Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
poptávky po fotografiích
Prolink PixelView GeForce4 MX 440 - za málo peněz, hodně obrazu?
9. května 2002, 00.00 | Co dokáže nová generace GeForce? Podíváme se na zoubek řadě MX, jmenovitě modelu 440. Pro koho je tato karta určena a stojí za to do ní investovat?
Díky společnosti THD jsme měli možnost otestovat nové vysoce výkonné grafické karty postavené na NVIDIA čipu GeForce4 - odlehčenou verzi GeForce4 MX 440 a GeForce4 Ti 4600. Obě karty jsou vyrobené tchajwanskou firmou Prolink Microsystems Corporation a prodávané pod obchodní značkou PixelView. V dnešním článku se budeme věnovat první z nich.
Základem karty je grafický procesor od NVIDIA taktovaný na 270 MHz. Jádro je vyráběno 0,15 mikronovou technologií, stejně jako GeForce3 a GeForce4 Ti. Rozdíl je v použité verzi technologie: na rozdíl od Titanium (NV25) staví řada MX na technologii NV17. Pro srovnání - GeForce 3 je postavená na verzi NV20, GeForce 2 na NV15. Vzhledem k nižší frekvenci se procesor tolik nezahřívá, přesto je však na kartě aktivní chlazení. Karta je vybavena 64 MB DDR pamětí běžící na 400 MHz. Maximem je rozlišení 2048x1536 32bit 60 Hz.
Řada GeForce4 MX je cílena na široké vrstvy zákazníků. Jedná se o ochuzenou verzi GeForce4 Ti, přičemž cena je asi třikrát nižsí. Ochuzenou především o nfiniteFX II Engine (Hardware tedy přímo nepodporuje pixel shaders a některé další vlastnosti DirectX 8. Podpora Transform&Lighting a omezeně i vertex shader je však zachována. Více o pixel a vertex shaders). NVIDIA představila GeForce4 tři MX modely, přičemž hlavní rozdíl je v taktovací frekvenci. Nejnižší model využívá pomalejší SDR paměťové moduly.
Model | GF4 MX 460 | GF4 MX 440 | GF4 MX 420 (SDR) |
Core Clock | 300 MHz | 270 MHz | 250 MHz |
Memory Clock (DDR) | 550 MHz | 400 MHz | 166 MHz |
Memory Bandwidth | 8.8 GB/s | 6.4 GB/s | 2.7 GB/s |
Fill Rate | 1.2 Billion Texels/Sec. |
1.1 Billion Texels/Sec. |
1 Billion Texels/Sec. |
Triangles per Second | 38 Million |
34 Million | 31 Million |
nView Display Technology
Kromě standardního výstupu na monitor je k dispozici i TV-out. Hlavní účel nView
tkví v inteligentním zobrazování na více monitorech současně. Na TV nikdo z
nás asi pracovat nebude, avšak rozhodně si na ní můžeme pouštět
video. Ale nView není jen o zobrazování na více monitorech, tato technologie
je obsažena v nových detonátorech a využije ji každý majitel karty s NVIDIA
čipem. Integruje se do Windows a vytvoří až 32 virtuálních desktopů (tolik postrádaná
funkce, již si nahrazujeme více či méně funkčním software od různých výrobců).
Lze nadefinovat klávesové zkratky pro přepínání ploch či jejich vlastností.
Software nView je k dispozici v češtině, ta má však problémy se zobrazením na
anglických Windows 2000. Je zde také možnost zoomovat na ploše nebo nastavit
průhlednost oken při přetahování myší. To se však neobejde bez zamrkání okna,
takže jinak pěkný efekt je de facto nepoužitelný.
Accuview Antialiasing
Technologie Accuview Antialiasing je určena pro kvalitnější vyhlazování hran -
nejen ve hrách, ale i v aplikacích. Přitom je však antialiasing zpracováván mnohem
rychleji než ve starších čipech.
Lightspeed Memory Architecture II
LMA II by měla zvýšit paměťovou propustnost až o 300 %. Zde je velký rozdíl mezi
verzemi MX a Titanium. MX má jen dva paměťové ovladače, na rozdíl od Ti (4 memory
controllers). Vypadá to jako krok zpět, protože dřívější verze měly po čtyřech,
ale je zde postatný rozdíl - byly 32bitové, zatímco GeForce4 implementovala
64bitovou architekturu.
VPE
Karta se také může pochlubit masivní podporou MPEG-2. Díky tomu není při přehrávání
videa (DVD) tolik přetěžován procesor počítače. Z tohoto pohledu velmi zajímavé řešení pro multimedia.
