Tiskařské trendy podle TWGA - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Poptávka práce


Filmy

Tiskařské trendy podle TWGA

trendy budoucnost vývoj

5. března 2003, 00.00 | Co hýbe světem moderní polygrafie? Nátisky a direct mail.

Newyorská společnost TrendWatch Graphic Arts (TWGA), kterou v roce 2000 získal do své stáje největší severoamerický poskytovatel B2B informací Reed Business Information, se specializuje na výzkumy v segmentu tiskařského průmyslu. Kromě půlročních obsáhlých zpráv vydává také "special reports", které se zaměřují na právě aktuální, diskutovaná témata. V tomto článku přinášíme letmý pohled na některé aspekty amerického trhu a jeho trendy, jak jej zachytily právě vydané studie TWGA.

Design a výroba 2007 Nejdůležitějším závěrem výzkumné práce (výhled designu a tvůrčí práce na následujících pět let) je konstatování, že kreativním profesionálům (tedy skupině, zahrnující především grafické designéry, komerční fotografy, kreativní pracovníky reklamních agentur) přinese budoucí úspěch hlavně specializace. Podle expertů přijde doba integrace technologií, individuálního přístupu, na míru šitých sdělení, individualizovaného obsahu a propojení komunikačních metod. Trend komunikace napříč médii se odrazí v nových investicích a příležitostech. Co je však také podstatné: studia se budou muset stále častěji prát o své místo na slunci s marketingovým oddělením zadavatelů a nezávislými grafiky, proto pro ně specializace bude představovat návod k přežití. Studie TWGA se opírá o následující zjištění:

  • Stav trhu. Trh tvůrčí práce je v USA poměrně stabilní a bude v této tendenci pokračovat i v budoucích letech. Přestože se změní nástroje, vedoucí k vytvoření finálního díla, dá se očekávat vyrovnaný vývoj
  • Investice. V kategorii častých investic si u kreativců udrží své dobré postavení barevné nátisky. Klienti budou vyžadovat stále ve větší míře kontrolní přístup do výrobního procesu, což se dá mimo jiné zajistit elektronicky zasílanými PDF soubory
  • Workflow. Pracovní postupy, které zvýší produktivitu a umožní flexibilní přístup ke každému zákazníku, se stanou alfou a omegou podnikání v tomto segmentu. Cestičku k budoucímu úspěchu už teď vyšlapávají technologie typu PDF, XML, digital a color management.
Data pro tuto studii jsou výsledkem odpovědí na dotazníky, které jsou odborným pracovníkům rozesílány dvakrát ročně (TWGA uvádí 12 - 15% návratnost u celkem šesti tisíc vypravených zásilek).

Nátisky: Náš zákazník, náš pán
Základem další odborné zprávy, která se zabývá nabídkou / poptávkou v oblasti proofingu (nátisků) jsou analýzy údajů, které TrendWatch Graphics Arts průběžně shromažďuje. Vychází ovšem současně z informací, převzatých z dalších seriózních zdrojů - National Association for Printing Leadership, Graphic Arts Technical Foundation, oborových a firemních časopisů a rozhovorů s experty.
Poptávka po high-quality (tedy digitálním a z filmů zhotoveném) barevném nátisku v Americe klesá. Důvodem jsou jednak technické pokroky v tisku (hlavně digitálním), ale i nástup nových médií a stále se zvyšující akceptace méně kvalitních náhledů. Tradiční high-quality nátisky dlouho sloužily zadavatelům tisku jako důkaz, že jejich zakázka je realizována přesně podle jejich přání. Před vlastním tiskovým procesem dávaly klientu naději, hraničící skoro s jistotou, že hotové dílo bude v souladu se schváleným layoutem, bude mít správnou barevnost a bezchybně vysazený text. Náprava totiž nebyla jednoduchá, nová příprava a roztočení ofsetové mašiny totiž něco stojí. Podle tohoto výzkumu nastává doba, kdy se mnozí zadavatelé stále více orientují na nižší kvalitu, spojenou s úsporou. Nejrychleji rostoucí metodou nátisku je bezesporu výměna formátu PDF, další pozice "skokanů roku" pro sebe vybojovaly laserové a injetové printy. Produkční a designérské firmy, vydavatelé, tiskárny a pre-press studia si v USA e-mailem nejvíce posílají soubory PDF/QuarkXPress. Jednoduše shrnuto, zákazníci ve srovnání s minulostí mnohem dříve dali důvěru současným technologiím. Tak mě napadá: "Proč by si ve chvíli, kdy si většinu fyzicky existujících věcí lze opatřit elektronicky, šoupali podrážky cestou do polygrafické firmy?"
Některá zveřejněná fakta:

  • Stránkový nátisk (např. Matchprint) je stále jedničkou nejen v kategorii high-quality, ale mezi metodami nátisku obecně. Klesá zájem o digitální proof, který na celkově třetí příčku vytlačil PDF/QuarkXPress
  • Dvacetdva procent komerčních tiskařů, vlastnících širokoformátovou tiskárnu, ji používá ke zhotovení nátisků
  • 60% vnitrofiremních propagačních oddělení, která při práci používají PDF formát, vyžadují barevné nátisky
  • Podle dotazování v různých skupinách zadavatelů se nátisky nejvíce používají mezi vydavateli časopisů (37%), nejméně u producentů katalogů (31%).

Mailing a fulfillment: Kde leží peníze (nebo budou ležet)
Zvláštní zpráva, napsaná s úmyslem přinést poskytovatelům grafických služeb návod, jak uchopit nový a poměrně ziskový trh mailingu a fulfillmentu (správa seznamů, vyplňování tiskovin na základě seznamů a objednávek, jejich doručení). Studie odhaluje mimo jiné dosud málo známou skutečnost, že zatímco komerční tiskaři generují na zakázkách průměrně asi 1% čistého zisku, provideři nových služeb mohou směle počítat s rozmezím marže od 4 do 10%. Výzkum ovšem současně varuje: mailing a fulfillment (M&F) jako izolovaná nabídka nestačí, musí být zakomponován do většího balíku přidaných služeb. Komerční tiskaři a organizace na podporu obchodu pošilhávají, jak by M&F včlenili do svého portfolia. Problém je v tom, že jak polygrafie, tak i všeliké komory, asociace a odborní vydavatelé stále umísťují tyto služby na okraji svého zájmu, ne jako hlavní byznys. V tomto případě se však ovšem znovu potvrzuje pravidlo, že zhýčkaný klient (často navíc vyčerpaný vlastním bojem o přežití na saturovaném trhu) čeká ve dveřích spasitele, který přinese komplexní nabídku, která se bude zabývat všemi jeho problémy současně.
Výběr zajímavých dat:

  • Skoro čtvrtina (24%) tiskařů považuje rozšíření mailingových, doručovacích a fulfillment služeb za velkou příležitost. Na druhém pólu se ocitá 6% dotázaných, kteří vidí spásu v rozvoji pre-pressu
  • Čistý zisk z prodeje fulfillment služeb v roce 2002 vyjadřuje Mailing & Fulfillment Services Association/PIA hodnotou 8 až 10%
  • Čistý zisk z prodeje mailingových služeb v roce 2002 se podle stejné asociace pohybuje v rozmezí 4 - 6 % (ve srovnání s 1 procentem z komerčního tisku)
  • Průzkum State of Industry (NAPL) odhalil, že 68,1% respondentů plánuje zařadit fulfillment do standardní nabídky. Ze stejného zdroje pochází informace, že 55,9% předpokládá zavést mailing

Kdo jsme a kam jdeme
Komu jsou všechny tyto závěry a spousta čísel určeny? Primárně jsou nabízeny do množiny severoamerické polygrafické komunity. Ta podle jiného výzkumu TWGA dnes čítá (pouze v USA, leden 2003) přesně 30 556 tiskařských a pre-press firem. Polovina z nich zastupuje segment komerčního a rychlotisku. V Americe lze nalézt 56 161 subjektů z oblasti designu a výroby, třetinu z nich tvoří grafická studia.
Věřím, že z uvedených trendů dokáží odvodit možné příležitosti a ohrožení také mnozí domácí byznysmani. Poznámka pro movitější zájemce: Pokud byste se nespokojili s tímto krátkým přehledem, všechny výše představené aktuální "zvláštní zprávy" (a některé další) si můžete objednat v plném znění (1595 USD / kus) na stránkách e-shopu TWGA.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Polygrafie  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: