Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
-
11. prosince 2024
Kompakty
Adobe uvolnila veřejné beta verze nových vývojových nástrojů pro platformu Flash
4. června 2009, 00.00 | Na Adobe Labs se objevila veřejná beta verze dlouho očekávaného nástroje Adobe Flash Catalyst, pro snadný návrh uživatelských rozhraní Flash aplikací, a dále beta verze navazujícího vývojového nástroje Flash Builder 4 spolu s frameworkem Flex 4.
Adobe se samozřejmě snaží co nejvíce prosadit platformu Flash pro vývoj aplikací, zejména takzvaných bohatých internetových aplikací (RIA), jež do značné míry smazávají rozdíly mezi webovými a lokálními aplikacemi.
Pro vývoj RIA aplikací Adobe nabízí softwarovou vývojovou sadu Adobe Flex (jde o otevřený software) a na ní postavené vývojové nástroje a pochopitelně neustále pracuje na jejich rozvoji.
A nyní Adobe učinila další významný krok, 1. června uvolnila první veřejné beta verze sady Flex 4 a vývojových nástrojů Adobe Flash Catalyst a Adobe Flash Builder.
Flex 4 SDK
Flex 4 SDK se především snaží posílit spolupráci mezi návrháři a vývojáři, dále zvyšuje výkon kompilátoru, přidává nové jazykové prvky a využívá nových možností Flash Playeru. Podrobnější popis novinek přináší tento článek, zde je však důležité především to, že níže popisované vývojové nástroje staví právě na rámci Flex 4. Další informace o něm (včetně odkazu pro stažení) najdete na Adobe Labs.
A teď se blíže podívejme na ony dva vývojové nástroje:
Adobe Flash Catalyst
Tenhle nástroj byl ohlášen již na podzim roku 2007, tehdy pod kódovým označením „Thermo“ a vyvolal značná očekávání, protože by mohl významně rozšířit okruh tvůrců aplikací pro Flash.
Adobe Flash Catalyst by totiž měl umožnit snadný návrh uživatelských rozhraní bez programování. Umí převzít grafické návrhy z Adobe Photoshopu a Adobe Illustratoru a převést je do funkčních uživatelských rozhraní. Lze v něm vytvářet interaktivní prototypy a hotový projekt se může exportovat do SWF souboru pro další distribuci.
Importovaná statická grafika se v něm dá změnit v dynamické komponenty jako jsou tlačítka, posuvníky, textová vstupní pole a podobně, a v programu lze nastavovat složité interakce prvků rozhraní, aniž by bylo třeba psát nějaký programový kód. Z grafik je možné vytvářet komponenty s proměnným počtem položek či řádek dat a vzhled a chování dat jde nastavovat, i když nejsou dostupná skutečná data. Projekty lze uspořádávat do stránek vytvářejících různé stavy objektů uživatelského rozhraní, například tlačítek a mezi stránkami a stavy komponent se dají grafickými nástroji nastavovat animované přechody. Názorně možnosti programu předvádí toto video.
Nejlépe se ovšem Flash Catalyst využije ve spolupráci s Adobe Flash Builderem 4, dovolí snadno a rychle připravit prototypy uživatelských rozhraní pro něj.
Avšak, jak podotýká Flash Magazine, Catalyst zatím ještě není „nástrojem přemosťujícím návrh a programování“ pro Flex vývojáře, což se původně slibovalo. V současnosti totiž není možná obousměrná spolupráce mezi Catalystem a Builderem, projekty z Catalystu ve formátu FXP sice Flash Builder otevřít umí, ale obráceně to nejde, na tom se teprve pracuje. Ovšem už nyní zajišťuje Catalyst hladkou spolupráci s aplikacemi Adobe Suite, čímž předstihuje autorské nástroje Flashe.
Vydaná beta verze se však ještě nachází v dost syrovém stavu a Adobe sama přiznává, že některé funkce (třeba podporu videa) bude teprve muset doplnit a předpokládá, že před ostrou verzí uvolní ještě několik dalších beta verzí. Flash Magazine mimoto upozorňuje, že Catalyst je zatím dost vybíravý, co se importované grafiky týče, ta se musí strukturovat tak, aby mu vyhovovala. Vývojářům se navíc nejspíš nebude zamlouvat, že nelze přepnout na přímou editaci kódu, což ovšem plyne z toho, že se jedná o nástroj určený pro designéry.
Další informace poskytne příslušná stránka Adobe Labs, odkud si lze rovněž stáhnout onu beta verzi (po registraci). Na serveru Lynda.com je pak k dispozici sada výukových videí Mordyho Goldinga, která blíže seznamuje s Catalystem především z perspektivy designerů (resp. uživatelů Adobe Creative Suite).
Flash Catalyst se nabízí pro Windows a pro Mac OS X, verze pro Windows vyžaduje alespoň 2GHz procesor a Windows XP SP2 nebo vyšší, macovská verze potřebuje procesor Intel a Mac OS X 10.5.6 či vyšší.
Jak již bylo řečeno, takovýchto beta verzí vyjde ještě několik, ostrá verze Adobe Flash Catalyst 1.0 by měla na trh přijít v první polovině příštího roku, její cena dosud nebyla stanovena.
Flash Builder 4
Adobe také uvolnila veřejnou beta verzi vývojového nástroje pro framework Flex, Flash Builder 4 (kódově označený „Gumbo“). Ten se původně nazýval Flex Builder (v současnosti se prodává verze 3), od verze 4 se však Adobe rozhodla změnit své názvosloví, termín „Flex“ se nadále bude používat jen pro samotný framework, zatímco vlastní vývojový nástroj se teď jmenuje Flash Builder. Jinak se samozřejmě nic nezměnilo, Flash Builder i nadále generuje SWF soubor a stále umožňuje vývoj na základě Flex, nová pojmenování jsou ovšem rozhodně přehlednější a logičtější.
Flash Builder 4 používá stále stejný editor jako předchozí verze, ale přináší řadu nových funkcí a četné stávající vylepšuje, přičemž se zaměřuje na tři hlavní oblasti – na zvýšení produktivity vývojářů, na snazší spolupráci mezi návrhářem a vývojářem a na vývoj datově zaměřených aplikací. (Vylepšení Builderu 4 pochopitelně vycházejí z výše zmíněného Flex 4, na němž staví.) Podrobnější popis novinek předkládá tento článek a tady najdete řadu videoukázek.
Ke zvýšení produktivity vývoje by měla mimo jiné přispět optimalizace kompilátoru, ta se však v beta verzi ještě plně neprojeví.
Chování prvků se nyní oddělila od jejich vzhledu a lze pro ně nastavovat různé vzhledy (skiny) pomocí odkazů na MXML soubory, bohatou grafiku tak tvoří MXML značky (to platí i pro výstupy z Catalystu). Příslušné soubory jsou sice kvůli tomu dost objemné, ale toto rozdělení značně usnadňuje práci.
Snazší spolupráci mezi designéry a vývojáři zajišťuje nový formát FXP, který dovoluje jednoduchý přenos projektů Catalystu do Builderu (a v budoucnosti snad i opačným směrem), Flash Builder 4 přirozeně umí též spolupracovat s Flash Professional.
Vývojáři však zřejmě ocení hlavně nový nástroj Data Centric Development pro vývoj na data zaměřených aplikací, který nabízí průvodce pro připojení k HTTP nebo SOAP službám a pro nastavení, jaká data služeb bude aplikace využívat. Další průvodce vytváří vstupní formuláře pro služby a Flash Builder 4 poskytuje ještě mnoho jiných prvků zvyšujících produktivitu vývoje.
Flash Builder 4 podrobněji popisuje tahle stránka Adobe Labs, jež obsahuje též odkaz pro stažení beta verze (po registraci).
Ta se nabízí pro Windows a Mac, verze pro Windows vyžaduje alespoň Windows XP SP2, na Macu se požaduje procesor Intel a Mac OS X 10.5.6 nebo vyšší. Dále aplikace potřebuje Eclipse 3.4.2 a Javu 1.5.
Adobe zatím nestanovila datum vydání konečné verze Flash Builderu 4, doufá však, že to bude do konce letošního roku. Opět se budou prodávat dvě vydání, bohatěji vybavené vydání se však už nebude jmenovat Professional, ale Premium Edition, aby se nepletl Adobe Flash Professional a Adobe Flash Builder.
Nové vývojové nástroje Adobe představí po celém světě
Adobe svým novým vývojovým nástrojům přikládá značnou váhu, vidí v nich prostředek, jak dále prosadit Flash jako vývojovou platformu, proto těmto veřejným beta verzím zajistí širokou publicitu. Uspořádá po celém světě víc než sto setkání uživatelských skupin Adobe User Group, kde bude představovat právě spolupráci mezi Catalystem a Flash Builderem 4, spolu s novými možnostmi rámce Flex 4 a novými funkcemi pro práci s datovými zdroji. Jedno takové setkání proběhne také v Praze 1. července.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
5. ledna 2017
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
14. října 2024
-
10. prosince 2024