Na čem jsme testovali
Firma Mironet nám pro testování zapůjčila
stroj s následující konfigurací:
- Procesor AMD Athlon XP 1800+ (1,5 GHz)
- Základní deska SOLTEK SL75DRV4 KT266A
- 512MB DDR RAM
- HDD Seagate 40.8GB Barr.IV 7200ot
- NEC DVD ROM 16/48 DV5800
Instalace
V balení naleznete kromě karty také anglický manuál a CD s ovladači a elektronickou
verzí manuálu (bohužel opět pouze v angličtině). Při instalaci ovladačů karty
se nevyskytl sebemenší problém. Nepříjemností je však možnost nainstalovat také
ovladače pro zachytávání videa, nezkušeného uživatele by to snadno mohlo zmást,
protože karta grabovat neumí. Ovladače jsou k dispozici v češtině.
Framerate is life
Testovali jsme s ovladači NVIDIA Display Driver for Windows 2000/XP version
28.32, 03/09/2002, dodávanými přímo ke kartě, při rozlišení 1024x768. Operačním
systémem byly Windows 2000.
Oblíbeným referenčním testovacím programem je 3D Mark2001, test jsme provedli
celkem dvakrát a zde jsou výsledky (nejhorší a nejlepší):
Test | 1 | 2 |
3DMark Score | 5486 | 5632 |
Game 1 - Car Chase - Low Detail | 100.6 FPS | 104.7 FPS |
Game 1 - Car Chase - High Detail | 41.1 FPS | 41.3 FPS |
Game 2 - Dragothic - Low Detail | 88.8 FPS | 92.0 FPS |
Game 2 - Dragothic - High Detail | 44.6 FPS | 46.3 FPS |
Game 3 Lobby - Low Detail | 93.2 FPS | 96.2 FPS |
Game 3 Lobby - High Detail | 47.3 FPS | 47.6 FPS |
Game 4 Nature | No hardware support | No hardware support |
Fill Rate (Single-Texturing) | 453.2 MTexels/s | 473.8 MTexels/s |
Fill Rate (Multi-Texturing) | 589.4 MTexels/s | 590.1 MTexels/s |
High Polygon Count (1 light) | 22.4 MTriangels/s | 28.3 MTriangels/s |
High Polygon Count (8 lights) | 4.2 MTriangels/s | 7.0 MTriangels/s |
Environment Bump Mapping | No hardware support | No hardware support |
DOT3 Bump Mapping | 68.0 FPS | 70.2 FPS |
Vertex Shader | 45.8 FPS | 45.5 FPS |
Pixel Shader | No hardware support | No hardware support |
Advanced Pixel Shader | N/A | N/A |
Point Sprite | 9.2 MSprites/s | 10.3 MSprites |
Test jsme provedli i pod Windows 98 a karta obdržela 5578 bodů.
Max Payne vykázal při benchmark módu v průměru 50 fps, tedy srovnatelné s GeForce2 Ultra. Prakticky - 1024x768 při maximálních detailech a 32 bitech při nenáročných scénách 64-75 fps, při akci klesl přibližně na 35 fps. Při rozlišení 1600x1200 bylo právě 35 fps maximem.
Dema
NVIDIA nabízí na svých stránkách i ukázkové programy, určené k prezentaci nových
vlastností karet. Pro řadu GeForce4 MX je to demo Twister,
ukázka realtime výpočtu tornáda (19 fps). Dalším demem je Bugs,
zaměřené na LMA II a Accuview Antialiasing. Při jeho zapnutí (klávesa A) již
bylo patrné značné snížení framerate.
nTV
V balení se nachází také konvertor na cinch a prodlužovací kabel cinch-cinch.
Zobrazení na televizní obrazovce nás mile překvapilo. Karta zvládá výstup až
do rozlišení 1024x768. Samozřejmě se absolutně nehodí na jakoukoliv práci s
textem, ale video je pro televizi jako stvořené. Je přeci jen pohodlnější
dívat se na film z pohovky na velkou obrazovku než se dvě hodiny hrbit u monitoru.
Jediné, co kazí výsledný dojem, je občasná přítomnost horizontálních vad při
rychlých změnách obrazu. To však není záležitost TV výstupu, ale zpracovávání
videa v počítači.
Závěr
Tato grafická karta se hodí především méně movitým příznivcům multimédií, kteří
ocení možnost přehrávání videa na televizi. Cituji z webu NVIDIA: "The
ideal solutions for: Multiple display & desktop flexibility, 2D office applications,
Web surfing." k tomu vám ovšem stačí obyčejná karta za pár set korun, GeForce4
MX je na obyčejnou kancelářskou práci poněkud předimenzovaná. Za cenu kolem
3500 Kč bez daně je to opravdu vynikající volba v kategorii dnes již střední
třídy, jež uspokojí i středně náročné uživatele. Vyplatí se jako upgrade ze starých TNT2, pokud již máte např. GeForce2 a toužíte po něčem lepším, bude pro vás zajímavější verze Titanium. Z pohledu profesionální 3D grafiky pochopitelně hra spadá do kategorie amatérských řešení, ale to odpovídá i cena. Pro 2D grafiku karta nabízí mírně nadprůměrný výkon, ale je opět potřeba si uvědomit její optimalizaci pro multimedia a hry.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024