Webdesignérem za deset minut... - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Kompakty

Webdesignérem za deset minut...

1. dubna 2000, 00.00 | Seriózní desetiminutové pojednání o tom, jak se během několika minut stát zkušeným, pověstným a všeobecně vyhledávaným webdesignérem.

     Následujících deset rad určitě nenajdete v žádné publikaci zabývající se webdesignem (kdo z autorů by také chtěl Vám, obyčejným konzumním uživatelům sdělovat v knížce či manuálu všechny záhady a tajemství webdesignu, že?) a berte je prosím smrtelně vážně, bez jejich přísného dodržování se z Vás totiž světem protřelý webdesignér určitě nikdy nestane.

1. Minuta první, grafický návrh
Všechny grafické návrhy webových stránek vytvářejte zásadně v alfa nebo prerelease verzích co nejjednodušších free programech typu Zmalování nebo CDraw 0.2alfa SSV (speciální svahilská verze, ke stažení na www.pro-blbce.cz). Rozsáhlé balíky přímo určené k tvorbě webu nejsou v žádném případě pro tyto účely vhodné, neboť mají příliš zbytečných funkcí včetně luxusních "Open/Save" a jsou drahé. Nejlepší metodou, jak navrhnout high-end webovou stránku, je nakreslit si všechno ručně citrónovou šťávou nebo zmizíkem na bílý papír a celé dílo pak oskenovat s maximálně 3 údpi (Úplně Dostačuje Pro Ignoranty) - zaručuji Vám, že na poradě u zákazníka či při schvalování návrhu pak půjde už vše samo...



2. Minuta druhá, pozadí stránky
Pozadí stránky musí být v co nejlepší kvalitě a musí se načítat co nejdéle, což skýtá vynikající možnosti zejména pro rychlou výměnu reklamních proužků. Standardní postup je tedy jasný - formát PhotoCD nebo celostránkovou fotografii formátu alespoň A3 naskenovanou v co nevyšším rozlišení (minimálně 2400 dpi) převedete na JPEG a uložíte v nejvyšší kvalitě. Co se týče zvuku, vykašlete se na ozvučení stránky s MIDI skladbou a raději používejte nekomprimovaný WAV s frekvencí alespoň 56 KHz v 64 bitech a délkou minimálně 24, ještě lépe však 48 hodin, teprve pak můžete být s výsledkem spokojeni. V poslední době jsou oblíbené i formáty MPmínus1 (dávný předchůdce dnešních MP3jek, především pak typu MP0) a také variabilní a velmi flexibilní formát HDZ (Hrozně Dlouhý Zvuk), uvedený WAV ale v nouzi také postačí.

3. Minuta třetí, text
Mnoho webdesignérů text nejrůznějšími způsoby upravuje, zvýrazňuje, odsazuje, nebo člení do odstavců. Tak na to hned zapomeňte. Nejlépe se čte text s velikostí H8 nebo ´font size="+15"´ a větší, úhledně ponechaný po zkopírování do ASCII editoru ve formě tzv. monolitického bloku, vše výhradně s fontem Dingbats, pro slabozraké pak existuje speciální obrácená varianta ´font size="-15"´ sázená fontem Symbols. Pokud nutně potřebujete už text zvýraznit, použijte relativně nejmenší zlo ve formě klasického černého textu v tabulce s černým pozadím. Pozdější verze jazyka HTML (od zhruba 18.0 výš) budou navíc umět i transparentní text na libovolném pozadí, čehož můžete s výhodou využít zejména ke kryptografickým účelům - ale bohužel pouze v Grónsku a dalších transsibiřských oblastech, neboť transparentní text je považován za ekvivalent 512 MBitové šifry a podléhá nejpřísnějšímu stupni utajení, vývozu i rozmrazení.

