Seybold Seminars Amsterdam 2003: Co přinesl PDF Summit? - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Příslušenství

Seybold Seminars Amsterdam 2003: Co přinesl PDF Summit?

technologie proof natisk

17. června 2003, 00.00 | Jaké jsou hlavní trendy při nasazení PDF v publikačním průmyslu? A s jakými inovativními
produkty a technologiemi se zde můžeme setkat? Odpověď na tuto otázku se pokusil přinést
amsterdamský PDF Summit.

Hlavní náplní Seybold Seminars, které proběhly v holandském Amsterdamu ve dnech 11. - 13. 6. 2003, byl Portable Document Format (PDF) společnosti Adobe. Většině našich čtenářů asi nemusíme připomínat, proč je právě PDF natolik důležitým standardem, že lze o něm uspořádat speciální konferenci - za deset let své existence získal tento formát velmi významné, ne-li dominantní postavení v prakticky všech oblastech publikování, tj. od kancelářské výměny dokumentů přes elektronické, zejména internetové publikace až po předtiskovou přípravu. PDF Summit se proto nemusel zaměřovat na vysvětlování výhodnosti nasazení PDF v praxi a věnoval se tedy zejména praktickým otázkám, spojeným s využíváním tohoto formátu. V našem článku se pokusíme podrobněji přiblížit průběh akce a shrnout poznatky, které přinesla.

Tisková konference Enfocusu

Malou úvodní ochutnávkou Summitu byla první den akce, věnovaná jinak content managementu a JDF (viz. naši reportáž zde), večerní tisková konference společnosti Enfocus, známé dobře i u nás především díky produktu PitStop. Cílem konference byla prezentace novinek v nabídce společnosti. Z nich nejvíce pozornosti zaslouží nový internetový server CertifiedPDF.net, určený pro všechny, kdo hodlají využívat PDF k bezproblémové výměně publikačních podkladů. Jedná se o poměrně zajímavý a ojedinělý projekt, který byl právě na summitu oceněn jako Hot Pick redaktorů Seyboldu. (Blíže jsme o oceněných produktech psali zde.)

Snímek z tiskové konference Enfocusu.

Další novinky Enfocusu již nepůsobí tak výrazným dojmem. Každopádně budou asi potěšeni uživatelé PitStopu Professional, pracující s inzercí. Nově lze totiž v PitStopu využít speciálních šablon pro dodávku inzerátů a dále tzv. alternate images (obdoba OPI v PDF). V rámci CertifiedPDF je k dispozici nový kontrolní mechanizmus, dovolující příjemci PDF dokumentu zjistit, zda soubor odpovídá jeho kritériím. Výrazně přepracován byl PitStop Server, serverová aplikace pro preflight: nově funguje i v Mac OS X, k integraci jeho funkcí do jiných produktů či aplikací je nyní nabízen odpovídající SDK. Přepracována a doplněna byla i Enfocus PDF Guide, cenný zdroj informací pro každého, kdo se zabývá preflightem.

Na tiskové konferenci i mimo ni působil Enfocus neobyčejně aktivně. Patřil k hlavním sponzorům Seminars a jeho zástupce vystoupil i na Seven Minutes with a PDF Vendor (viz. dále). Preflightová technologie Enfocusu je přejímána do prostředí workflow systémů (například Odystar společnosti Artworks System) a je zohledněna i v rámci různých konsorcií (např. Ghent PDF Workgroup). Konkurence nicméně nespí: OneVision Software prezentoval (dlužno říct, že jen na velmi obecné rovině) na summitu vlastní obdobu CertifiedPDF Sealed Document Technology, Creo již delší dobu prosazuje Networked Graphic, v jejímž rámci je PDF použito podobně jako certifikované PDF. Konečně pak není příjemný ani fakt, že Adobe v Acrobatu 6 označuje dokument se zabezpečeným digitálním podpisem rovněž jako certified PDF, což může vést u mnoha uživatelů k záměně těchto zcela rozdílných koncepcí.

Keynotes & General Session

Vraťme se ale k hlavnímu programu PDF Summitu. Ten byl otevřen dvěma keynote. V té první vystoupil James King ze společnosti Adobe, aby velmi příjemným způsobem pohovořil o historii, současnosti i pravděpodobných trendech dalšího vývoje klíčového produktu pro PDF, tedy Adobe Acrobatu, jemuž je v současnosti již více jak 10 let. Druhá keynote patřila Björnu Zittingovi, který se stará o publikování katalogů společnosti IKEA. Ve svém příspěvku se pokusil přiblížit problémy, s kterými se musel vypořádat při nasazení PDF pro katalogovou produkci společnosti, která vydává ročně úctyhodných 110 milionů zmíněných publikací ve 45 vydáních, 25 jazycích a 32 zemích. Komplexnosti úkolu odpovídala i prezentace, která na nás působila přece jen poněkud příliš technickým dojmem, i když coby demonstrace silných i slabých míst PDF při náročném publikování svůj účel jistě splnila.

