikdo pochybovat. V CS4 podobě se k uživatelům dostává v pořadí již patnáctá verze tohoto produktu a pokud vás zajímá, jaká vylepšení přináší, pokračujte v četbě na následujících řádcích, kde se pokusím představit nejzajímavější vylepšení u této novinky.

new_premiere_pro_cs4_interfacef.jpg

Screenshot pracovní plochy Adobe Premiere Pro CS4.

Podpora formátů bezpáskových kamer

Adobe přidává podporu nových kamer, které nevyužívají záznamu na pásky, ale snímají na paměťová média. Tato podpora umožní vynechat proces převodu videa z páskových médií, čímž se značně šetří čas. Video soubory lze z úložných médií kopírovat přímo do počítače a pak s nimi ihned pracovat v původní kvalitě, v jaké byly pořízeny.

Adobe Premiere Pro CS4 nabízí velmi širokou podporu takovýchto videoformátů. Patří mezi ně formáty kamer jako jsou Panasonic P2 či Sony XDCAM EX/HD, nebo také kamer, které využívají záznam do formátu AVCHD (výrobky společnosti Canon, či zmiňované Sony a Panasonic).

new_premiere_pro_cs4_media_browserf.jpg

Media Browser, jež slouží k prohlížení nahraného videa, správě XMP metadat a v neposlední řadě i importu souborů.

Vylepšená integrace v rámci Adobe produktů

Adobe inovovala komponentu Dynamic Link, která poskytuje možnost vynechat proces renderováním projektu, pokud projekt přenášíme mezi jednotlivými Adobe aplikacemi (Dynamic Link je však omezena pouze na jisté aplikace, více níže). I sebemenší změna v originálním videu dříve vyžadovala opětovné renderování. Dynamic Link reflektuje změny provedené v jedné aplikaci okamžitě v aplikaci druhé: Pokud se tedy rozhodneme pro dodatečné barevné korekce v  Premiere Pro CS4, tak se tyto okamžitě projeví například v aplikaci Encore. Dynamic Link přitom nefunguje jen mezi Adobe Premiere Pro a Encore, tuto dvojici ještě doplňují Adobe After Effects a Soundbooth. Propojení lépe vysvětlí následující schéma.

new_premiere_pro_cs4_dlf.jpg

Schéma uplatnění funkce Dynamic Link mezi Adobe produkty After Effects, Premiere Pro, Soundbooth a Encore.

new_premiere_pro_cs4_dl2f.jpg

Ukázka toho, jak Dynamic Link funguje v praxi. V dolním řádku byl odebrán v Premiere Pro úsek A, což se okamžitě projevilo v aplikaci Encore.

Vylepšená integrace se však netýká pouze tohoto jednoho vylepšení, ale také velmi široké podpory Photoshop souborů. Mezi nově podporované patří vrstvy obsahující video (zpracování zde dovoluje Photoshop Extended), zachování režimů prolnutí po importu z Photoshopu (režimy prolnutí jsou plně upravitelné pomocí keyframes). Při importu PSP vrstev do Premiere Pro je k dispozici možnost náhledů všech vrstev, výběr vrstev pro import či určení způsobu jejich importu (jednotlivé vrstvy, sloučené vrstvy do jedné či jako sekvence).

XMP metadata

Stejně jako After Effects CS4, tak i Premiere Pro CS4 nyní podporuje XMP metadata. Jejich formou lze vkládat do videa rozličné informace, jako jsou datum a místo pořízení snímku, autorská práva či údaje z průběhu natáčení. Použít pak lze tato metadata jak v rámci workflow (informace pro operátora či automatizované zpracování), tak i při publikování vytvořeného videa (metadata pro Web - ochrana autorských práv, indexování aj.).

