Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
14. listopadu 2024
Střední formát
Snížení cen skenerů potěší, ale kdo ho zaplatí?
6. srpna 2001, 00.00 | Minulý týden byly uvedeny nové skenery HP, které zřejmě rozpoutaly jedno z posledních kol cenové války o domácí uživatele. Kam spěje tento segment trhu a kdo doplatí na současné ceny nových skenerů?
Vývoj posledních několika dnů, který lze zcela bez nadsázky označit jako nesmlouvavou cenovou válku o český trh s domácími skenery, má poměrně hluboké historické kořeny. Vše je pochopitelně o snaze jednotlivých výrobců o získání pozice jedničky na trhu. Dlouhou dobu u nás platilo, že nespornou, nezpochybnitelnou a obecně uznávanou jedničkou na trhu se skenery byla značka UMAX. Za tímto úspěchem stála zejména velice dobrá práce lokálního distributora, který udělal z průměrné tchajwanské značky excelující jedničku českého skenerového nebe na hodně dlouhou dobu.
Nicméně nic není navěky a nikdo není nepřekonatelný. V loňském roce se situace na trhu začala poměrně významně měnit a to hned z několika důvodů. UMAX citelně polevil v tempu uvádění nových modelů skenerů, distributor omezil marketing a část prodejů se přesunula do nejnižšího low-end segmentu, kde UMAX určitou dobu chyběl. A nebyl to nikdo menší než společnost HP, která nejen celosvětově, ale i u nás nasadila laťku domácího skenování hodně vysoko. Prvním impulsem bylo rozšíření nabízeného portfolia skenerů o „levnější a jednoduší skenery“, které bylo doprovázeno do té doby nebývalým snížením ceny „značkových“ skenerů. Navíc lokální pobočka začala pracovat na důsledných lokalizacích ovladačů, na agresivnějším marketingu a zejména brandingu. Výsledek? Počátkem roku se dle všeho podařilo HP dotáhnout v prodejích UMAX a najednou zde byly dva stejně silní kohouti na jednom hodně malém „smetišti“.
Nicméně to HP zřejmě neuspokojilo a rozhodlo se v plném rozsahu využít potenciálu velmi silného nadnárodního gigantu. Ceny, kterými se tato značka prezentuje, v letošním roce konkurentům doslova vyrážejí dech. Nejen v oblasti skenerů, ale například i v digitální fotografii v současnosti patří produkty HP k jedněm z nejlevnějších na trhu, což s ohledem na tradici a dobrý zvuk značky, vytváří neúnosný tlak na konkurenty. Vyústěním této situace nemohlo být nic jiného, než další a zřejmě poslední kolo cenové války o nové zákazníky.
UMAX v poměrně krátké době byl nucen již po druhé výrazně snížit ceny svých skenerů. Model Astra 5400 byl zlevněn minulý z 6.490 Kč na 4.990 Kč. A model Astra 5450 spadl na 6.990 Kč. Navíc se marketing UMAXu snaží zdůrazňovat, že na rozdíl od HP dodává k těmto skenerů Adobe Photoshop 5.0LE, který může být pro domácí uživatele dobrým startovním můstkem.
A nejen UMAX reaguje na novou situaci na trhu. Někteří prodejci již doslova vyklidili pole a s dříve poměrně běžnými značkami se jen ztěží potkáte. Z významnějších značek se zatím drží Microtek a Canon, i když ani v jednom případě se nedá hovořit o pozici srovnatelné s UMAXem či HP.
A kam může současná situace vyústit? Podle našich výpočtů jsou skenery HP levnější v České republice, než v USA, což jasně svědčí o snaze „za každou cenu“ dále zlepšit pozici na trhu. UMAX za poslední měsíc snížil ceny svých skenerů v některých případech skoro o polovinu, takže asi také na jejich prodeji nijak závratně nezbohatne. Nový uživatelé jsou pochopitelně spokojeni, protože mohou koupit zejména skenery střední amatérské třídy za nevídané ceny, ale je otázkou co dál? Další snižování cen je velice nepravděpodobné, protože se musely minimálně značně přiblížit nákladům na výrobu a dovoz do ČR. Argumentace novými technologiemi je také nepravděpodobná, protože technologický rozvoj se v tomto segmentu výrazně zpomalil. Takže kde brát další zákazníky?
Prodejci se dle všeho svou snahou o získání nových zákazníků trochu zahnali do slepé uličky a bude pro ně velmi těžké hledat nové argumenty a zejména nástroje pro přilákání dalších kupců. Ono těch potenciálních kupců bez skeneru již mnoho nezbývá a stávající uživatelé jsou spíš roztrpčeni tím, že koupili svůj skener 2x dráž, než by mohli nyní. Konkurenční prostředí dohnalo prodejce do poměrně těžké situace, za kterou platí výrazným snížením svých příjmů. A nám stávajícím uživatelům nezbývá než doufat, že to nebude na úkor po-prodejní podpory. Protože důvody k upgradu většina stávajících domácích skeneristů nemá.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
8. září 2024
-
14. října 2024
-
5. listopadu 2024
-
14. listopadu 2024