4. Minuta čtvrtá, obrázky a animace
V žádném případě obrázky neoptimalizujte, je to evidentní ztráta času. Uvědomte si, že typický internetový uživatel je Váš nepřítel, neboť si prohlíží Vámi spáchané stránky a tudíž mu musíte tuto zákeřnou činnost pokud možno zatrhnout, nebo alespoň co nejvíce znepříjemnit. NIKDY nepoužívejte na webu formát GIF, jednak má zbytečně málo barev a jednak je příliš krátký. Mnohem lepší je JPEG - nejlépe pochopitelně ve fotografickém rozlišení (viz Minuta první) - a také AVI animace opět s co nejvyšším rozlišením i počtem barev, nejlépe samozřejmě nekomprimované HDTV přenosy minimálně zatěžující zejména satelitní internetové spoje.

5. Minuta pátá, rámce (frames)
V dnešní době se staly rámce nepsaným standardem a pokud je zákazník vyloženě nepožaduje, musíte mu to rozmluvit, a to klidně i s použitím chvatů a hmatů. Víte jak nádherně vypadají webové stránky s alespoň 50 - 100 rámci? Navíc když se vše scrolluje v horizontálním i vertikálním směru? Krásně, takže se toho držte!

6. Minuta šestá, JavaScript a Java
Animovaná menu s JavaScriptem jsou efektní a používejte je vždy a všude. Pokud se Vám podaří umístit na stránku minimálně 20 až 30 Java appletů a animovat všechno a všude včetně textu (nezapomeňte též na zvlášť vhodný efekt ), pak se právem můžete řadit do kategorie high-end webdesignérů a můžete být na sebe pyšní.

7. Minuta sedmá, DHTML a vrstvy (layers)
DHTML prvky jsou dalším případem, jak můžete bez větších problémů zpestřit webovou stránku. Používejte co nejvíc DHTML animací s co nejsložitějšími cestami a vždy animujte vrstvy alespoň v rozlišení 1600x1200 bodů. Samotné vrstvy je též vhodné používat navrstvené přes sebe v co nejvyšším počtu, lze tím docílit řadu netradičním efektů a navíc budete zaručeně jediní, kdo něco takového kdy použije.

8. Minuta osmá, CSS, XML
Primitivní kaskádové styly a XML uměla už zobrazit první betaverze MS Internet Exploreru 0.1 a od té doby už uběhlo spoustu času. Dnes tedy MUSÍTE používat jak CSS, tak i XML prvky, pokud možno v co největším rozsahu, ve spojení s JavaScriptem, Java applety, DHTML, rámci a vrstvami tak lze spáchat oku lahodící weby vhodné především pro firemní prezentace. Obrovskou výhodou CSS stylů je skutečnost, že je uvidíte naprosto ve všech webových browserech shodně, tudíž máte po starostech se zbytečným laděním či programováním.

9. Minuta devátá, ASP a programování

V předposlední fázi desetiminutového kurzu si stejně jako u kaskádových stylů a jazyka XML už klidně můžete troufnout na ASP programování a vytvořit tak zákazníkovi zcela bezkonkurenční projekty v rámci f-commerce (nástupce už zastaralé e-commerce, tzv. fuck-commerce). Při programování používejte hlavně nekonečně zpomalující smyčky "FOR I=1 TO ležatá osmička", aby si zákazník mohl bez problémů v obchodě vybrat požadované zboží, dále kvalitní větvení "ELSE DO ELSE DO ELSE DO ELSE", v případě potřeby můžete zařadit i samotnou lvici Elsu, dobré je též vhodně rozmístit šikovné odkazy "GOTO nikam" nebo "JUMP vsude".

10. Minuta desátá, infarkt

Pokud jste všechny body poctivě dočetli až dokonce a nedostali přitom ani jeden infarkt, právě jste se stali zkušeným webdesignérem či webdesignérkou. Zakázky se jen pohrnou, můžete vesele programovat i ty nejnáročnější mnohapatrové inetové obchodní domy a rozsáhlé dezinformační systémy, bez problémů zvládnete všechno kolem úpravy a optimalizace obrázků, ultraspeciálních efektů, DHTML animací a zbývá už jen jediné, APRÍL!!!!!!!!!!

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Webdesign  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: