Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
14. listopadu 2024

Střední formát
Modelování pánve v Rhinoceros - 1. část
28. června 2002, 00.00 | Po delší odmlce si ukážeme opět postup, jak pracovat s programem Rhinoceros - tentokrát na příkladu modelu pánve s poklicí ze skla.
Po delší odmlce vám v tomto tutoriálu ukáži, jak modelovat pánev s poklicí ze skla. Tutoriál jsem rozdělil na dvě části:
- Tvorba jednoduchých částí - rotace profilu kolem osy a tažení po cestě
- Tvorba složitějších částí - zde budeme používat ořezávání, zaoblování, ... prostě budeme pracovat s plochami samými.
Legenda
Cesta v menuPříkaz
Číselná hodnota do příkazové řádky
Modelování těla pánve
Prvním krokem bude vytvoření profilu. Příkazem Polyline (Curve > Line > Polyline) vytvoříme profil dle obrázku v pohledu FRONT.
Před zaoblením použijeme příkaz Explode (Edit > Explode) pro rozložení křivek, které jsme vytvořili příkazem Polyline (automaticky totiž úsečky spojuje). Zaoblíme příkazem Fillet (Curve > Fillet) o rádiusu 20 pro vnitřní stranu a 23 pro vnější. Výsledný profil vypadá takto:

Výsledné křivky spojíme příkazem Join (Edit > Join). Nyní již profil orotujeme kolem osy rotace příkazem Revolve (Surface > Revolve). Pokud jste kreslili jako já a jste v pohledu Perspektive, máte počátek osy rotace v bodě 0,0,0 a druhý bod rotace kdesi v z-ové souřadnici, třeba 0,0,50. Následné dialogové okno není třeba komentovat, necháme standardní hodnoty.

A výsledné tělo pánve je na světe.

Modelování víka pánve
Jelikož se nyní bude jendat o stejný princip modelování, již nebudu podrobně popisovat přikazy, ale jenom profily s rozměry a výsledné objekty.Začneme kovovou obručí. Profil vypadá dle obrázku, kde je taktéž patrno, že používám profil pro tělo pánve, abych nemusel určovat osu rotace.

Zde jsou použity příkazy z 3. dílu o Rhinoceros, kde byly podrobně probrány kružnice a elipsy. Jsou zde zakótovány pouze důležité rozměry, zbylé si můžete udělat, jak chcete. Jenom obruč musí splňovat svou funkci a tou je chránit skleněné víko a to správně usadit do těla pánve. Osobně jsem zde použil příkaz na tvorbu elipsy a kružnice pomocí dvou tečen a rádiusu.

Skleněné víko je velmi jednoduché. Kružnice jsou opět vytvořeny pomocí dvou tečných bodů a rádiusu. Poté již správně posunout a je hotovo.
Zde si dejte právě pozor, aby v ose rotace byla kružnice opravdu tečná.
Z jednoduchých součástí nám již zbývá držák na skleněném víku. Takže rychle na něj. Použijeme část profilu pro skleněné víko. Výsledný tvar je vidět na obrázku.


A nakonec první části tvorby pánve její prozatímní celkový obrázek (800x600 po kliknutí):