Vedle keynotes byly hlavní atrakcí akce tři general sessions. Při první z nich se sešli experti na PDF (mimo jiné Stephan Jaeggi či Bernd Zipper), aby vyjádřili své dojmy z nové verze Acrobatu. Ty byly veskrze pozitivní, i když J. King, zastupující při session Adobe, musel občas čelit přece jen poněkud nepříjemným poznámkám a otázkám, týkajících se například slabší podpory počítačů Macintosh, stále problémové editace PDF souborů či koncepčně ne zcela dotaženého preflightu v Acrobatu 6. Zajímavá zde byla zejména jeho odpověď, ve které přirovnal Acrobat ke švýcarskému armádnímu noži: ten je sice univerzální, ale na pořádné nasazení přece jen zvolíme specializovanější nástroj.

Guruové PDF na PDF Summitu.

Druhá session, Seven Minutes with a PDF Vendor, nám osobně přišla jako jedna z nejatraktivnějších akcí Seminars. Výrobci PDF produktů zde totiž měli neúprosně vyměřených 7 minut k tomu, aby prezentovali své produkty. (Po uplynutí stanoveného času musel prezentace skončit, ať už byla v jakémkoli stádiu.) Jednotlivé prezentace tak značně získaly na tempu, dynamice a napětí, i když to nejdůležitější byly samozřejmě produkty samotné. A lze říct, že bylo prezentováno leccos zajímavého. Nás osobně zaujal modulární workflow systém společnosti ArtQuest, spojený s vlastním formátem X-PDF, určený pro efektivní výstup v náročných pre-pressových provozech. Podobné workflow produkty prezentovaly dále společnosti Creo, Artwork Systems a OneVision Software. Ke slovu pak přišli i další nositelé Hot Pick, tedy Enfocus, Mimotek a PDFlib a dále společnost Esco Graphics se svými nástroji pro obalový průmysl. Konečně nám jako velmi zajímavá přišla i prezentace společnosti ScanSoft, představující zejména PDF Converter, produkt umožňující načíst PDF k editaci do nové verze Microsoft Wordu. Hovořit zde do hloubky o jednotlivých produktech by bylo poněkud samoúčelné, namísto toho se v některém z našich příštích článků alespoň na některou z výše uvedených novinek podíváme podrobněji.

Stejně tak se chystáme přiblížit v co nejbližší době některé z výsledků průzkumu European PDF Usage Survey, který nedávno provedl Seybold s cílem zjistit, jakým způsobem je dnes PDF využíváno na evropských pracovištích. I tomuto průzkumu patřila speciální session. Konečně poslední akcí uvedeného typu i celého Seyboldu Amsterdam byla Clossing session, na které se při panelové diskusi sešla většina významných účastníků PDF Summitu.

Semináře

Odborné jádro Summmitu ovšem leželo v seminářích. Ty se koncentrovaly na celkem čtyři témata: strategie implementace PDF workflow, proofingu PDF souborů, nasazení PDF v tiskové produkci (zejména s ohledem na bezpečné podklady) a konečně využití PDF v rámci organizací. Kdo by zde přitom očekával nějaké jednoznačné obecné postupy a návody, musel by být zklamán. Cílem byla spíše prezentace konkrétních zkušeností a projektů, prezentovaných jak experty, tak řídícími pracovníky z různých, převážně evropských společností. Různorodosti pak odpovídaly atraktivnost a také podání jednotlivých témat, v souhrnu byla nicméně většina prezentací skutečně zajímavých. Opět zde můžeme našim čtenářům přislíbit, že se k některým z výše uvedených námětů vrátíme v budoucnu podrobněji.

Některé prezentace sázely na efekt: zde přirovnal Olaf Drümmer z Callas Software použití normálního PDF při výměně podkladů k ruské ruletě.

Závěrem

Seybold Amsterdam 2003 byl podle našeho názoru velmi užitečnou akcí. Zaměřoval se nikoli na výhody a vize, ale spíše na praktické problémy a cesty, vedoucí k jejich řešení při práci s PDF. Hlavním motivem, nesoucím se celou akcí, byla bezesporu kontrolovaná výměna podkladů v PDF, spojená především s preflightem a standardy jako je PDF/X. Novému Acrobatu zde byla věnována pouze uměřená pozornost a celé amsterdamské Seminars nebylo rozhodně potřeba považovat za reklamní akci Seyboldu, Adobe či kohokoliv jiného. Byl to zkrátka odborný seminář se vším všudy.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Sazba  

 » Rubriky  » Polygrafie  

 » Rubriky  » PDF - Adobe Acrobat  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: