Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
poptávky po fotografiích
Prolink GeForce4 Ti 4200
hardware graficka karta prolink
30. května 2002, 00.00 | Jako první vám můžeme přinést test této cenové bomby od Prolinku. Nejlacinější model serie Titanium přináší za svou cenu překvapivý výkon, ještě umocněný velkou možností přetaktování.
Díky společnosti THD jsmě měli možnost otestovat ještě horkou novinku - grafickou kartu GeForce4 Ti 4200. Karty jsme obdrželi hned dvě - první osazenou 64MB rychlejší paměti, druhou s 128MB, avšak taktovaných na nižší frekvenci. Dražší model také umožňuje digitální výstup na LCD monitor a video in/out.
Z tabulky již uvedené v recenzi grafické karty Prolink GeForce4 Ti 4600 si můžete udělat základní představu o rozdílech v jednotlivých modelech. Vše se odvíjí především od taktovací frekvence procesoru a pamětí.
Model | GF4 Ti 4600 | GF4 Ti 4400 | GF4 Ti 4200 |
Core Clock | 300 MHz | 275 MHz | 250 MHz |
Memory Clock (DDR) | 650 MHz | 550 MHz | 500 MHz |
Memory Bandwidth | 10.4 GB/s | 8.8 GB/s | 8.0 GB/s |
Vertices per Second | 136 Million | 125 Million |
113 Million |
Fill Rate | 4.8 Billion AA Samples/Sec. | 4.4 Billion AA Samples/Sec. | 4 Billion AA Samples/Sec. |
Operations per Second | 1.23 Trillion | 1.12 Trillion | 1.03 Trillion |
Hodnoty v tabulce odpovídají typu Prolink GF4Ti4200, 64MB, TV. Frekvence pamětí pro GF4Ti4200, 128MB, VIVO je 440MHz a jejich propustnost "pouze" 7.1 GB/s.
Balení
Balení obsahuje samozřejmě kartu, CD s ovladači a manuál. Vedle toho také dvoumetrový
kabel cinch-cinch a redukci s-video-cinch. Milé překvapení dražších karet v
podobě bundle verze hry Serious Sam se bohužel nekoná. Manuál je pouze v angličtině.
Typ VIVO však obsahuje navíc kabel se třemi konektory: Video Out, S-Video Out
a Video In. Dále pak software Cyberlink PowerDirector 2.0 pro vytváření filmů
na CD a DVD.
Karta
Rozměry karty jsou 18 x 10 x 2 cm, není to sice drobeček, ale zato na sobě nemá
žádný masivní chladič. Stačí jeden větráček na grafickém procesoru. Paměti se
totiž tolik nehřejí a proto jdou i výborně přetaktovat. Možná, že kdyby tam
byl větší chladič, dala by se karta přetaktovat ještě lépe. V 64MB verzi jsou
hynix, VIVO je obdařena Samsungy. VIVO, jak již bylo zmíněno, má navíc také
výstup na LCD a v jednom konektoru integrovaný video vstup a výstup. Na desce
si také lze všimnout jednoho čipu od Sillicon Image navíc a také jiný model
čipu od Phillipse.
Testovací sestava
Procesor | Athlon XP 1600+ |
Základní deska | Soltek SL75DRV5 KT333 |
Paměť | 256 MB DDR RAM |
Harddisk | 40GB IBM Deskstar, 7200ot |
Operační systém | Windows 98 SE |
Ostatní | DirectX 8.1, Via 4in1 4.37V |
Instalace
Instalace desky do AGP slotu nepředstavovala výraznější problém, snad jen, že
je deska poměrně dlouhá, takže si musíte trochu pohrát s kabely, aby nebránily
zasunutí kontaktů. Ovladače z CD byly nalezeny a bez problémů nainstalovány
(verze z 27.3.2002). Zkoušeli jsme nainstalovat také oficiální Detonatory z
webu nVidia, avšak to se nám nepodařilo. Prolink napsal pro svoji kartu ovladače
speciální, pravděpodobně v budoucnu dojde i k updatu oficiálních. Nicméně ovladače
dodávané ke kartě jsou v pořádku a není tedy žádná potřeba je zatím nahrazovat
novějšími. Hned po instalaci driverů se spustí konfigurace nView. Překvapila
čeština, byť má ještě problémy s některými znaky. I ostatní ovládání grafické
karty je lokalizované a to již bez problémů s naším jazykem.
Vlastnosti
NVIDIA nFiniteFX™ II Engine - ta má na starosti výpočet scény ze dvou pohledů.
Prvním je Vertex shader, ten se stará o 3D prvky na polygonální úrovni. Díky
němu lze pracovat s tolika objekty naráz (listy na stromě, louka, řasy na mořském
dně). Pixel Shader pro změnu zodpovídá za textury - názorným příkladem je v
recenzi GeForce4 Ti 4600 demo Werewolf.
Lightspeed Memory Architecture II - ta řeší problémy kolem přenosu informací
mezi grafickým procesorem a CPU, pamětmi a také se stará o zjednodušování výpočtu
(nepočítá se zakrytý objekt).
Advanced AccuView Antialiasing - účinná vyhlazovací technika, nutno podotknout
že také nejnáročnější - většina dem se při jejím zapnutí viditelně zpomalí.
nView™ Display Technology - řeší zobrazení na více monitorech nebo TV. Má rozsáhlé
možnosti nastavení i co se týče desktopu - až 32 ploch. Dobře se integruje do
prostředí Windows.
Video
Přehrávání obrazu na TV zvládají karty až do rozlišení 1024x768. Jak již bylo
uvedeno v minulých recenzích, výstup se nVidia povedl (oproti GeForce2 znatelný
rozdíl). Ideální např. pro video či hry, popř. i prezentace. Grabování je nutné
brát jako příjemný doplněk, rozhodně by to ale nemělo být důvodem k nákupu GeForce4.
Přetaktování
Nejen, že je možné, je také velice účinné. Je na místě ovšem uvést, že přetaktováním
ztrácíte záruku. Krom toho se snižuje životnost samotného procesoru. O nutnosti
přetaktování se dá spekulovat - pokud budete kartu používat ke hraní, na dnešní
hry bohatě stačí v takovém stavu, v jakém si ji zakoupíte. Lze však předpokládat,
že v budoucnu tuto možnost oceníte. Místo investice do nové karty "jen"
posunete frekvence na vyšší hladinu. Vzhledem k možnostem přetaktování této
verze lze předpokládat i dobrou možnost zlepšení výkonu též u Ti 4400 a Ti 4600.
U 64MB verze se nám podařilo dosáhnout hodnot 315MHz na jádře a 625MHz u pamětí.
Jádro tedy přesáhlo dokonce hodnotu GeForce4 Ti 4600 (300MHz), u pamětí se jí
to velice přiblížilo (650MHz). Při dalším zvyšování frekvencí však už docházelo
k chybám zobrazení a nedá se tedy doporučit.
Verze se 128MB DDR se podařila přetaktovat na 300MHz/510MHz. Paměti Samsung
se hřejí o dost více a zde už by se nějaký ten masivnější heatsink hodil.
Testy
K herním testům jsme použili Benchmark Mod hry Max Payne - Alex Shooting Demo,
v režimu 1024x768, 32bit, maximální detaily. Výsledky jsou velice zajímavé samy
o sobě. Přetaktování nijak výrazněji nepomohlo.
Ti 4200, 64, (250/500)
|
Ti 4200, 64, (315/625)
|
Ti 4200, 128, (250/450)
|
Ti 4200, 128, (300/510)
|
|
fps
|
106
|
110
|
107
|
109
|
Kvalitu zobrazení a přehrávání videa jsme prověřili programem Video2000 (stejně jako 3DMark, také od MadOnion.com). Zde je však nutné zdůraznit, že výsledky ovlivňuje celý systém, součástí testu jsou však především zobrazovací možnosti grafické karty nebo přenosová rychlost AGP sběrnice. Rozdíly mezi kartami jsou minimální.
GF4Ti4200, 64MB, TV
|
GF4Ti4200, 128MB, VIVO
|
|
Quality |
780
|
782
|
Performance |
1013
|
1011
|
Features |
600
|
600
|
Video Marks |
2393
|
2394
|
Nově jsme také zařadili benchmark od Codecult, Codecreatures Benchmark Pro, jenž konečně dává kartě pořádně zabrat. Zajímat by mohl především herní designery, neboť se jedná o samostatný herní engine. GeForce4 mohla naplno využít nFiniteFX, prakticky celý test je louka se vším co k ní patří (tráva, pampelišky, motýli, stromy s miliony lístečků). Nutno podotknout, že výsledek mohl být ovlivněn i nedostatkem paměti počítače, doporučuje se 1GB... Zde jasně zvítězila velikost paměti.
GF4Ti4200, 64MB, TV
|
GF4Ti4200, 128MB, VIVO
|
|
Celkem |
1383
|
2131
|
Průměrně fps |
17,3
|
27,2
|
Prům. počet polygonů za vteřinu |
6,1 mil.
|
10,0 mil.
|
Zajímavé výsledky přinesl 3DMark2001 SE, (přetaktovaná) karta dohnala Ti model 4600. Zde uvádíme rozsáhlejší test, vždy dva výsledky před a po přetaktování. Tento test odpovídá široké paletě herních módů, proto lze říci, že zde nasadila díky přetaktování 64MB verze laťku dost vysoko.
Ti 4200, 64, (250/500)
|
Ti 4200, 64, (315/625)
|
|
3DMark Score |
8273 3D marks
|
9106 3D marks
|
Game 1 - Car Chase - Low Detail |
127.6 FPS
|
133.0 FPS
|
Game 1 - Car Chase - High Detail |
41.9 FPS
|
43.3 FPS
|
Game 2 - Dragothic - Low Detail |
151.8 FPS
|
177.1 FPS
|
Game 2 - Dragothic - High Detail |
83.4 FPS
|
98.2 FPS
|
Game 3 Lobby - Low Detail |
115.7 FPS
|
119.3 FPS
|
Game 3 Lobby - High Detail |
53.8 FPS
|
54.6 FPS
|
Game 4 Nature |
37.0 FPS
|
44.6 FPS
|
Fill Rate (Single-Texturing) |
860.7 MTexels/s
|
1077.1 MTexels/s
|
Fill Rate (Multi-Texturing) |
1912.6 MTexels/s
|
2408.3 MTexels/s
|
High Polygon Count (1 light) |
41.0 MTriangels/s
|
50.0 MTriangels/s
|
High Polygon Count (8 lights) |
10.5 MTriangels/s
|
13.2 MTriangels/s
|
Environment Bump Mapping |
129.9 FPS
|
177.1 FPS
|
DOT3 Bump Mapping |
116.6 FPS
|
145.7 FPS
|
Vertex Shader |
71.9 FPS
|
94.9 FPS
|
Pixel Shader |
98.0 FPS
|
122.4 FPS
|
Advanced Pixel Shader |
74.7 FPS
|
92.2 FPS
|
Point Sprite |
25.0 MSprites/s
|
31.3 MSprites/s
|
Ti 4200, 128, (250/450)
|
Ti 4200, 128, (300/510)
|
|
3DMark Score |
8249 3D marks
|
8765 3D marks
|
Game 1 - Car Chase - Low Detail |
125.7 FPS
|
129.6 FPS
|
Game 1 - Car Chase - High Detail |
41.7 FPS
|
42.3 FPS
|
Game 2 - Dragothic - Low Detail |
149.2 FPS
|
164.7 FPS
|
Game 2 - Dragothic - High Detail |
83.1 FPS
|
93.4 FPS
|
Game 3 Lobby - Low Detail |
118.1 FPS
|
119.5 FPS
|
Game 3 Lobby - High Detail |
54.7 FPS
|
54.7 FPS
|
Game 4 Nature |
36.4 FPS
|
41.0 FPS
|
Fill Rate (Single-Texturing) |
826.3 MTexels/s
|
941.5 MTexels/s
|
Fill Rate (Multi-Texturing) |
1858.0 MTexels/s
|
2189.4 MTexels/s
|
High Polygon Count (1 light) |
41.1 MTriangels/s
|
47.7 MTriangels/s
|
High Polygon Count (8 lights) |
10.4 MTriangels/s
|
12.6 MTriangels/s
|
Environment Bump Mapping |
151.3 FPS
|
167.2 FPS
|
DOT3 Bump Mapping |
114.5 FPS
|
130.7 FPS
|
Vertex Shader |
75.8 FPS
|
90.4 FPS
|
Pixel Shader |
97.4 FPS
|
114.8 FPS
|
Advanced Pixel Shader |
73.3 FPS
|
84.3 FPS
|
Point Sprite |
23.4 MSprites/s
|
26.4 MSprites/s
|
Závěr
V cenové hladině pohybující se někde kolem sedmi tisíc (cena ještě nebyla přesně
určena) je to momentálně nejvýkonnější karta na trhu. Předvedla, co umí, zvláště
díky vynikajícím možnostem přetaktování. Máme-li na výběr mezi těmito dvěma
kartami, pak bychom pravděpodobně zvolili levnější 64MB verzi a v případě potřeby
grabovat dokoupili raději capture kartu s tunerem. Větší paměť je však investicí
do budoucna, pro zpracování rozsáhlejších scén by se hodila karta s větší pamětí.
Je to otázka priorit a potřeb.
Tématické zařazení:
» Rubriky » 3D grafika
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
22. října 2024
-
5. listopadu 2024
-
14. listopadu 2024