new_premiere_pro_cs4_metadata2f.jpg

Využití metadat v rámci Adobe produktů je velmi široké…

Přímé nahrávání na disk, aneb OnLocation CS4

Pod hlavičkou Adobe se v předchozí produktové řadě CS3 představila nově aplikace pro přímé nahrávání videa na disk - Adobe OnLocation CS3 (nástupce řešení Serious Magic DV Rack). Tato aplikace dodávaná pouze s Premiere, případně v balíčcích v Production Premium a Master Collection, umožňuje, kromě přímého nahrávání, snazší kontrolu barevného podání (k tomu zde slouží nástroje Vectorscope a Waveform Monitor), celkové kompozice, chyb kvality v obraze či též v neposlední řadě chyb v zaznamenávaném zvuku (například překročení nastavených prahů hlasitosti). Díky OnLocation je mnohem snažší provádět například kalibraci kamer, protože máme možnost si v reálném čase prohlížet obraz na podstatně větší a kvalitnější zobrazovací jednotce, než jakou je displej kamery.

I do aplikace OnLocation byla integrována možnost vkládání metadat, čímž se svým způsobem uzavírá kruh, neboť metadata je možné využívat ve všech aplikacích pro práci s videem. Metadata vložená při uložení originálního záběru jsou zděděna opětovně nahranými záběry, stačí je tedy zadat pouze jednou.

new_premiere_pro_cs4_onlocationf.jpg

Inovované rozhraní aplikace OnLocation, které již nyní odpovídá „firemnímu“ designu produktů Adobe.

OnLocation v předchozí verzi bylo možno nativně provozovat pouze ve Windows. Pokud jste ji chtěli používat na Macovi, bylo nutné využít služeb nástroje Boot Camp. Nicméně Adobe OnLocation CS4 již umožňuje bezproblémovou instalaci jak na stroje běžící s Windows, tak na Mac počítače (avšak pouze s Intel procesory). Spolu s tímto vylepšením bylo přepracováno uživatelské rozhraní tak, aby odpovídalo ostatním produktům Adobe.

Rozpoznávání mluveného slova

Tato nová funkce (poskytovaná nejen v Premiere, ale i Soundbooth) vypadá jako z budoucnosti, v současné době není zrovna běžná. Umožňuje převést mluvený dialog na text (přesněji - řeč se převede na metadata). Nejlepší vlastností této funkce je, že každé slovo má svou značku ve videu na odpovídající pozici. Tyto značky jsou uloženy jako metadata do vyrenderovaného videa a je tedy možné je zpětně používat pomocí nástrojů, které podporují práci s těmito metadaty.

Rozpoznávání řeči nabízí uživatelům Premiere Pro nové možnosti. Nyní bude možné vyhledávat velmi rychle určité scény podle scénáře - v případě, že máme video rozstříhané na desítky či stovky menších částí, je vždy těžké najít chtěný klip či scénu. K vyhledávání bude sloužit „živé vyhledávání“, které jsem popsal již v článku seznamujícím s Adobe After Effects CS4. Dále pak lze tato metadata použít k indexování na Webu, což určitě mnoho uživatelů a vydavatelů ocení (snazší dohledání videa s určitou tématikou apod.).

new_premiere_pro_cs4_speechsearchf.jpg

Přibližná ukázka toho, jak v praxi vypadá přepis řeči do textové podoby. Snímek vypůjčen pro ilustraci z aplikace Soundbooth.

Závěrem

Tak jako v případě článku k Adobe After Effects CS4 jsem se opět pokusil nastínit ty novinky, které mi připadají jako nejvíce zajímavé a užitečné. Těm, kdo mají zájem o podrobnější a především obsáhlejší výčet novinek v Premiere doporučuji odpovídající produktové stránky Adobe, kde najdete vše potřebné (obsah je v angličtině).

Cenová politika Adobe pro český trh je následující: zakoupení samostatné verze Adobe Premiere Pro CS4 vyjde na necelých 23 300 Kč (veškeré ceny jsou bez DPH a vychází z on-line ceníku společnosti Amos Software), v případě upgradu je cena nastavena na 8 500 Kč. Pokud se rozhodnete o komplexnější řešení, tak je na výběr z Adobe Production Premium CS4 v hodnotě 51 500 Kč a Adobe Master Collection CS4 za 76 000 Kč.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Webdesign  

 » Rubriky  » Digitální video  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: