Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
poptávky po fotografiích
Levnější LCD než bychom čekali
TARGA
11. května 2001, 00.00 | Zabírá na vašem stole nejvíc místa a chcete ho vyměnit. Kdo? No přece klasický CRT monitor. A za co vyměnit? Třeba za LCD Targa Visionary.
Až na lidi, kteří pracují s barvou, neznám nikoho, kdo by časem nechtěl mít na stole monitor LCD. Jsou menší, skladnější, mají stabilnější obraz, menší spotřebu a méně unavují oči. Na druhou stranu mají také své neduhy, které jsou částečně dané dědictvím klasických monitorů, částečně jsou vlastní technologii LCD.
Monitory LCD jsou navíc nejrozumnější důvod, proč přinutit uživatele změnit rozlišení monitoru na optimální (a případně si zvětšit ikony a systémové písmo). Běžný a často i pokročilejší uživatel nechápe nebo nechce pochopit, že zvětšením rozlišení bude text mnohem čitelnější a pro zvětšení pro něj malých nápisů stačí zvětšit systémové písmo.
Jak pochodí takový uživatel u LCD? Pokud zvolíte u běžného CRT monitoru nižší rozlišení než skutečné, nic moc se nestane, protože monitor je téměř analogový a pixely se poměrně slušně interpolují. Naproti tomu LCD je čistě digitální, takže nižší rozlišení se musí přepočítat. A protože 1024/800 není celé číslo (ani 1024/640), není přepočítání nijak pěkné. Některé monitory tudíž ponechají obraz v původní velikosti a kolem vytvoří černý rámeček, případně nabídnou výběr z těchto dvou možností.
Popis
Monitor má standardní barvu myší počítačové šedi a poměrně
střízlivý design. Noha, na které stojí tělo přístroje, se dá odšroubováním dvou
šroubů oddělat a přístroj se dá pověsit na zeď. Na zadní straně přístroje jsou k
tomuto účelu vytvořeny dvě prohlubně. Dvě "tventy" zřejmě stačit nebudou, ale
běžné hmoždinky musí přístroje udržet.
Na přední straně přístroje jsou čtyři tlačítka ovládání menu a tlačítko zapnutí přístroje (opravdový vypínač, žádnný soft-vypínač). Menu není odvozené od žádného existujícího (osvědčeného), ale má svou vlastní logiku. Tlačítkem Menu do něj vstoupíte, pohybujete se volbou Select a pomocí dvou šipek vybíráte možnosti. Musím uznat, že znám i příjemnější logiku.
Kromě jasu a kontrastu je možné nastavit ještě vyvážení bílé (RGB Adjust) a černé (Black Level Adjust) pomocí hýbání jednotlivými barevnými kanály. Na další záložce se nastavuje pozice obrazu (horizontálně a vertikálně), přičemž se můžete pohybovat o jednotlivé body. Část Image obsahuje položky Phase a Clock, které slouží pro synchronizaci analogového signálu. Rozhodně nejlepší bude nechat tyto volby na automatice a teprve v případě nějakého problému je ručně doladit. K tomu slouží hned první položka menu Auto Config, která je také přístupná po stisknutí šipky doleva (při stisku šipky doprava se objeví možnost upravení jasu). V poslední záložce menu jsou pouze drobnosti - informace o režimu a možnost přemístění menu.
Jak jste již možná pochopili z předchozího popisu, monitor má pouze analogový vstup. Kromě něj na zadní straně najdete ještě konektor napájení. Oba konektory jsou umístěny pod výběžkem, tudíž nebudou překážet ani při umístění na zeď. Absence alespoň nějakého digitálního rozhraní je zřejmě důvod poměrně příznivé ceny. Na druhou stranu, takto nízké rozlišení a poměrně nízká obnovovací frekvence digitální rozhraní příliš nevyžaduje.
Digitální monitor a frekvence? Samozřejmě že ne. U digitálního monitoru je parametrem doba odezvy, tedy doba, kterou monitor potřebuje k tomu, aby zareagoval na změnu obrazu v daném místě. Pokud je obraz statický, nemělo by docházet k žádnému přeskakování, které znáte z analogových přístrojů (všimněte si proužků, které běží na monitorech při televizním vysílání). Bohužel ani toto není pravda, protože může docházet k nedorozumění mezi obnovovací frekvencí grafické karty (převodniku) a vzorkovacím převodnikem LCD monitoru (dvojí převod signálu = problémy). V tomto ohledu je pro nás LCD monitor optimální obnovovací frekvence 75 Hz, s kterou poskytuje nejlepší výsledky.
Při optimálně nastavené obnovovací frekvenci je obraz stabilní, nechvěje se a je příjemně ostrý. Synchronizaci signálu je možné upravit už zmíněnými volbami Phase a Clock, ale při automatickém nastavení to není potřeba. Trochu slabší je doba odezvy, ale u této cenové kategorie se nejedná o nic závažného. Na druhou stranu, pro tvorbu videa nebo animací bych ho nedoporučoval. (Stačí rolovat dokumentem a uvidíte tanec pixelů.)
Jak je na tom monitor kvalitativně? Nechal jsem si zobrazit testovací obrazce, abych zjistil, jestli některé pixely nesvítí vůbec, případně jestli nesvítí trvale a vše bylo naprosto v pořádku. To by mělo být u nových monitorů samozřejmé, ale po určité době se může stát, že některé pixely "vypadnou". Pixely i rozlišení jsou v pořádku, ale s čím nesouhlasím, je uvádění možnosti zobrazení 16,7 mil. barev, což je u LCD dosud nemožné. Takovéto monitory zobrazují reálně 65 563 barev či prostě desítky tisíc. Přesto to téměř každý výrobce uvádí, zřejmě protože se přístroje "neosypou" když tam dojde příslušný signál.
Rozlišení monitoru můžete subjektivně zvýšit použitím technologie ClearType od Microsoftu, ale ta funguje pouze na text a pouze s některými programy. Druhou možností, která opět funguje pouze v Acrobatu 5 a také pouze na textu je technologie CoolType. Princip obou technologií je podobný a několikrát jsme o nich psali.
Monitor je sice 15", ale jedná se o skutečnou uhlopříčku obrazovky, což znamená, že je větší než uhlopříčka běžného 15" monitoru a spíše se blíží 17" monitoru. To je poměrně dobré, ale na druhou stranu, na 17" monitoru jsme zvyklí na vyšší rozlišení, nejlépe 1280 x 1024 pixelů.
Další pozitivum je obrazovka. Má matný nelesknoucí povrch, takže filtruje případné odrazy. To jsem poznal ihned po přechodu na klasický 15" monitor, kde jsem díky odleskům téměř přestal vidět obraz a musel jsem upravit pracovní prostředí. Ne že by to nebylo dobré udělat i u LCD, ale tam mě to nenutilo a dalo se normálně pracovat.
Parametry
Jaké jsou parametry tohoto přístroje?
Velikost uhlopříčky | 15 " |
Velikost bodu | 0,297 x 0,297 mm |
Kontrastní poměr | 250:1 |
Jas | 200 cd/m2 |
Zorný úhel | 120 ° horizontálně, 90 ° vertikálně |
Doba odezvy | 50 ms |
Rozlišení | 1024 x 768 @ 75 Hz |
Šířka pásma | 75 MHz |
Obnovovací frekvence |
Horizontálně: 31-60
kHz |
Plug&Play kompatibilita | VESA DDC1/2B |
Příkon | 30 W |
Napájení | DC-in 12,5 A |
Vstupní signál | RGB analogový |
Vstupní signál - konektor | 15 pin, mini D-Sub |
Řízení spotřeby | VESA DPMS |
Bezpečnost | TÜV/GS, PTB, CE, Nemko, Semko, Demko, Fimko |
Ergonomie | ISO 9241-3/7/8 |
Váha | 4,7 kg
Netto 6,7 kb Brutto |
Rozměry (Š x V x H) | 385 x 353 x 165 |
Záruční doba | 3 roky |
Hodnocení
Pokud chcete LCD monitor a nevadí vám nižší rozlišení, tak
není proč váhat. Naopak vás jistě mile překvapí cena, která je přibližně
21 000 Kč bez DPH, tedy 26 000 Kč s DPH! To už se blíží někdejší
ceně za 17" monitory, což není špatné, protože skutečná uhlopříčka monitoru je téměř 17 ".
Pokud pominu šedou barvu a design celkově,
klidně bych monitor doporučil k počítačům Apple, kde po vyčištění porfolia zůstaly pouze
monitory LCD. Nejlevnější monitor srovnatelných parametrů s vykousnutým jablkem stojí 40 000
Kč.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024